Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dodatečně instalovaná LED světla oslňují, i když jsou reflektory v nejlepším pořádku
7.4.2020 | Mirek Mazal
Diody ve světlech pro halogenové žárovky vypadají jako lákavé vylepšení staršího auta, obvykle v nich ale nemají co pohledávat. Tovární konstrukce lamp nepočítá s paprsky svítícími do různých stran.
Technologie osvětlení LED prošla v posledních letech rychlým vývojem. Kdysi exkluzivní doplněk drahých aut dnes nabízí v případě hlavních světel spousta obyčejných značek - jasnou záři diod dostala za příplatek třeba už třetí generace Škody Octavia po faceliftu a ta čtvrtá ji má pochopitelně též.
Obvykle příplatkové řešení montované rovnou ve výrobě doplňuje i druhovýroba ve formě náhrad žárovek konvenčních světel. I takové diodové lampy jsou samozřejmé lákavé, protože kromě vyššího sebevědomí mohou slibovat lepší viditelnost a nižší odběr energie. Zjištěním těchto výhod ale zájem kutilů o plusy a minusy tohoto řešení končí. A je to chyba.
LED zdroj osazený na standardní patici konvenčních žárovek v praxi obvykle nemá šanci zajistit přijatelný výsledek a nejčastěji způsobuje nebezpečné oslňování protijedoucích řidičů. Nic proti starším autům, letité vozy ale používají žárovky s bodovým zdrojem, které vytváří požadovanou záři v jednom směru. Světlo je pak různými odrazy cíleně směřované přes specificky vyhotovený průhledný kryt lampy do určitých míst na silnici s co nejmenším rozptýlením do nebe či očí jiných motoristů. Vyrobit takto přesný světlomet dá práci a přesné matematické výpočty osazení LED o velké ploše rychle zhatí.
Laické nahlédnutí do konstrukce předních reflektorů má vést k pochopení zcela zásadního doporučení. Lidé s neutuchající touhou vyměnit klasické žárovky za LED, nechť hledají v regálech benzínových pump a supermarketů krabičky s obsahem, který je pro jejich stroje určen a homologován. Takových je ale minimum, převaha nabízeného zboží totiž skutečně pálí oči studeným světlem, které ovšem míří do všech stran a v kombinaci se sériovým světlometem oslepuje všechny okolo.
Diody principiálně svítí jiným způsobem, čemuž je potřeba přizpůsobit konstrukci předních lamp. Zesílení světelného účinku není otázkou pouhé záměny zdrojů světla, vylepšením se zabývají experti či celé firmy účtující nemalé poplatky výměnou za funkční systémy výkonnějších světlometů. V rámci bezpečnosti silničního provozu je nejlepší nechat inovace na odbornících, připlatit za lepší výbavu už z výroby nebo udělat něco se zašlými reflektory a kryty sériových světel. Vzhledem k četným výzkumům bude asi třetí rada nejlepší prevencí před nezkušenými zásahy do standardního osvětlení.
Srovnávání halogenu s LED opakovaně upřednostňuje klasiku. Neprofesionální zásahy či instalace pochybných žárovek nadělá z obecného pohledu víc škody než užitku
Zdroje: Jalopnik a Headlight Revolution@Youtube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 3 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 6 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva