Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte

Ani mezi novými auty to nebyl žádný velký hit a jeho třetí generace generace míří ještě hlouběji. Ani jedno z toho ale neznamená, že by generace druhá měla zůstávat v bazarech ladem tak, jak zůstává. Překousnete-li svérázné pojetí, Kia Soul vám za málo udělá pomyšlení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte

20.2.2023 | Petr Prokopec

Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte

/

Foto: Kia

Ani mezi novými auty to nebyl žádný velký hit a jeho třetí generace generace míří ještě hlouběji. Ani jedno z toho ale neznamená, že by generace druhá měla zůstávat v bazarech ladem tak, jak zůstává. Překousnete-li svérázné pojetí, Kia Soul vám za málo udělá pomyšlení.

Pokud preferujete kompaktní SUV, možná vám při hledání vhodného kandidáta v hledáčku ulpěla i Kia Soul. Její třetí generace měří na délku 4 195 milimetrů a počítá s rozvorem 2 600 mm, což znamená, že v obou oblastech prohrává se Škodou Kamiq. To by pochopitelně nemuselo zákazníky vyloženě odradit, ostatně často čísla nedokážou realitu věrně vykreslit. Některý výrobce totiž s vnitřním prostorem dokáže pracovat lépe než jiný, v důsledku čehož i přes menší venkovní dimenze nakonec nabízí více místa k sezení i v zavazadelníku.

I kdyby nicméně Soul měřil klidně i o deset centimetrů více než Škoda, většina lidí nejspíše po příchodu do showroomu Kie jen protočí panenky a raději zamíří k mladoboleslavské konkurenci. Na Kamiq vám totiž stačí 479 900 Kč, což sice nejsou malé peníze, ovšem vedle částek, jaké požadují Korejci, jde o pakatel. Soul se totiž do Evropy ve třetí generaci vrátil jen jako elektromobil. S bateriemi o kapacitě 39,2 kWh tak vychází na 1 214 980 Kč, zatímco za větší paket (64 kWh) je třeba zaplatit ještě o sto tisíc korun více. Pokud nevíte, zda se nyní smát nebo brečet, chápeme vás.

Je totiž třeba znovu zmínit, že jde o vůz, který po obsazení všech pěti sedadel pojme do zavazadelníku méně věcí než třeba Škoda Fabia. Není tedy překvapením, že Korejci alespoň dle dat Svazu dovozců automobilů v loňském roce na českém trhu neprodali jediný exemplář. A o rok dříve zvládli „uhnat“ pouze jediného zájemce. Soul tedy zvládá lákat pouze v bazarech, kde můžete narazit jak na první (2008-2013) generaci s označením AM, tak na druhou (2013-2019) generaci zvanou PS.

My si posvítíme především na modernější provedení, jenž stojí na stejné platformě jako Ceed druhé generace. U obou vozů přitom došlo vůči předchůdcům hlavně k navýšení tuhosti, neboť skelet z 35 procent tvoří ultra-vysokopevnostní ocel a z 31 procent vysokopevnostní ocel. To pochopitelně prospělo také ovladatelnosti, stejně jako můžeme mluvit o mnohem vyšších kvalitách.

S kritikou jsou spojené pouze exempláře vyrobené mezi lednem 2014 a zářím 2015, jenž automobilka posléze povolala do servisů kvůli problémům se sloupkem řízení. To se totiž může uvolnit a způsobit tak ztrátu kontroly nad vozem. Pokud tedy ve vašem hledáčku ulpěl kousek, jenž byl poprvé registrován nejpozději na jaře 2016, rozhodně trvejte na testovací jízdě. Během ní se pak zaměřte na případné podivné zvuky vycházejícího zpoza palubky, jenž naznačují, že onu svolávačku vůz za sebou nemá.

Jediný další problém je spojen s filtrem pevných částic u dieselových motorů. Ten vyžaduje, aby majitel jednou za čas vyrazil na delší trasu, během které poněkud sešlápne plynový pedál. Díky svým rozměrům však Soul často figuroval jako městské rodinné auto, což mohlo vést hned ke dvěma neduhům. První je spojen právě s DPF, u kterého mohlo dojít na ucpání. Výměna přitom není levnou záležitostí, na vyčištění pak s ohledem na datum výroby již může být pozdě.

Druhý nešvar souvisí s oním rodinným využitím. Na plastech se tak mohly podepsat děti bývalého majitele, stejně jako třeba na čalounění. Dá se s tím pochopitelně žít, zvláště když daný stav lze využít k žádosti o slevu. U nejstarších kousků se tak při pořízení snadno můžete dostat i na nějakých 150 tisíc korun, což je na dnešní opravdu láce. Působivé přitom je, že v té chvíli nemusí mít Soul na tachometru ani 100 tisíc najetých kilometrů a nebýt starší než 8 let. S druhou generací je tak stále ještě spojen zdravý rozum.

Dodat pak už můžeme jen zkušenosti našich kolegů z Auto Bildu, kteří se projeli s vozem z roku 2018, o jehož pohon se stará 1,6litrová přeplňovaná jednotka. Ta produkovala 204 koní, což byl v rámci nabídky vrchol. V tomto případě je navíc doprovází našlapaná výbava, ve které figuruje nejen dvouzónová klimatizace, ale rovněž třeba zpětná kamera, vyhřívaná sedadla, navigace či plnohodnotná čelní světla. Jako nový tak Soul ve verzi Final Edition stál více než tři čtvrtě milionu korun.

Nyní je nicméně SUV nabízeno za 20 990 Eur (497 000 Kč), což nezní špatně. Počítat totiž nadále můžete s tovární zárukou. Uvnitř pak nic nevrže a nedošlo ani na „dětské zářezy“. Původní majitel ostatně s autem najel pouze 23 990 kilometrů, čímž jej spíše ideálně zajel. Vůbec by nás tak nezaskočilo, kdyby se před bazary, ve kterých jsou podobné Souly za podobné peníze nabízeny, udělaly fronty. Ač dosud šlo o značně přehlížený vůz.


Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte - 1 - Kia Soul 2014 ojetina ilustracni foto 01Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte - 2 - Kia Soul 2014 ojetina ilustracni foto 02Neobvyklé SUV lidé v bazarech přehlíží, i když se osvědčilo, o to levněji ho dnes koupíte - 3 - Kia Soul 2014 ojetina ilustracni foto 03
Soul druhé generace dává mnohem větší smysl než nástupce, který do Evropy dorazil pouze s elektrickým pohonem. Jako takový je totiž pro Čechy v podstatě ekonomickou sebevraždou. Pár let staré vozy se spalovacími jednotkami přitom stále mohou disponovat zárukou a oslnit mohou i lepší dynamikou. Foto: Kia

Zdroje: TÜV, Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.