Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nesmyslné překážky na silnicích: tohle je dokonalá definice slova retardér
4.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zpomalovací prahy otravují život. Ale ať jsou jakkoliv nesmyslné, na ten pětinásobný z Floridy nemají.
Nejen inteligentní řidiči, ale i všichni ti, kteří uvažují zdravým rozumem, vám řeknou, že všemožné umělé překážky na silnicích nemají v oblibě. Volená slova v takovém argumentu se můžou značně lišit, lichotivá ale určitě nebudou. A ani řada, která žije v místech osazených takovýmito prvky, s nimi nebude souhlasit - pokud nutí auta zpomalit a zrychlovat, způsobují zbytečný hluk, pokud je nutí nesmyslně manévrovat, způsobují zbytečné nehody. Pochopitelně se ale najdou i ti, kteří je rádi mají, zejména tací, kteří jejich instalaci sami iniciovali...
Retardéry existují v různých formách. Někdy to jsou uměle vytvořená esíčka, třeba i kusy betonu uprostřed silnice, někdy zvýšené přechody pro chodce, které kromě zpomalení projíždějících aut také fungují jako místa, kde lze silnici překonat bez bariér. Jindy na silnici potkáte betonové či gumové prahy různých délek a velikostí nebo žluté disky, kde nezřídka lze projet mezi jednotlivými kotouči.
Vždycky to ale je překážka v plynulosti provozu na silnici, protože musíte zpomalit, práh přejet a pak se znovu rozjet. Efekt zpomalení se tedy dostaví, protože málokdo z nás si chce ničit auto nebo jezdí něčím jako Ford F-150 SVT Raptor, co tvrdé zacházení po delší dobu zvládne. V každém případě ale roste hluk, spotřeba paliva a s tím i množství exhalací, takže obytná zóna plná retardérů je také místem, kde se žije i dýchá hůře, než by muselo. A pokud příliš mnoho jejích obyvatel jezdí starými nebo čipovanými turbodiesely, je to jen horší.
Některé retardéry také vznikají na místech, kde to není úplně snadno pochopitelné. Jistěže jich je většina v obytných zónách, ale je potřeba kvůli nim zpomalovat i v noci, kdy kolem není ani noha, natož dítě nebo volně létající pes. A některá města jsou schopná takovéto překážky instalovat i na docela frekventovaných silnicích, které v obytných zónách tak úplně nejsou.
Kolikrát se také setkáváme s dvojitými či trojitými retardéry - výjezdy z některých nákupních center jsou dobrými příklady. Jako by nestačila závora, před kterou musíte zastavit, retardér neretardér. Starý příběh o čerstvém majiteli supersportu, který nechal na přední nárazník Žigulíka navařit trubku ve výši nárazníku toho superauta a zaměstnal brigádníka, který nafasoval mapu Prahy a klíče od Žigulíka a označoval místa, kudy ono superauto neprojede kvůli retardérům, možná nebude úplně vymyšlený.
Také například v jedné z ostravských čtvrtí je ulice, kde si jedna rodina stěžovala, že se kolem jejího domu jezdí příliš rychle a vymohla si instalaci zpomalovacího prahu. Ten bylo možné položit na jediné místo - asi 70 metrů od domu této rodiny. Takže se před tím domem dá jezdit stále stejně rychle a pointa retardéru je jen v otravování života obyvatel té ulice. A věříme, že v každém větším městě se podobných nesmyslů najde spousta.
Řidičům jsou tedy zpomalovací prahy ve většině případů k zlosti, přesto se v poslední době jejich počet rozrůstá jako infekce. Pumpaři a autoservisy z toho určitě zarmouceni nebudou - k těm prvním budete častěji jezdit pro palivo, protože při rozjezdu je ho potřeba spousta, a u těch druhých budete muset častěji nechávat servisovat podvozek. Nebo v horším případě, pokud si extra velkého retardéru nevšimnete, vám budou montovat novou olejovou vanu.
Nic, co můžeme na poli umělých překážek potkat na českých silnicích, ale nejspíš nepřekoná zpomalovací prostor - protože práh se tomu říct nedá - na přiloženém videu. Pravděpodobně pochází z amerického státu Florida a je tak náročný na přejezd, že s ním mají problém i některé pick-up trucky. Je to pět docela vysokých betonových prahů těsně za sebou, ideálně na velké poškození pohonného ústrojí vozu, pokud si nedáváte pozor a/nebo nejedete aspoň crossoverem. A ani takové vozy to nebudou mít snadné.
Jsou na místě otázky: je skutečně nutné instalovat na silnice takovéto překážky? Nedaly by se ty peníze vynaložit účelněji? A - zejména ve světle této americké monstrozity - když už, vážně by nestačil jen jeden práh?
Kdo a jak obhájil nutnost pěti zpomalovacích prahů těsně za sebou, je záhadou
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva