Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Britové vyhlásili nejméně spolehlivá auta podle jejich STK, „vítězí” obvyklí podezřelí
25.7.2020 | Petr Prokopec
Zajímavý pohled na spolehlivost aut nabízí analýza dat z britských technických kontrol. Problematičnosti toho kterého může napovídat leccos.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se a automobilová branže není výjimkou. Zatímco tedy u nás musí motoristé pravidelně navštěvovat Stanici technické kontroly (STK), Britové mají tu čest s testem ministerstva dopravy zvaným MOT. Ten je u aut ve stáří od tří let vyžadován každoročně, přičemž sledováno je velké množství aspektů od emisí přes dveře či sedadla až po bezpečnostní systémy. Motoristy přitom vyjde na 54,85 liber (cca 1 650 Kč).
Dnes tu ovšem nebudeme pitvat rozdíly mezi jednotlivými testy či cenami, které musí Britové nebo Češi zaplatit. Místo toho databázi MOT můžeme brát za pomalu bezednou studnici informací, jež jsou cenné pro zájemce o nová i ojetá auta. Ti totiž mohou snadno s ohledem na podstatu testu zjistit, který model má na „technické“ největší problémy.
Z dat analyzovaných pojišťovnou By Miles přitom nevyplnulo pouze seznam pěti nejhorších aut, které testem neprochází nejčastěji, ale i pěti nejlepších. Ten si probereme jako první, přičemž musíme konstatovat, že pravidlo „Japonec až na konec“ ani tentokrát neplatí. První příčka totiž patří Hondě Jazz, druhá modelu CR-V a třetí Toyotě Prius. Čtvrté místo pak sice okupuje Mercedes-Benz GLA, ovšem pátý spot již opět připadl Zemi vycházejícího slunce, konkrétně pak Toyotě RAV4.
V případě této pětice se úspěšnost na STK pohybuje mezi 92,7 a 95,4 procenty, což znamená, že minimálně devět kusů z deseti nemá po třech letech žádný zásadní problém. Statistika z druhého konce žebříčku ale již tak potěšující není, míra úspěšnosti totiž činí 78,1 až 84,4 procenta. Na silnice tedy již nesmí hned dvě auta z deseti, tedy dokud jejich majitel nezajistí nápravu. I za přetestování se přitom v Británii platí, ovšem jen polovina původního poplatku.
A jakým autům byste se tedy měli vyhnout? Přítomnost hned tří Francouzů nepřekvapí, problematičnost Renaultů Clio a Megane nebo Citroënu DS3 není nic nového. Nicméně výrazně lépe než tyto vozy si vedou ani Volvo V40 a Opel Insignia. Zatímco pro Švédy může být jistou omluvou vyšší průměrný nájezd, ve druhém případě se již projevuje spíše nedokonalá kvalita. Byť i u Opelu lze počítat s vyšším nájezdem než třeba u Renaultu.
Na závěr pak můžeme vyrukovat ještě s jednou zajímavostí, a to s vlivem barvy na spolehlivost vozů. Z kontrol MOT totiž do jisté míry vyplývá, že pokud motorista zvolil lak, který je spíše ojedinělý, pak o své auto pečuje daleko více než majitel běžně zbarvené karoserie. Zatímco tedy u bílé či černé je úspěšnost pouze 87,1- a 87,4procentní, v případě tyrkysové již míra úspěchu stoupá na 92,3 procenta a různé formy hnědé na více než 90 procentech.
Ve finále už jen dodáme, že v rámci paliv jsou na tom nejlépe hybridy (91,7 %), po nichž následují benzinové (89,7 %), elektrické (87,1 %) a dieselové vozy (86,7 %). Suma sumárum to znamená, že pokud si za své budoucí přibližovadlo zvolíte ojetou Hondu Jazz s tyrkysovou karoserií a hybridním ústrojím pod ní, mohli byste mít nejspolehlivější auto široko daleko. Čistě teoreticky...
Toto je pět nejúspěšnějších aut na britských kontrolách technického stavu. Foto: Automobilky
A toto je pět nejhorších. Foto: Automobilky
Zdroj: By Miles
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 8 hodinami