Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout

Některá auta ocení až čas a zdá se, že o této Škodě to bude platit bezezbytku. Jako nová prodejně nefungovala a nefunguje, z hlediska spolehlivosti ale nemá větší slabiny. A zejména v dnes už neprodávaných verzích je to za nižší ceny stále atraktivnější volba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout

28.7.2022 | Petr Miler

Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout

/

Foto: Škoda Auto

Některá auta ocení až čas a zdá se, že o této Škodě to bude platit bezezbytku. Jako nová prodejně nefungovala a nefunguje, z hlediska spolehlivosti ale nemá větší slabiny. A zejména v dnes už neprodávaných verzích je to za nižší ceny stále atraktivnější volba.

Škodu Scala někteří stále vnímají jako novinku, její prodej ale ve skutečnosti odstartoval už před více než třemi roky. Že se moc neokoukala, nezpůsobila jen „rychlá koronavirová léta”, ale i fakt, že prodejně dalece nenaplňuje očekávání mladoboleslavské automobilky. Ta doufala, že s tímto modelem odstane prodeje na úroveň, kterých předchozí Rapid nikdy nedosáhl. Jenže když se podíváme na evropské prodeje, zjistíme, že realitou je pravý opak - Scala si loni našla jen 43 924 kupců a letošek zatím vypadá ještě hůř. Rapid přitom měl na kontě hned v pěti letech více než 60 tisíc prodaných aut za rok, o ničem jiném než o velkém zklamání nelze mluvit.

I tak Scala začíná být častým hostem nejen u dealerů nových aut, ale také v bazarech. S ohledem na nepříliš vysoké stáří je třeba počítat s obecně vyššími cenami, oproti cifrám požadovaným za nové kusy jsou ale pořád zajímavé. Verze osazené litrovým tříválcem naladěným na 95 koní a základní výbavou Active jsou k mání od 350 tisíc korun, za lepší specifikace je třeba připlácet. Přesto je možné za ceny okolo 400 tisíc Kč vybírat i z perspektivních kusů s malými nájezdy, vyšší výbavou i slušnými čtyřválcovými motory.

Zejména již neprodávaný diesel umí ohromit extrémní efektivitou kombinovanou s velmi slušným dynamickým projevem. Kolega provozuje Scalu 1,6 TDI ve své firmě a pravidelně obdivuje, s jakou spotřebou je schopna jezdit. Klidnou předpisovou jízdu zvládne při troše snahy za 3 až 3,5 litru nafty a 100 km, o 4 litry ani nemusíte moc bojovat a jízda za 5 na sto znamená už relativně dynamické svezení. Je to jedna z nejefektivnějších škodovek historie, které není těžké si při současných cenách paliv vážit. V bazarech ji ale koupíte snadno, lidé obvykle koukají po jiných vozech.

Stojí tedy Scala za přibližně 400tisícovou investici ? Zkušenosti právě s jedním ojetým dieselem jsou velmi pozitivní, další informace vycházející z dat německého TÜV též nepůsobí varovně. Časté jsou problémy se systémem start-stop a pak startováním obecně, což je jen další důvod tuto hloupost vypínat. Potíže bývají s palubní elektronikou, zejména pak s multimediálním systémem, který dokáže i přestat zobrazovat obraz zpětné kamery. Tvrdý restart (podržení tlačítka vypínání a zapínání) ale obvykle pomůže.

Nikoli neobvyklé jsou též problémy s automatickou převodovkou, která v nízkých rychlostech nereaguje adekvátně a za studena je pomalá a klouzavá. Je dobré zkontrolovat její projev, stejně tak je třeba ověřit, zda u DSG došlo k pravidelné výměně oleje po čtyřech letech nebo 65 tisících kilometrech. Nejde totiž o součást předepsaných servisních kontrol, ale jen o doporučení. Kdo se jej ovšem nedrží, ten riskuje selhání převodovky.

Další vážnější potíže se Scalou nejsou známé, nakonec je to pořád relativně jednoduché auto počítající spíše s osvědčenou než hypermoderní technikou. Nicméně i když je Scala na trhu necelé čtyři roky, vztahovaly se na ni už dvě svolávací akce. V prvním případě se řešil systém automatického nouzového volání, ve druhém pak konektivita. Multimédia jako jedna z mála moderních vymožeností tohoto auta jsou jeho slabou stránkou.

Zbytek vlastností auta je spíše pozitivní. Scala má poměrně měkce naladěný podvozek, a tak k vám za jízdy nepříjemně nepronikají ani výraznější nerovnosti, ovšem zároveň vůz nemá problém s dynamičtější jízdou. I rychlostí okolo 200 km/h zvládá s nadhledem, dokonce i z hlediska hluku. Zásadním pozitivem je také vnitřní prostor, ať už pro posádku či zavazadla. Problémem není ani to, že výkony pohonných jednotek vrcholí na 150 koních, i 115koňový diesel jede velmi slušně.

Ojetá Scala se tak jeví jako dobrá koupě, rozhodně lepší než jako nový vůz za o desítky procent vyšší ceny. A pokud na nové škodovky musí zákazníci čekat klidně i přes rok, je to prostě zajímavá alternativa - dostupných aut je v prodeji dost v nejrůznějších specifikacích.


Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout - 1 - Skoda Scala ojeta klady zapory 2022 01Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout - 2 - Skoda Scala ojeta klady zapory 2022 02Největší zklamání Škody posledních let lidé přehlíží i v bazarech, jako ojetina přitom má co nabídnout - 3 - Skoda Scala ojeta klady zapory 2022 03
Škoda Scala jako nová na zákazníky nefunguje, jako ojetá by mohla. Zejména dnes už neprodávaná verze 1,6 TDI má své kouzlo, měkce se projevující motor okouzlí svou efektivitou, i po 4 litry nafty na 100 km jezdí jako nic. Foto: Škoda Auto

Zdroj dat: TÜV

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše