Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější levné levné a praktické ojetiny současnosti: I desítky tisíc Kč mohou stačit
6.3.2022 | Mirek Mazal
Koupit levnou ojetinu, která bude co k čemu, se dnes zdá být nemožné. Realita ale není zase tak zlá, neboť i v tuto chvíli platí, že kdo hledá, najde. A s těmi správnými tipy v zásobě to nemusí být ono hledání zas až tak složité.
Česko je zemí s jedním z vůbec nejstarších automobilových parků v Evropě. Na rozdíl od mnoha jiných tento stav nepovažujeme za tak problematický, navíc je částečně dán i vysokým daňovým zatížením vlastnictví aut v zahraničí. Pokud by vás různé silniční a podobné daně připravily v souvislosti s vlastnictvím 20 nebo 30 let starého klidně o tisíc korun měsíčně, asi jej také sešrotujete. Ale když může stát připraven jako náhradní v garáži výměnou jen za úhradu povinného pojištění odpovědnosti? Proč se jej zbavovat?
Při průměrném stáří vozů lehce přes 15 let navíc není důvod k panice. Patnáctileté auto dnes a před 20 léty je něco jiného a vozy vyrobené v tomto tisíciletí jsou téměř bez výjimky bezpečné, trvanlivé, spolehlivé i více nebo méně ekologické, i když mají na krku klidně dvě dekády. Patnáctileté auto z roku 2007 dnes může být zachovalé BMW 330i generace E90 a stěží jeho majiteli budete seriózně tvrdit, že má vrak, kterého by se měl okamžitě zbavit.
Valná část kupců zkrátka nemá důvod kupovat novější vozy, jsou s těmi staršími spokojeni, nestojí je moc a nikomu jimi neubližují. Nemusíme navíc nutně myslet jen na auta z počátku milénia, i mezi vozy z minulé dekády lze vybrat spoustu zajímavých typů, které vyjdou pochopitelně o mnoho levněji než nové. A co si budeme namlouvat, při současných cenách i docela obyčejných ojetin nemá spousta lidí ani možnost sáhnout po něčem novějším, i kdyby nakrásně chtěli.
Proto jsme se tentokrát porozhlédli a dali dohromady aktualizovaný seznam nejspolehlivějších, nejlevnějších a současně praktických ojetých aut všech typů, jaká je dnes možné pořídit. Jde pochopitelně o starší, obvykle 10 a více let stará auta dobře hodnocená na základě aktuálních statistik německých STK. Pokud uvažujete o pořízení dostupného ojetého automobilu a přesto byste rádi český průměr provozovaných aut alespoň trochu snížili, níže uvedený seznam vám může ukázat cestu k rozumným volbám za rozumné peníze.
Najdete v něm leccos od SUV přes klasické sedany až po typická rodinná přibližovadla, protože každý si může pod praktickým vozem představit něco jiného. Ke každému tipu (i typu, záleží, jak se na věc podíváme) přidáváme informace o tom, na co je dobré u nich přece dávat pozor a za kolik lze dnes přibližně sehnat slušné kousky. Jen se omlouváme, pokud vám nevoní auta z Německa - pokud škrtneme ta, moc toho už na výběr nezbude.
Honda CR-V RE5
Honda CR-V možná postrádá prestiž, ale to je jediný subjektivní nedostatek jinak prostorného, spolehlivého, kvalitního a dlouhověkého SUV. Na německé inspektory udělala dobrý dojem podprůměrně poruchová verze RE5 z let 2006 až 2012. U nejlevnějších kusů může být problémem vadné řízení, takové koupíte už od nějakých 90 tisíc korun. Pro rozumnější výběr je do nákupu vhodné investovat minimálně 130 tisíc Kč a nebát se pár desítek tisíc za hezčí kousek.
Foto: Honda
Mercedes-Benz třídy A W169
Třída A generace W169 z let 2004 až 2012 nemá čím strašit zájemce o desetiletou ojetinu v ceně od asi 30 tisíc Kč v extrému a za nějakých 70 tisíc hezčí kousky. Možná brzdový systém bude lepší nechat pořádně prověřit, zbytek kvalitního Mercedesu obstojí v dieselových i benzínových variantách. Je to navzdory svému nudnému pojetí i vzhledu velmi promyšlené a propracované auto.
Ford Fusion
Levný pětidveřový hatchback oslovuje hlavně starší kupce, kteří mají problém s nastupováním do klasických modelů držících se níže u země. A pochopitelně oslovuje každého, kdo nemá na (pro něj) nové auto bůhvíjak velký rozpočet. Nejlevnější Fusiony se s cenou pohybují už okolo 20 tisíc Kč, už od 40 tisíc Kč výše si může pořídit už dobře použitelné kusy. Kromě automatu Durashift není potřeba úzkostlivě hlídat jiné servisní pasti.
Volkswagen Golf Plus
Golf s vyšší střechou pravidelně exceluje ve statistikách spolehlivosti dlouhodobě. Ani u něj nejsou známé chronické problémy v jakémkoliv ohledu zážehových anebo vznětových jednotek. Volba rozumu klesla až na ceny okolo 50 tisíc korun českých za stále použitelná auta a už pár desítek tisíc navíc vás dostane k relativně perspektivním strojům.
Audi A3
Prestižnější sourozenec Golfu snáší příkladně větší počet najetých kilometrů. Audi A3 8P pořídíte klidně už za 30-40 tisíc korun solidní, hezčí kousky vyžaduje útraty minimálně dvojnásobku. I tak možná budete muset řešit pružiny náprav. Pořád přijatelná daň za relativně nadčasový vůz se slušnými motory a dodnes kvalitním interiérem, který obstojí před prakticky libovolným způsobem využití.
Audi A4/A5 B7
Věk na Audi A4 nebo A5 B7 skoro není poznat, a to technicky i opticky. Ojetiny jsou prověřeny vyšším nájezdem stejně jako menší A3. Nakupovat lze už od 130 tisíc, lepší exempláře ve vyšších specifikacích stojí od asi 170 tisíc Kč výměnou za výdrž všech částí, kromě hůře dimenzované přední nápravy.
Volkswagen Golf VI
Etalon nižší střední třídy neboli celosvětově nejprodávanější automobil vůbec svoji slávu získal oprávněně. I po deseti letech si šestá generace statečně razí cestu žebříčky nejméně poruchových ojetin. Už od nějakých 60 tisíc leze vybírat, za sumy kolem 100 tisíc Kč koupíte už solidní vozy s relativně malým rizikem velkého průšvihu, pokud tedy nesáhnete po průšvihu jménem 1,2 TSI či 1,4 TSI s vadným řetězem.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva