Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejhorší ojetina dneška podle Němců je prý vadná v každém ohledu, je lepší se jí vyhnout za každou cenu
5.11.2022 | Petr Prokopec
Paradoxem je, že láká svým pojetím i cenami, na kousek se slušnými parametry a jasnou historií vám stačí desítky tisíc korun. Jenže vůz je prý dokonalým naplněním posměšných výkladů jeho jména, nemluvě o pasivní bezpečnosti.
Italská auta máme všichni zafixovaná jako pohledná a povětšinou i jízdně atraktivní. Jakmile se ale řeč stočí na spolehlivost, pozitiva končí. Místo toho většina majitelů mluví o selhávajících motorech nebo rozpadajících se interiérech. Tato reputace přitom sedí i na třetí generaci Fiatu Punto, který dorazil do prodeje v roce 2005 pod názvem Grande Punto. O čtyři léta později pak Italové přistoupili k modernizaci a změně jména na Punto Evo, aby se s druhým faceliftem v roce 2012 vrátili k původnímu označení Punto. Italská cesta, jak se sluší a patří.
Výroba tohoto hatchbacku skončila v roce 2018, tedy pouhý rok po absolvování crash testu Euro NCAP, který pro Punto neskončil vůbec dobře. Vůz totiž obdržel pouze 51procentní hodnocení v rámci ochrany dospělých, zatímco bezpečnost dětí byla 43procentní a chodců 52procentní. Za elektronické berličky však Fiat nezískal jediný bod, výsledkem tak byl nulový počet hvězdiček. I taková Dacia Duster v dané době získala tři, což jen deklarovalo, jak špatně na tom Punto je.
Má tedy vůbec smysl uvažovat o tomto voze jako o ojetině? Z finančního hlediska rozhodně, rané exempláře jsou totiž k mání od asi 20 tisíc korun, za 30 tisíc už si můžete vybírat. Na Punto Evo vám postačí zhruba 50 tisíc Kč, zatímco model po druhém faceliftu startuje na 60 tisících Kč. To jsou všechno velmi nízké sumy, za dvě průměrné české výplaty koupíte auto v dobré kondici a ještě vám zbude na provoz na prvních pár měsíců. A nebo také ne.
Na případné opravy totiž mohou padnout skoro nekonečné sumy, jak varují kolegové z Auto Bildu. Ti označují Punto všech variant za vůbec nehorší ojetinu dneška, která kombinuje nespolehlivost s nebezpečností jako žádná jiná. Začít můžeme pod kapotou, kde se během onoho 13letého životního cyklu objevila řada pohonných jednotek. Bohužel, prakticky u všech můžete počítat s nadměrnou ztrátou oleje nebo vadami na řídicí jednotce. Mimo to jsou defektní startéry i generátory, u dieselové jedna-trojky pak navíc dochází na předčasné opotřebené rozvodového řetězu. Dále si pak majitelé benzinových jedna-trojek a jedna-šestek stěžují na problematické řízení.
Vrcholem kvality rovněž není ani podvozek, neboť pružiny praskají a tlumiče protékají. Na druhou stranu, nápravy problematické nejsou a koroze, která byla dříve Fiatu vlastní, se taktéž již objevuje zřídkakdy. To ale již není případ světel, stížnosti na ta čelní jsou dvojnásobné oproti ostatním vozům. V červených číslech jsou ale i ta zadní či směrová. Kupovat tak zcela jistě budete muset nová, což ostatně platí také o brzdových destičkách.
Znamená to tedy, že Punto momentálně dává smysl jen ve chvíli, kdy jste schopným mechanikem s velmi dobře vybavenou garáží, popř. se s někým takovým přátelíte. V případě ostatních ale bude italský hatchback spíše zdrojem problémů než radosti. Odpovídá tomu ostatně i jeho hodnocení v rámci německého TÜV Reportu, kde horší jsou už jen vozy Dacie. Jak jsme ale zmínili, za jejich volantem se můžete cítit o poznání bezpečněji.
Opravdu tedy není divu, že Němci v souvislosti s Puntem připomínají „skutečný” význam zkratky FIAT (Fehler In Allen Teilen - vada v každém dílu) a hovoří o nejhorší ojetině vůbec. Na druhou stranu je opravdu levná a při troše štěstí může být i Punto dobrým autem třeba na několikakilometrové dojíždění na nákupy.
Poslední generace Fiatu Punto byla na trhu třináct let, a to hned pod třemi různými názvy. Šarm jim sice nechyběl, spolehlivost však ano. A bezpečnost též. Němci proto radí se výhodnými nabídkami nenechat zlákat. Foto: Fiat
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva