Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák

Některá auta si vydobydou respekt na jednom poli, ten ale automaticky nepramení v respekt na jiném. V tomto případě to platí skoro dokonale, ze zájmu relativně malé skupiny zákazníků si ale nevyvozujte iluzi o nízké ceně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák

27.10.2022 | Petr Prokopec

Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák

/

Foto: Mitsubishi

Některá auta si vydobydou respekt na jednom poli, ten ale automaticky nepramení v respekt na jiném. V tomto případě to platí skoro dokonale, ze zájmu relativně malé skupiny zákazníků si ale nevyvozujte iluzi o nízké ceně.


Mitsubishi Pajero bylo svého času ikonou, po které toužil kdekdo. Stál za tím i úspěch japonského off-roadu v náročné dakarské rallye. Do té vůz nastoupil šestadvacetkrát, ve dvanácti případech pak skončil na prvním místě. A jelikož tato soutěž u nás byla díky Liazu, Tatře a Karlu Lopraisovi populární i u nás, opravdu nebylo překvapením, že Pajero chtěli mít doma i Češi.

Japonská automobilka se nicméně loni rozhodla, že Pajero pošle do důchodu. Prodeje totiž rychle slábly a zatímco v letech 1992 až 1995 našlo svého majitele vždy více než 150 tisíc exemplářů, v roce 2018 již šlo jen o 46 637 aut. Pokud tedy o tuto japonskou ikonu máte zájem, aktuálně nejspíše již nenarazíte na jediný nový skladový vůz. Vyrazit tedy musíte do autobazarů. Či spíše na internet, neboť aut, jichž se jejich dosavadní majitelé rozhodli zbavit, je opravdu málo.

Při pohledu na výčet nedostatků není překvapivé, že se lidé Pajera drží. V případě aut s manuální převodovkou je totiž poukazováno pouze na občasné problémy se spojkou, která se mohla předčasně opotřebovat, zvláště pokud vlastníci s vozem často vyráželi do terénu. Automatu nicméně nevadil pomalu ani stálý pobyt mimo zpevněný asfalt. Totéž ostatně platí o motorech, bez ohledu na to, zda jde o benzinové či dieselové. Pouze u druhých zmíněných může odejít turbo.

Neznamená to nicméně, že byste mohli koupit kterýkoliv exemplář bez toho, aniž byste jej pořádně proklepli. Trvat byste měli i na testovací jízdě, při které se zaměřte na to, zda z výfuku neuniká modrý či černý kouř - obojí je známkou značného opotřebení „vnitřností“. V případě dieselů se navíc může z oleje a naftových částic vytvořit hmota podobná dehtu, která může ucpat sací trakt. Následně je ovšem nutné pročištění pomalu celé jednotky, což pochopitelně není levná činnost.

Ve všech případech nicméně nejde o vrozené vady, spíše o zanedbání péče ze strany majitelů. Totéž platí rovněž o korozi, která je taktéž častým neduhem u aut, které byly soustavně v terénu a nedošlo na pravidelné mytí spodku. Tím jsme ale seznam obecných problémů vyčerpali, přesunout se tak můžeme ke zkušenostem našich německých kolegů. Ti totiž měli možnost otestovat Pajero z roku 2016, které najelo pouze 48 500 km. Osazeno bylo 3,2litrovým čtyřválcovým turbodieselem.

Pohonná jednotka naladěná na 190 koní plně odpovídá charakteru vozu, brzdou provozu tedy rozhodně nebudete a v terénu můžete i díky točivému momentu 441 Nm a pohonu všech kol doslova excelovat. Je nicméně také třeba počítat s vyšší hmotností a ne zrovna příkladnou aerodynamikou. Stovku tedy pod 10 sekund nedáte ani při jízdě z kopce, stejně jako se nemusíte vejít ani pod 10 litrů na sto kilometrů. Stojí za tím také použití pouze pětistupňové automatické převodovky.

Původní majitel zmíněného konkrétního vozu sáhl po nejvyšší úrovni výbavy, uvnitř tedy nechybělo kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla či zpětná kamera. Na ošoupání či poškrábání povrchů nedošlo, přičemž zejména plasty sice nepůsobí vábně, jsou však alespoň robustní. Suma sumárum tak lze Pajero vřele doporučit, na rozdíl od řady moderních SUV je to skutečně terénní stroj, který si nechá líbit skoro cokoli. Jak ale už nejspíše tušíte, je tu háček. I když autu chybí masová přízeň, své věrné zákazníky má. A kombinace vysokých kvalit a slabé nabídky vede se stará o vysoké ceny - kolegy testovaný kus stál 36 950 Eur (cca 906 000 Kč), což opravdu není málo.

Pokud vyrazíte na Mobile.de, zjistíte, že ceny kusu starých maximálně šest let začínají na zhruba 400 tisících korunách. Pokaždé je nicméně u toho poměrně vysoký nájezd. Jakmile ovšem bude vaším požadovaným maximem 100 000 km, rázem jste nad 600 tisíci korunami. Povětšinou je tu toho přitom třídveřová karoserie, po pumpnutí bankovního účtu o dalších 100 000 Kč ale můžete počítat i s praktičtějším, ovšem v terénu méně schopným pětidvířkem.


Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák - 1 - Mitsubishi Pajero ojetina ilustracni foto 01Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák - 2 - Mitsubishi Pajero ojetina ilustracni foto 02Civilní verze legendy Dakaru si lidé v bazarech nevšímají, je to přitom skoro neprůstřelný držák - 3 - Mitsubishi Pajero ojetina ilustracni foto 03
Ojeté Mitsubishi Pajero je při troše obezřetnosti pomalu sázkou na jistotu. Dostupných aut je nicméně v Evropě velmi málo, i u šest let starých aut tak musíte počítat s cenami šplhajícími i přes 1 milion korun. Foto: Mitsubishi

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.