Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd

Zbývá ještě pár dnů na to, abychom ministerstvu dali vědět, co si myslíme o změnách bodového systému. Tak to udělejme, aby nebyli slyšet jen „ti zlí”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd

18.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zbývá ještě pár dnů na to, abychom ministerstvu dali vědět, co si myslíme o změnách bodového systému. Tak to udělejme, aby nebyli slyšet jen „ti zlí”.

Ministerstvo dopravy na nás, řidiče, chystá změny v bodovém systému. Není to novinka, o prvotním návrhu jsme psali už v únoru letošního roku a nedá říci, že by ministerstvo připravovalo „utažení šroubu” potichu. Nikoliv, dává to znát neobvykle hlasitě - až se člověku chce přemýšlet, jestli strháváním pozornosti na sebe nechce maskovat jinou levárnu jiného ministerstva či svoji vlastní. Tak či onak vyzývá všechny, kteří umí psát, aby se ozvali na e-mailovou adresu pripominky@mdcr.cz překládali své výtky či podněty ke změnám návrhů, které jsme rozebrali nedávno.

Termín, do kterého bylo možno zasílat své doplňující návrhy, měl být původně do 13. května, ovšem pro velký zájem - prý přišlo na čtyři stovky e-mailů - byla lhůta prodloužena do 31. května, takže pokud jste první termín promeškali, stále je čas to napravit. Máme za to, že usměrnit snahy ministerstva, či alespoň k nim vyjádřit svůj názor, bude vždy přínosné, neboť mnozí z těch, kteří se dosud angažovali, o nic dobrého zájem neprojevovali. A rčení „pro vítězství zla stačí, aby slušní lidé nedělali nic” ještě na platnosti nepozbylo.

Nemůžeme pochopitelně zaručit efekt a je také možné, že si ministerstvo z došlých podnětů vybere ty, které chtějí větší zpřísnění, na všechny ostatní zapomene a podle toho upraví návrh změn. Odůvodnění by bylo jednoduché, „lidé si to přejí”, kde by byla pravda, by nebylo podstatné. Můžeme se ale podívat na některé návrhy, které ministerstvu došly. Nemáme samozřejmě k dispozici konkrétní e-maily, ale ministerstvo zveřejnilo pár nápadů a další spousta se jich objevila na Facebooku.

Tam ministerstvo založilo stránku s názvem Nový bodový systém. Jsou tam reklamy na zpřísnění postihů, což působí jako vstup nestranného arbitra do diskuze trochu perverzně, ale to nyní nechme stranou. Pro začátek si připomeňme, co ministerstvo přesně navrhuje a k čemu tedy očekává připomínky.

Předložený návrh všech změn bodového systému


Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 1 - Bodovy system zmeny 2016 detailne 01Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 2 - Bodovy system zmeny 2016 detailne 02Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 3 - Bodovy system zmeny 2016 detailne 03Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 4 - Bodovy system zmeny 2016 detailne 04Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 5 - Bodovy system zmeny 2016 detailne 05
Takhle vypadá aktuální návrh změn bodového systému

Co na to lid? Některé z podnětů jsou vskutku pozoruhodné. Leckdo např. prý navrhoval ještě vyšší pokuty za jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog, za agresivní jízdu - ať to znamená cokoliv - či nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Výše pokut byla obecně hodně komentovaná - návrhy na další zpřísnění navrhovaného zpřísnění byly nejčastější, padaly ale i námitky v tom smyslu, že pokuta až 75 tisíc korun by pro spoustu lidí mohla být likvidační.

Pravda, má-li člověk měsíční mzdu 12 tisíc korun, pokuta v řádech desítek tisíc je velkým problémem. Podle některých připomínek by to mohlo řešit počítání výše pokuty z příjmu přestupce, který lze zjistit dotazem na finanční úřad. Takové nápady je nutné odmítat, z principu a kupodivu se proti nim postavil i ministr dopravy Ťok. Ovšem s jinou argumentací - podle něj je cílem změn systém zjednodušit a tohle by šlo přesně opačným směrem.

