Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný

Tolikrát jsme ji viděli v různých výběrech nejvíce poruchových aut, že se těžko zbavuje pověsti špatné volby. Se čtvrtou generací této Kie se ale zjevně změnilo tak moc, že působí úplně jinak nejen statisticky, ale i fakticky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný

9.4.2022 | Petr Prokopec

Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný

/

Foto: Kia

Tolikrát jsme ji viděli v různých výběrech nejvíce poruchových aut, že se těžko zbavuje pověsti špatné volby. Se čtvrtou generací této Kie se ale zjevně změnilo tak moc, že působí úplně jinak nejen statisticky, ale i fakticky.

Na počátku ledna jsme mohli poklepat na zoubek ojeté Kie Sportage. Stalo se tak jen na základě statistických dat, která po léta přisuzovala tomuto modelu pozici jednoho z vůbec nejporuchovějších ojetých aut na trhu. I třetí generaci interně označovanou písmeny SL, která se prodávala ještě v roce 2015, najdeme v žebříčcích TÜV na zoufalém 99. místě ze 116 i mezi 6- až 7letými vozy. A předchozí iterace si lépe nevedly a nevedou.

Tu třetí lze ovšem dnes koupit ve slušném stavu za ceny od zhruba 100 tisíc korun, což lze považovat za příznivé. Potenciálních problémů je nicméně hromada - prověřit je třeba jak světlomety, které jsou tradiční slabinou korejských aut, tak třeba nápravy, klouby řízení nebo ABS a ESC. Pokud totiž vámi vybraný vůz nebyl na svolávací kontrole, hrozí v důsledku přetížení systémů samovznícení. Kdo by ale čekal, že podobná trápení se budou týkat i generace čtvrté, mýlil by se.

Její volbou se dá vyhnout většině problémů. Do peněženky je nutné sáhnout o hodně hlouběji, neboť ceny startují nad 300 tisíci Kč, ovšem zároveň můžete k výběru přistupovat s větším klidem. Všeobecné problémy jsou totiž víceméně spojovány jen s oněmi světly. Mimo to němečtí technici poukazují ještě na nepříliš odolné brzdy a případný únik oleje. Tím ale výtky v podstatě končí, šance na pořízení spolehlivého kusu tak není malá.

Přesvědčit vás o tom mohou kolegové z Auto Bildu, kteří se rozhodli otestovat právě Sportage čtvrté generace. Sáhli přitom po verzi osazené základním 1,7litrovým turbodieselem, která ke svému prvnímu majiteli zamířila v roce 2018. Tehdy přitom stála 32 930 Eur (cca 808 tisíc Kč), za čímž stojí jak vrcholná výbava, tak i příplatkové tažné zařízení. Dnes je nicméně tento vůz nabízen za 19 780 Eur (asi 485 tisíc Kč), přičemž za tři roky a čtyři měsíce najezdil jen 61 981 kilometrů.

Dané stáří i díky příkladné péči prvního majitele vůz v interiéru vůbec nevykazuje, sedadla naopak vypadají jako ze zánovního vozu. Kvitovat přitom budete i výše usazenou obrazovku multimédií, kvůli které nemusíte sundávat oči ze silnice. Musíte nicméně počítat s poněkud prkenným podvozkem. Kia se zjevně snažila o zachování snesitelného jízdního projevu na silnici, proto světlou výšku vytáhla pouze na 17,5 centimetru. V terénu proto Sportage až tak neobstojí, byť brodivost 50 cm je na moderní SUV dobrá.

Ještě více budete kvitovat standardní sedmiletou záruku, díky níž můžete počítat s tovární podporou i jako druhý majitel, a to po delší dobu, než jakou mnozí konkurenti poskytují standardně. Zatím se však nezdá, že by mělo dojít na její brzké uplatnění, neboť výše popsanými neduhy testovaný vůz netrpěl. Němci nicméně dodávají, že slabší diesel příliš nekoresponduje s oním tažným zařízením - pokud totiž sáhnete po přívěsu, jenž může být až 1,4 tunový, 116 koní začne trpět dýchavičností.

Znamená to tedy, že pokud je vaším cílem nízká spotřeba, která se při jízdě s poloprázdným autem reálně pohybuje okolo 5,5 litrů na sto kilometrů, pak je Sportage 1,7 CRDi pro vás tím pravým ořechovým. Jakmile nicméně počítáte s pravidelným převozem celé rodiny, několika stovkami kil v zavazadelníku a ještě navíc se zmiňovaným přívěsem, sáhnete raději po objemnějším dvoulitrovém turbodieselu se 185 koňmi a pohonem všech kol. Bude sice dražší i žíznivější, ovšem do kopce jej nebudete muset tlačit.


Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný - 1 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 01Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný - 2 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 02Němci otestovali ojetinu, která dlouho platila za jednu z nejporuchovějších vůbec, pokrok je zjevně ohromný - 3 - Kia Sportage ojetina ilustracni foto 03
Kia Sportage čtvrté generace poukazuje na pokrok značky v uplynulé dekádě. Problémy typické pro třetí iteraci jsou pryč, statistická spolehlivost je rázem nadprůměrná a zkušenosti s vybraným ojetým exemplářem pozitivní. Foto: Kia

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.