Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se měří rychlost na českých silnicích? Na toto všechno si dejte pozor
13.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rychlost se na našich silnicích měří mnoha různými způsoby, které je dobré znát. Některé poznáte snadno, o jiných se dozvíte, až když je pozdě.
Přehled kapitol
O vozidla, která v ČR měří rychlost, jsme se částečně otřeli už v předcházejících částech. Víme, že Policie ČR používá Fabie, Octavie a Superby, vozy Volkswagen Passat různých generací a také Fordy Mondeo ST220, někdejší dálniční stíhačky. Některé jsou neoznačené kvůli „skrytému dohledu” dle oficiálních zdrojů, „skrytému měření rychlosti” dle cyniků, realistů a zkušeností z reálného světa.
Také jsme se v minulosti věnovali zjišťování, jaká auta se dají potkat na silnicích jakého kraje, což ústilo v seznam neoznačených měřicích aut z celé České republiky, od nejnovějších Superbů s šestiválci po letité Fabie první generace. Rychlost ale různá auta měří různě, technologie na jejich palubách se výrazně liší.
Škoda Octavia 1,8 TSI
O neoznačených policejních Octaviích, které nastoupily do služby relativně čerstvě, jsme psali v minulosti vícekrát. Víme, že tato auta mají nahradit doslouživší vozy pro skrytý dohled, takže celkový počet aut použitelných ke skrytému měření rychlosti by se neměl zvyšovat. Alespoň to říká policejní prezidium; že nebudou některá stará, ale stále fungující auta poslána „na doježdění” někam na venkov, nemůžeme potvrdit.
Víme ale, že tyto Octavie jsou vybaveny mikrovlnným radarem Ramer 10 C a tedy je jejich měření zjistitelné radarovým detektorem, jehož použití u nás není omezeno. Jinak zjistit, že dotyčná Octavia je zrovna ta policejní, není snadné, protože jediným rozdílem je odlišná anténka a té není tak snadné si všimnout. Za okny jsou samozřejmě kamery, majáky a LEDkové panely, ale ty nejsou vidět, dokud nejste opravdu blízko. Tyto Octavie umí měřit i pasivně, detektor zde není všemocný; údajně ale pasivní měření u tohoto Rameru není běžně používáno.
Škoda Superb V6
Šestiválcových Superbů by údajně mělo být ve službě 17 a všechny by měly jezdit - a měřit rychlost - zejména na dálnicích. Většina jich je vybavena systémy PolCam, tedy umí měřit svou rychlost a zjišťovat, jestli je zkoumaný vůz rychlejší nebo pomalejší. Tento systém, jak stojí i výše, není detekovatelný antiradarem. A Superb jako takový je poměrně nenápadné auto.
Některé Superby, včetně třech, které přišly do služby spolu s 50 Octaviemi koncem loňského roku, jsou vybaveny systémy Ramer, které opět lze odhalit standardním detektorem radarů. Všechny jsou v provedení liftback a stejně jako ony Octavie, i tyto Superby s novými Ramery 10 C zvládnou měření stacionární i za jízdy, a to včetně protisměru a několika jízdních pruhů.
Opět zdůrazňujeme, že systém Ramer 10 C umí také měřit jen pasivně, jen pomocí kamer a tedy bez vysílání - a bez možné detekce. Natočí rychle jedoucí vůz na video a pokud Superb či Octavia jede 130 km/h a kontrolovaný vůz se mu vzdaluje, je jasné, že jede rychleji. Některá z těchto vozidel mají kamery vpředu i vzadu, jiné údajně jen vpředu.
Volkswagen Passat B7
Šestiválcových Passatů generace B7 je ve službách dopravní policie asi 20 kusů, jde o sedany i kombíky. Začaly se pořizovat v roce 2012 primárně pro dohled na silnicích I. tříd a rychlostních komunikacích, posléze sloužily zčásti jako náhrada, zčásti jako rozšíření řad Passatů R36 generace B6 na dálnicích. Používají aktivní radary typu Ramer, takže jsou detekovatelné. Dnes se pohybují se zejména na dálnicích a silnicích I. tříd.
Systémy Ramer 10 C, kterými jsou Passaty B7 vybaveny, umožňují i pasivní měření, stejně jako v případě výše popsaných Superbů a Octavií. Jenže podle dostupných informací policisté ve většině případů používají aktivní režim, protože jeho obsluha je nepoměrně snazší - a detektory není ani zdaleka vybaven každý.
Volkswagen Passat R36 B6
Passaty R36 se od ostatních neoznačených policejních aut liší tím, že je lze poměrně snadno rozpoznat, pokud si všímáte detailů a víte, jak vypadá Passat R36. Zezadu jsou klíčové odrazky v nárazníku, které žádná jiná verze nemá, a zepředu to jsou odlišné mřížky, jiný nárazník a pozoruhodná spousta chromu. Policejní Passaty R36 nejsou vizuálně odlišné od běžných Passatů R36, ale těch po našich silnicích jezdí minimum. takže když R36 potkáte, je dost dobrá šance, že to bude policejní stíhačka.
Tyto stroje byly pořizovány od roku 2008, původně jich bylo 16, dnes jich už jezdí výrazně méně, protože některé byly např. rozbity při nehodách, jiné dosloužily poté, co s nimi policisté zacházeli, jak mají ve zvyku. Původně jezdily po dálnicích, dnes je možné je vídat i na jiných silnicích nižších tříd. Používají pasivní měření PolCam, o kterém byla výše řeč už víckrát.
Ostatní neoznačená policejní vozidla
Policie stále využívá hromadu Octavií a Fabií první generace, jejichž detailní přehled jsme přinesli v minulosti. Nyní se ta nejstarší auta odebírají do důchodu, jak je nahrazují nové Octavie 1,8 TSI s Ramery 10 C. Tato ostatní auta bývají často vybavena různými verzemi snadno detekovatelného Rameru.
V dřívějších dobách u nich byly namontovány systémy od firmy GESIG, které měří rychlost pasivně, podobně jako PolCam. Jenže zatímco PolCamu stačí vůz kontrolovat 2 vteřiny a stačí zjistit, jestli se kontrolovaný vzdaluje či přibližuje, GESIG pro správnou funkci potřebuje, aby policejní vůz udržoval za měřeným konstantní vzdálenost po dobu potřebnou k ujetí 100 m, tzn. musí srovnat rychlost. To je poměrně náročné, pokud měřený změní svou rychlost.
Používání GESIGů už je ale minulostí, pasivní měření už se dnes provádí buď zmíněným PolCamem, systémy minispeed 2000 či novějšími generacemi Ramerů. Řadí se sem i motocykly, které jsou vybaveny PolCamy. Tyto pasivní systémy byly přemontovány z vyřazených Passatů R36 do některých dalších vozů, většinou údajně do nových Superbů.
Pro úplnost přidáváme tabulky s registračními značkami a barvami neoznačených aut a také s dalšími údaji o nich, které jsme již publikovali koncem loňského roku. Protože policie od té doby pořídila hromadu nových Octavií, tyto seznamy nejsou zcela aktuální a budeme je muset zase doplnit. Do té doby můžete sledovat průběžně aktualizovaný seznam na našem diskusním fóru nebo do něj sami přispět...
Za spolupráci a poskytnuté informace děkujeme firmě AntiRadary.NET.
< Předchozí3 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz