Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vydrží zvedáky na auto? Hydraulický lis ukáže, kdy se zhroutí různé typy
1.11.2018 | Mirek Mazal
Oprava automobilu vlastními silami vyžaduje spolehlivý zvedák, jinak člověk může přijít k úrazu. Jak se tedy se zatížením vypořádávají různé typy heverů?
Automobilové zvedáky a podpěry se používají k nadzvednutí vozu v domácích podmínkách či na cestách, nejčastěji když musíme vyměnit kolo s „píchlou” pneumatikou. Při výběru je nezbytné znát celkovou hmotnost auta, aby nepřesáhla maximální přípustnou nosnost heveru, vydrží ale zvedáky skutečně to, co výrobci avizují? A pokud ano, jaký je jejich reálný limit? Přesně na to se zaměřil test nám už známého kanálu Hydraulic Press na Youtube.
Ten vyzkoušel schopnosti tří typů zvedáků a jedné podpěry. V případě heverů jde o dvě hydraulická (pojízdný a statický) a jedno nůžkové zařízení. První jmenovaná fungují pomocí pumpování násadou, nebo kompresorem. Po akci se spouští na zem uvolněním pojistného ventilu. Díky hydraulice pohyb vzhůru probíhá téměř bez námahy a takový mechanismus má odolat i hodně těžkým vozidlům.
Nůžkový zvedák pracuje na principu stahování závitu ocelového šroubu vedeného středem mechanismu, díky kterému se rozevírají nosná ramena a dochází ke zdvihání automobilu. Oproti hydraulickým heverům jsou levnější a zdají se méně odolné proti přetížení. Jako nejodolnější se tváří klasické stavitelné podpěry na stabilních nohách, ale pochopitelně, ty dovolí pouze udržet auto nad zemí, nikoli jej do této pozice dostat.
Jak je to doopravdy s výdrží jednotlivých možností pod tlakem, ukáží záběry z testování níže. Členové spolku destruktivního drcení předmětů nejprve sáhli po nůžkovém zvedáku s udávanou nosností dvě tuny. Působí opravdu relativně chatrně, jeho konstrukce ale v doprovodu nelíbivých zvuků povolila až blízko tlaku 4,4 tuny.
Druhý pokus patřil hydraulickému heveru na kolečkách o udávané nosnosti dvě tuny. Železná konstrukce vydávající skřípavé zvuky vzdala výdrž při působení hmotnosti 4,8 tuny. Zajímavé je, že vydržel hydraulický mechanismus, ale ostatní části nikoliv, čekali bychom spíše opak.
Třetí dějství zastupoval hydraulický zvedák, kterému se u nás říkává panenka. Deklarovaná nosnost 6 tun vzala za své po hlasité ráně. Testovaný kus odolal dvojnásobku udávané maximální zátěže, ale pod tlakem 12 tun píst explodoval. V rámci zvedání osobního automobilu je tento zvedák jednoznačně nejbezpečnější.
Do konce zbývalo ještě podrobit zkoušce podpěrný stojan. Původní předpoklad odolnosti zátěži pěti tun byl překonán pětkrát větší zátěží, než trubková konstrukce zcela selhala. Jako první se poroučela západka výškového nastavení. Výdrž 25 tun je nejlepší výsledek ze všech, ale jak už jsme zmínili, nejedná se o klasický zvedák, ale o pomůcku pro udržení vozidla ve vzduchu.
Nůžkový zvedák odolal zátěži skoro 4,4 tun
Hydraulický hever s kolečky se zkroutil pod zatížením 4,8 tuny
Statický hydraulický zvedák unesl 12 tun
Podpěrný stojan na bedrech zvládl dokonce 25 tun
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry