Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Data o reálné spotřebě VW Passat TDI, TSI a hybridní verze ukazují, co je skutečně nejúspornější
4.6.2023 | Petr Miler
Pokud bychom měli věřit továrním datům, není mnoho co řešit, ale to je šedá teorie. Zelený strom života ukazuje, že elektrifikovaný Passat nejenže není nejúspornější, je naopak na úplném konci pelotonu.
Spotřeba paliva či jakéhokoli jiného zdroje energie byla pro majitele automobilů vždy důležitou veličinou. Je sice pravdou, že v celkových ekonomických nákladech na provoz auta bývají výdaje spojené s palivem obvykle druhotné vedle ztráty hodnoty vozu, ale to je vnímání ekonoma. Řada obyčejných lidí prostě našetřila 600 tisíc Kč, koupila si auto za 600 tisíc, už nemá 600 tisíc (a nevnímá, jak podstatné pro ně bude, zda za prodej vozu dostane za 3 roky 400 nebo 200 tisíc korun) a každý měsíc platí hlavně za onen benzin, naftu, plyn... A to víte, to s platem třeba 40 tisíc poznáte, jestli utratíte 5 anebo 10 tisíc Kč.
Spotřeba je tak sledovaným číslem, přičemž prvním vodítkem by měla být ta oficiálně udávaná. Nikdy se podle ní nešlo řídit v tom smyslu, že když má auto jezdit za 6 litrů na 100 km, skutečně za ně bude jezdit. Alespoň komparativně se ale těmto údajům jako jakžtakž věřit - když jeden vůz měl jezdit za 6 a druhý za 12, byl ten druhý obvykle o poznání „užranější”.
I tohle je ale dnes minulost, protože také tento údaj byl prakticky zneužit coby forma propagace elektrifikovaných pohonů. Patrné je to zejména u dobíjecích hybridů, kde normy léta zcela ignorovaly spotřebu elektrické energie a nechávaly vystoupit do popředí pouze spotřebu paliva za situace, kdy auto jede hlavně na elektřinu. To je tak do očí bijící nesmysl, že jsme si nad ním vlasy rvali mnohokrát. Ale automobilkám se hodil - takový VW Passat GTE se díky tomu může pyšnit apetitem 1,5 litru benzinu na 100 km. Zázrak... Nebo jedna velká lež?
Odpověď už asi tušíte, dá se nakonec spočítat na prstech pár rukou, ale proč se trápit s matikou a fyzikou, když je tu prostá praxe, že? Prostřednictvím aplikace kolegů z nizozemského Auto Weeku mohou čtenáři sledovat skutečnou spotřebu svých aut a kolegové mají k takovým datům přístup. Na celkem širokých vzorcích dat si pak mohou dávat vedle sebe různé vozy či různé verze stejných modelů a vidět, s jakou skutečnou spotřebou jezdí ve skutečném světě.
Takto v posledním vydání magazínu vedle sebe postavili poslední generaci VW Passat ve srovnatelných verzí TSI, TDI a hybridním provedení. Králem papírového světa je zmíněný hybrid, který by měl jezdit za 1,5 litru benzinu na 100 km, v praxi je ale tím nejhorším vůbec. Nicméně vezměme to z opačného konce.
Skutečným králem je Passat TDI s téměř totožným zastoupením verzí 1,6 a 2,0. V průměru jezdí za 5,5 litru nafty na 100 km, přičemž úspornější je 120koňová šestnáctistovka (5,3 l) a více si bere 150koňový dvoulitr (5,8 l). Žádný z majitelů pak nejezdí dlouhodobě za víc než 7,2 litru nafty na 100 km. Při současných cenách dieselů je to vážně jednoznačný král.
Následují benziny 1,4 TSI ve verzích se 125 a 150 koňmi, které si berou v celkovém průměru 6,9 litru benzinu na 100 km. To už je o dost víc, ale pořád slušné číslo, kterému hybridní GTE může jen závidět i přesto, že jeho srdcem je vlastně stejný motor 1,4 TSI, akorát s elektromotorem a baterií navíc.
Tahle dvojka ale ve výsledku Passatu pomáhá jen k vyššímu apetitu. Už samotná spotřeba benzinu je docela jinde než ta udávaná (3,27 l/100 km), ale to není celá pravda. Majitelé korektně evidují i spotřebu elektřiny dalších 11,36 kWh/100 km v průměru, což přepočteno na ekvivalent spotřeby benzinu podle dříve definovaného vzorce znamená, jako by auto bralo dalších 4,4 l benzinu na 100 km. Celkově jsme tedy na spotřebě 7,67 litru benzinu na 100 km resp. jejím ekvivalentu a jasně nejhorší bilanci. V nejdražší, nejtěžší a nejrozpačitěji se projevující verzi. To se vyplatí, no ne?
Plug-in hybridní Passat se tváří jako mimořádně efektivní stroj a spása lidstva, ... Foto: Volkswagen
... ve skutečném světě ale nestačí svou efektivitou ani na nejobyčejnější benziny a diesely. Hrajte překvapené. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva