Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte

Po těchto autech lidé už netouží tak moc, jako dříve, nemá to ale žádnou vazbu na jejich faktické schopnosti, jen styl. Pokud se nad toto dokážete povznést, můžete s Opelem Zafira udělat dobrý obchod.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte

15.7.2021 | Petr Prokopec

Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte

/

Foto: Opel

Po těchto autech lidé už netouží tak moc, jako dříve, nemá to ale žádnou vazbu na jejich faktické schopnosti, jen styl. Pokud se nad toto dokážete povznést, můžete s Opelem Zafira udělat dobrý obchod.

V roce 1999 Opel způsobil doslova revoluci na poli rodinných vozů. Německá automobilka totiž představila MPV Zafira první generace, než se pochlubilo systémem Flex 7. Šlo o systém uspořádání tří řad sedadel, kdy ta poslední se sklápěla či vyklápěla z podlahy. Pokud jste tedy měli obsazených pouze pět míst, nemuseli jste poslední lavici náročně vyndávat z vozu v touze po objemnějším zavazadelníku. Z této technologie se postupem času stala norma, před jednadvaceti lety však působila jako zjevení.

Opel nicméně neohromil pouze tímto prvkem, ale rovněž spolehlivostí. Zafira byla totiž jeho zdaleka nejkvalitnějším vozem, přičemž v rámci TÜV Reportu dokonce takřka vystoupala na příčku nejvyšší. Lépe na tom tehdy byl již jen Ford Focus, což jsou ale dnes již loňské sněhy. Stávající provedení modrého oválu totiž ve stejném žebříčku zastává 104. příčku, pročež je nejen v těžkém podprůměru, ale i mezi nejhůře hodnocenými vozy. Zafira třetí generace na tom však není zase o tolik lépe.

Pokud tedy máte početnou rodinu a chystáte se ke koupi německého MPV, měli byste vědět, že nástupci již v TÜV Reportu nikdy tak vysoko nevystoupali. Druhou i třetí generaci trápí hlavně značný úbytek oleje u motoru i převodovky, ať již v důsledku nadměrné spotřeby či nežádoucích úniků. Zafira B k tomu navíc přidává také vyšší riziko prasklých pružin a sjetých brzdových kotoučů, stejně jako možnost výskytu koroze. Ovšem pouze na výfuku a lemech dveří.

Kritika se dále stáčí ke klimatizaci, z níž může unikat chladící kapalina, stejně jako k vadným šestistupňovým převodovkám. A uchráněna jí nebyla ani ruční brzda, která se u Opelu Zafira C stala nožní. Ani ta však u prvních exemplářů nebyla moc spolehlivá, ve stejném duchu se nesl i příchod pozdější elektronické. Mimo to novější model selhává také v případě světel, a rozhodně není od věci, když při výběru zkontrolujete podvozek, ať se již jedná o pružiny nebo zavěšení.

Výtky tím vesměs končí, na první pohled se tedy nezdá, že by Zafira viděla častěji servisní techniky než majitele. Nicméně je třeba dodat, že ony úniky maziv a kapalin jsou ve srovnání se zbytkem branže třikrát četnější. Ony zrezivělé výfuky u druhé generace jsou pak pravidlem než výjimkou, na druhou stranu to ale u vozu, jehož výroba odstartovala v roce 2005, není až tak šokující. Stejně jako nezaskočí často opotřebované brzdy jedné nadmíru neobvyklé verze.

Opel totiž již v případě první generace vyrukoval se sportovní variantou OPC, která dostala pod kapotu přeplňovaný dvoulitr a 192 koní. Se stejným motorem pak byla spojena i Zafira B, u níž se výkon navýšil dokonce na 240 koní. Stovku jste tak mohli pokořit již za 7,4 sekundy, což je na sedmimístné MPV docela působivé. Se třetí generací se však již OPC nevrátilo, vrcholem nabídky se tak stalo 1,6litrové turbo s „jen“ 200 koňmi.

Dá se ale předpokládat, že po těchto specifikacích mnoho lidí nesáhne, většina zamíří dieselovým směrem. V tomto ohledu druhá generace počítá jen s motory 1,7 CDTI a 1,9 CDTI, jenž pokrývají pásmo od 110 do 150 koní, zatímco u nástupce lze volit mezi jedna-šestkou a dvoulitrem. Ty přitom produkují od 120 do 195 koní, na něž byste si měli připravit minimálně 200 tisíc korun. Zafira B oproti tomu startuje na čtvrtinové sumě a generace A ještě níž.

Při její odolnosti je tak docela dobrým tipem na praktické rodinné auto - navzdory svému stáří disponuje praktičností plně srovnatelnou se svými nástupci. I novější Zafira ale přes častější nedostatky stojí za úvahu. Jako MPV jde dnes v bazarech o nevyhledávaný vůz, čemuž odpovídají i jeho ceny, které jsou v poměru k nabízené, zejména praktické hodnotě velmi atraktivní.


Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 1 - Opel Zafira A OPC 01Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 2 - Opel Zafira A OPC 02Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 3 - Opel Zafira A OPC 03
Původní Zafira A byla a je šampionem ve spolehlivosti, přitom ji dnes koupíte za pakatel. Foto: Opel

Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 4 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 01Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 5 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 02Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 6 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 03
Opel Zafira druhé generace dorazil i ve verzi OPC s 240 koňmi. Výkonem tak sice předchůdce překonal, kvalitou již nikoli. Foto: Opel

Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 7 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 04Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 8 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 05Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 9 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 06
Třetí generace byla zpočátku k mání s kontroverzně stylizovanými čelními světlomety... Foto: Opel

Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 10 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 07Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 11 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 08Jedno z nejpraktičtějších rodinných aut je v bazarech přehlíženo, o to levněji ho koupíte - 12 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 09
… ty nicméně po příchodu faceliftu v roce 2016 vzaly za své. O tři léta později pak automobilka kvůli publiku směřujícímu k SUV výrobu tohoto modelu zcela ukončila. Foto: Opel

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše