Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí

Možná je to jeho velmi nevýrazný vzhled, pro který se stal více přehlíženým zbožím než okolní generace, tak či onak dnes představuje velmi zajímavý bazarový tip. Už 100 tisíc korun vás může dělit od působivých jízdních zážitků v praktickém a spolehlivém autě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí

8.3.2023 | Petr Prokopec

Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí

/

Foto: Volkswagen

Možná je to jeho velmi nevýrazný vzhled, pro který se stal více přehlíženým zbožím než okolní generace, tak či onak dnes představuje velmi zajímavý bazarový tip. Už 100 tisíc korun vás může dělit od působivých jízdních zážitků v praktickém a spolehlivém autě.

V roce 1976 představil Volkswagen jednu z největších automobilových legend. Řeč je o Golfu GTI, jehož první generace navždy změnila svět rodinných aut disponujících sportovními schopnostmi. Zajímavé přitom je, že nešlo o vůbec první hot hatch historie. Již o dva roky dříve totiž do prodeje zamířila Simca 1100 Ti, u které Francouzi navýšili výkon o více než 40 procent. Výrobci ze země galského kohouta se pak činili ještě daleko více a dva měsíce před prvním Golfem GTI přišli s Renaultem 5 Alpine. Byl to ale Golf GTI, který slíznul smetanu. A až Peugeot 205 GTI z roku 1984 mohl alespoň trochu konkurovat jeho slávě.

Druhá generace Golfu GTI navazovala na tu první, přičemž jako správné hollywoodské pokračování nabízela všeho více. Dostali jste tedy vyšší výkon i prostornější kabinu. Vyzrálejší pak bylo řízení i podvozek. Volkswagen tak již v roce 1990 mohl oslavit metu jednoho milionu prodaných exemplářů. V případě třetí a čtvrté generace však Němci udělali úkrok stranou a místo sportovních vlastností začali do popředí tlačit komfort, s kterým přicházela jakási unylost. GTI tak rázem začalo ztrácet na popularitě.

VW si naštěstí chybu včas uvědomil, v roce 2004 vyrukoval s nápravou v podobě páté generace. Tu lze dnes postavit víceméně na úroveň originálu, neboť legendární označení zvládla vrátit zpět na výsluní. Povedlo se to hlavně za pomoci vyváženého šasí, se kterým ideálně spolupracoval přeplňovaný dvoulitr. Ten sice nepatřil mezi nejvýkonnější, ovšem svých charakterem přesně odpovídal tomu, co lidé požadovali - dokázal jim zajistit jak značnou rychlost, tak nízkou spotřebu, navíc byl velmi dobře ovladatelný.

Šestá generace byla spíše než cokoliv jiného spíše větším faceliftem, proto ji ale rozhodně nebudeme zatracovat. Koneckonců, Němci v podstatě vzali již vybroušený diamant a ještě ho jednou přeleštili. Zlepšila se tedy spolehlivost i praktická využitelnost, stejně jako šla nahoru i standardní výbava. Ceny nicméně stále zůstávaly na velmi rozumné úrovni, a to přesto, že VW se zadíval rovněž na techniku. Zostřeny pak byly hlavně reakce podvozku a řízení, na něž u pětky mířila občasná kritika.

Vrchol nabídky přišel se sedmou generací, v případě stávající osmé však již takové zástupy GTI nevzývají. Stojí za tím úpadek výchozího Golfu. Pokles v rámci kvality ovšem nikterak nereflektuje cena, za provedení s 245 koňmi totiž musíte vysázet minimálně 951 900 Kč. Není tedy překvapivé, že zájemci o německou legendu míří spíše do bazarů. Na pořízení šesté generace, které se dnes budeme věnovat především, jim totiž stačí něco málo přes 100 tisíc korun.

S danou sumou jsou nicméně spojené poměrně vysoké nájezdy. I když se nicméně budete držet pod 100 000 km, nebudete potřebovat více než čtvrt milionu korun. To na první pohled za až 15leté auto působí jako značná suma, ovšem je třeba si uvědomit, že v tomto případě lze skutečně mluvit o neprůstřelné německé kvalitě. Víceméně veškeré problémy, které VW měl se šestou generací Golfu, se totiž týkaly verzí s dieselovými motory. Mimo to kritika mířila k automatům DSG.

V případě GTI se tak musíte zaměřit hlavně na osobu předchozího majitele. Pokud šlo o pečlivého řidiče, jenž se staral o správnou míru oleje, a svým dětem nedovolil, aby na zadních sedadlech zanechaly nesmazatelné podpisy, nemáte se při umírněném nájezdu skoro čeho bát. Jakmile ale v motorovém prostoru spatříte stopy „černého zlata“ i tam, kde nemá být, raději dejte ruce pryč. Ať již totiž majitel olej nedoléval či naopak přeléval, pro vás z toho plynou jen větší či menší těžkosti.

Naši němečtí kolegové proklepli kousek z roku 2010, který měl celkově najeto 167 942 km. V takové chvíli se cena 13 990 Eur (cca 330 tisíc korun) zdála na první pohled přemrštěná, ovšem vůz dostal zcela nový motor. S tím pak jeho vlastník stihl najet jen 23 300 km. Hnací ústrojí, které v tomto případě doplňuje manuál, je tak v naprosto perfektním stavu. A uvnitř jen trochu více ohmataný volant prozrazuje, že GTI je již nějaký ten pátek v provozu.

Šestá generace německé legendy se tak jeví jako ideál svého druhu. I na dnešní poměry je totiž rychlá, stejně jako praktická a úsporná. Startuje pak na poloviční sumě, jakou je třeba vyskládat za jejího nástupce, a to i za předpokladu, že se jedná rovněž o takřka deset let staré auto. Jako první GTI pak byla k dispozici i jako kabriolet. S tím je sice spojena nižší tuhost, ovšem vítr ve vlasech je také zajímavou náhradou za ostře řezané zatáčky.


Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí - 1 - VW Golf GTI Mk3 ilustracni foto 01Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí - 2 - VW Golf GTI Mk3 ilustracni foto 02Jeden z nejlepších výkonných Golfů historie dnes koupíte překvapivě levně, ač oslňuje jízdou i spolehlivostí - 3 - VW Golf GTI Mk3 ilustracni foto 03
Golf GTI šesté generace by mohl být žhavým tipem pro každého, kdo chce za málo peněz spojit působivé jízdní zážitky s nemalou praktičností. Foto: Volkswagen

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.