Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Škodu Octavia a spol.
27.10.2021 | Petr Prokopec
Doba přezouvání je za dveřmi a při snaze vybrat to nejlepší nové obutí se obvykle musíme řídit zahraničními testy. O jeden lokální se ale postaral také český Autoklub a rovnou srovnal i celoroční pneumatiky.
Teploty v posledních dnech již začínají klesat k nule, přes noc někdy padají i pod bod mrazu. Blíží se tedy čas uklidit letní pneumatiky do garáže a nasadit zimní. Či případně alespoň ty celoroční, které jsou sice kompromisem, ve srovnání s letním obutím ale představují pro nadcházející období lepší volbu. Zatím se zdá, že opakovat se bude loňská zima, kdy přívaly sněhu nebyly ničím výjimečným, a to nejen na horách.
Oběma typům pneumatik se vcelku nedávno podívali na zoubek Němci, aktuálně tu ovšem máme test Autoklubu České republiky zaměřený na 16" pneu, tedy nejčastější typ vhodný pro auta jako Škoda Octavia. Ten daleko více zohlednil místní podmínky, proto jsou jeho závěry pro nás vhodnější, jakkoli od německých závěrů se ty české až tak neliší. V případě zimního obutí totiž Češi vynesli na čelo pneumatiku Bridgestone Blizzak LM 005, která zabodovala v první fázi testu německého Auto Bildu, jež se zaměřoval na brzdnou dráhu.
Ve druhém kole pak sice již na trůn či pódium nedosáhla, i páté místo je ale dobrým výsledkem. Zvláště když si uvědomíme, že Blizzak na danou příčku poslala cena, která je v Německu vyšší než v Česku. Místní autoklub ji přitom na vrchol vynesl hlavně kvůli dílčímu vítězství v rámci ovladatelnosti a brzdné dráhy na mokru. V případě chování na suchu a na sněhu pak Bridgestone opanoval v obou případech druhou příčku.
Další dvě dílčí vítězství pro sebe „urval“ Continental WinterContact TS870, jenž v testu německého Auto Bildu nakonec skončil první celkově. Nicméně tato pneumatika v rámci ovladatelnosti na mokru skončila až na pátém místě. Překonána tak byla i typy Hankook Winter i*cept RS2, Firestone Winterhawk 4 a Michelin Alpin 6, které nicméně v rámci finálního hodnocení skončily na třetí, páté a šesté příčce.
Přesunout se můžeme k celoročnímu obutí, u kterého se poněkud měnily rozměry pneumatiky. Šestnáctipalcová velikost sice zůstala, ovšem zatímco u zimních gum test počítal se šířkou a profilem 205/55, u celoročních jde o 215/60. Zachována pak byla i testovací procedura složená ze 16 disciplín, během kterých byla zkoumána reakce při akceleraci a brzdění i hranice vzniku aquaplaningu.
Autoklub na suché vozovce měří hlavně hlučnost a valivý odpor, zatímco na sněhu testuje trakci a prokluz kol. Posuzován je také čas na kolo na okruhu, kdy za volant usedají profesionální jezdci. Ti přitom dopředu nevědí, jaký typ pneumatik mají nasazený, což má zajistit naprostou objektivitu výsledků. Na těch se pak, jak jsme již zmínili, podepisuje také co nejkratší brzdná dráha.
Zpět ale k celoročním pneu, jejichž klání opanoval Continental s typem AllSeasonContact. Ta je ovšem dobrá zejména na sněhu, na suchu i mokru ztrácí. Jak jsme tedy zmínili již dříve a jak ostatně dodává i autoklub, svou volbu uzpůsobte místním podmínkám. Pokud tedy čekáte hlavně sucho, oslovit by vás mohl spíše typ Bridgestone WeatherControl A005 EVO, na mokru pak vítězí Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
Český autoklub otestoval zimní a celoroční pneumatiky v 16palcovém rozměru. Foto: Autoklub České republiky
V případě zimního obutí zvítězil Bridgestone Blizzak LM 005, který má na kontě již i výhru v Německu. Foto: Bridgestone
Nejlepším celoročním pláštěm je pak Continental AllSeasonContact. Foto: Continental
Zdroj: Autoklub České republiky
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB