Německo radikálně snižuje nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích, chce dostat počet nehod na nulu

Německo si v minulosti prošlo řadu debat o omezení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích, po snahách zavést limity jako 130 nebo 120 km/h ale přišlo s radikálním návrhem - nulou jako maximem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Německo radikálně snižuje nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích, chce dostat počet nehod na nulu

1.4.2023 | Petr Miler

Německo radikálně snižuje nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích, chce dostat počet nehod na nulu

/

Foto: Patrick Seeger, DPA, koláž Autoforum.cz

Německo si v minulosti prošlo řadu debat o omezení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích, po snahách zavést limity jako 130 nebo 120 km/h ale přišlo s radikálním návrhem - nulou jako maximem.

Měli jsme vlastně štěstí, že jsme mohli po dekády existovat v přímém sousedství země, která si jako jediná významná na celém světě uvědomovala, že to není primárně rychlost, co na silnicích zabíjí. Autobahny s dominantně pouze doporučenou maximální rychlostí, kde se můžete prohnat kolem policejní hlídky v rychlosti 300 km/h a nedočkat se od ní jakékoli nepřátelské reakce, se pro Německo staly typickými podobně jako říjnové tupláky a bratwursty. Všechno hezké ale jednou končí.

Ačkoli se ani u nás nikdy statisticky nepotvrdilo, že by výše omezené rychlosti a počet nehod měly přímou souvislost, zjednodušená argumentace typu „rychlost zabíjí” je příliš demagogická na to, aby jí bylo možné rozumnými argumenty odporovat věčně. Bylo tak jen otázkou času, než se jeden z pokusů omezit rychlost na německých dálnicích stane úspěšný. Stalo se, přesto zaráží, jak daleko Němci jediným krokem zašli.

Zeleným se podařilo dostat hlasování o maximální rychlosti na dálnicích na pořad posledního březnového jednání v německém Bundestagu, tedy obdobě naší poslanecké sněmovny, a spolkový sněm osazení dálnic cedulemi s číslem v červeném kruhu nadšeně přijal. Ve prospěch doporučení Výboru pro dopravu akceptovat návrh na zavedení limitu zvedlo ruku 401 z 498 poslanců, to je fascinující poměr.

Kolik tedy budou moci nyní Němci a vlastně i Češi po Autobahnech jezdit? 130 km/h? 120 km/h? 100 km/h? Ne, je to 0 km/h, nula, zero, nada nebo null, jak říkají sami Němci. „Prošli jsme na půdě parlamentu náročnou debatou o tom, jaká výše omezené rychlosti je ta správná. Princip je ale jasný - jen objekt, který se nepohybuje, nenabourá. Odpovědně jsme tedy museli zvolit nulovou rychlost, jen ta skutečně sníží počet nehod a jejich obětí na stejnou hodnotu - na nulu,” říká k věci německý poslanec Karl von Bahnhoff.

Na otázku, k čemu pak německé dálnice vlastně budou, neboť ve stojícím autě nikam nedojedete, odpovídá von Bahnhoff prostě: „Je to nejvyšší povolená rychlost pro motorová vozidla, pěšky nebo na kole se po Autobahnu můžete pohybovat,” dodává. A pokud někdo chce být někde rychleji? Na to si jen s úsměvem poklepe na svou jmenovku na klopě saka...

Že s rychlým ježděním na německých dálnicích bude jednou konec, jsme očekávali. Že v jejich případě bude konec s jakýmkoli ježděním, je překvapení. Na příští cestu přes Německo si tedy přibalte kolo a lístek na vlak, parkovat se bude v Rozvadově.

Tato zpráva je samozřejmě aprílový žert, rychlost na německých dálnicích zůstává ve skutečnosti neomezená. Ale jste si jistí, že se něco takového jednou nestane realitou? My bohužel ne...


Německo radikálně snižuje nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích, chce dostat počet nehod na nulu - 1 - Rychlost dalnice Nemecko omezeni 2023 01
Nové značky podél německých dálnic jsou poněkud kruté - jakákoli jiná než nulová rychlost aut je nepřijatelná. Tedy alespoň prvního dubna ráno... Foto: Patrick Seeger, DPA, koláž Autoforum.cz

Zdroj: AFA (April Fools Agency)

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše