Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka

Rychle rostoucích cen nových nebo ojetých aut si člověk skoro nemůže nevšimnout, vývoj na poli cen náhradních dílů ale obyčejní motoristé naopak vnímají jen velmi nahodile. Statistika ukazuje, že i tady se dějí věci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka

11.1.2023 | Petr Prokopec

Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka

/

Foto: Volkswagen

Rychle rostoucích cen nových nebo ojetých aut si člověk skoro nemůže nevšimnout, vývoj na poli cen náhradních dílů ale obyčejní motoristé naopak vnímají jen velmi nahodile. Statistika ukazuje, že i tady se dějí věci.

V posledních pár letech, zejména ovšem v posledním roce, došlo na zdražení prakticky všeho. Pouštět se do markoekonomické analýzy vysvětlující, proč se to stalo právě v tuto dobu, v tomto článku probírat nebudeme, situaci ale jistě neprospělo ani uměle vyvolané zdražování energií dále eskalované konfliktem na Ukrajině nebo přetrvávající dopady koronaviru a reakce na něj. Výsledkem je v každém případě dekády nevídaná míra inflace, která se netýká pouze České republiky, ale i většiny Evropy a menším měřítku také většiny světa.

Je tu nicméně jedna oblast, v jejímž rámci ceny rostou rychleji, než je tomu u zbytku průmyslu. Jak totiž zjistilo německé sdružení pojišťoven GDV, ceny náhradních automobilových dílů vzrostly od roku 2013 v průměru o 53 procent. Z indexu monitorujícího běžné spotřebitelské ceny ovšem vyplývá, že celkový růst veškerého zboží a služeb byl v uplynulých deseti letech v Německu pouze 22procentní. Ceny náhradních dílů tak ve srovnání s celkovým rostou více než dvojnásobným tempem.

Zajímavý je nicméně dle GDV viník celé situace. Jsou jím totiž automobilky, které mají na trhu skoro monopol. Mimo jiné i proto, že třeba veškeré viditelné panely karoserie jsou chráněny patentem. V těchto případech tedy víceméně není možné sáhnout po druhovýrobě. Respektive dopřát si můžete třeba tuningové blatníky, nárazníky či dokonce kapoty motorů. Ovšem v takovém případě příliš neušetříte, u karbonových výlisků naopak budete platit ještě více.

„V této části trhu neexistuje férová konkurence,“ podotýká k této věci šéf GDV Jörg Asmussen. Asociace pak rovnou i vyrukovala s konkrétním srovnáním, kde pozornost budí zejména zadní světla, víko zavazadelníku, zadní panel karoserie a zadní nárazník. V prvním případě totiž ceny za deset let vzrostly o 79 %, za čímž stojí nahrazení klasických žárovek stále propracovanějšími diodami s vlastní řídicí jednotkou. U tří dalších tu pak máme růst o 73, 71 a 60 procent.

Popsaná situace zrovna ideálně nezapadá do stávajícího vývoje automobilové branže v Evropě, tedy alespoň z pohledu motoristů. Politici totiž hodlají spalovací motory poslat na věčnost. První překážkou bude emisní norma Euro 7, která vejde v platnost již za dva roky. V jejím důsledku výrobci budou muset přistoupit k ještě komplikovanějším anti-emisním systémům než dosud, což logicky ke zlevňování nepovede. Ještě horší je nicméně zákaz prodeje nových spalovacích aut od roku 2035.

Už chvíli se hovoří o tom, že tato nařízení mohou udělat z Evropy jakousi druhou Kubu, udržování starých aut ale bude stále dražší. A pokud lidé nebudou mít na originální náhradní díly, sáhnou po těch neoriginálních. Ty nemusí být nutně špatné, ale mají svá úskalí. Na čínských webech jako Alibaba lze již nyní pořídit o poznání levnější komponenty. Ovšem ve většině případů se jedná také o daleko méně kvalitní výrobky nezřídka jen zneužívající logo původního výrobce.

Neznamená to, že bychom alternativy chtěli šmahem odsoudit. Ostatně zařadit se mezi ně mohou i originální komponenty, jen použité - třeba odkoupené na šrotišti. Ovšem na ně vám zase nikdo nedá záruku. S tou pak je možné počítat u již zmiňované druhovýroby, kdy dokonce můžete narazit i na kvalitnější výrobky, než jakými byl váš vůz osazen původně. Obvykle ale budou ještě dražší.


Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 1 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 01Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 2 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 02Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 3 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 03Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 4 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 04Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 5 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 05Německé pojišťovny ukázaly, jak drasticky rostou ceny náhradních dílů na auta, odhalily i viníka - 6 - VW Golf 2017 detaily ilustracni foto 06
Ceny náhradních dílů za posledních 10 let vzrostly v průměru o 55 procent. Třeba za takové zadní světlo na VW Golf sedmé generace dáte 11 tisíc korun, zatímco takový přední nárazník je ještě o 1 000 Kč dražší. Foto: Volkswagen

Zdroje: Auto Bild, GDV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.