Protest proti výši pokuty byl také u nezapnutí bezpečnostních pásů, které by nově mělo být pokutováno fixními 2 500 korunami v blokovém řízení a 4 trestnými body. To je podle řady lidí - včetně nás, dodejme - nesmysl, protože zda se řidič připoutá, či nikoliv, by mělo být v prvé řadě na jeho vlastním uvážení. Pokud tak neučiní, je nebezpečný hlavně sám sobě. Komentáře na Facebooku zhusta vyjadřují podobné názory.

Pozoruhodné jsou ovšem převažující požadavky na další zpřísnění, které vidíme jako zcela nesmyslné. „Lidé u nejzávažnějších případů požadovali prodloužení doby odebrání řidičského průkazu na pět, deset let nebo i doživotně,” uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Nelze souhlasit ani s již navrhovaným prodloužením této doby, natož pak ještě větším. Pozitivní efekt okamžitého zákazu činnosti na několik let je těžko představitelný a pokud je dnes ve výjimečných případech něco takového nezbytné, soud může o něčem takovém rozhodnout i dnes.

Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 6 - Nova merici auta policie CR 50 Skoda Octavia dalsi 11Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 7 - Nova merici auta policie CR 50 Skoda Octavia dalsi 14Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 8 - Nova merici auta policie CR 50 Skoda Octavia dalsi 15
Pokuty za překročení nejvyšší povolené rychlosti mají pochopitelně vzrůst. Asi proto, že nové Octavie sloužící pro skryté měření byly z Fondu zábrany škod zaplaceny jen zčásti

Na Facebooku se objevil např. návrh začínajícím řidičům povolit jen auta do určitého výkonu. Také tam poměrně často vidíme volání po pokutě podle výše příjmu a v reakcích na toto volání je ještě častější odsuzování tohoto přístupu pro zavádění dvojího metru. A velmi častý je nesouhlas se zaváděním fixních blokových pokut tam, kde byly dosud rozsahy.

Poměrně zajímavý návrh ale je ten, podle kterého by měly zůstat rozsahy pokut od nuly do nějaké částky a pokud by daný přestupek byl společensky nebezpečný jen minimálně, řešil by se primárně „domluvou”. Tato by ale byla zaznamenána a kdyby stejný člověk spáchal stejný přestupek potřetí za sebou v nějakém časovém úseku, byl by už skutečně pokutován. Byl by to přístup náročnější na administrativu, ale trestal by více notorické přestupce a méně ty, pro které je třeba malé překročení rychlosti skutečně chyba, kterou nechtějí a nebudou opakovat.

Fixní sazby pokut v blokovém řízení se obecně setkávají s kritikou. Spousta navrhovaných změn, které míří k dalšímu zpřísnění trestů a systém ani za mák nezjednodušují, je ale komentováno v tom smyslu, že je to ještě málo.

Máme přesně opačný pocit - řešení, které navrhuje pokutu až 10 000 Kč za věci jako porušení nejvyšší povolené rychlosti o více než 30 km/h nebo dokonce až 25 000 Kč za hlouposti jako je nečitelná registrační značka, nelze charakterizovat jinak než jako nesmyslně přísné. A systém, jehož základní postihy mají být popsány na více než čtyřech hustě popsaných listech papírů, je z podstaty složitý. Zde se sluší připomenout slova Winstona Churchilla: „Když zavedete 10 tisíc omezení, zničíte tím veškerou úctu k právu.” Možná se ministerstvo o něco takového snaží.

Měli bychom v co nejširší míře dát ministerstvu najevo, že jediný akceptovatelný bodový systém je ten, který se bude v několika málo bodech soustřeďovat pouze na skutečně nebezpečné jednání na silnici, to bude nekompromisně evidovat a řidiče, kteří se jej opakovaně dopouštějí trestat tak, aby se je to nejprve snažilo vést k neopakování a teprve poté je to vylučovalo z provozu. Bude-li ministerstvo pokračovat v cestě, po které se vydalo, nebo postup tímto směrem ještě zintenzivní, skončí to s „novým” bodovým systémem tak jako s tím dosavadním - trestat bude banality a z provozu postupně dostávat lidi, kteří si několikrát nedali pozor na drobné porušení pravidel.

Dáte-li jakýmkoli způsobem najevo svůj nesouhlas e-mailem zaslaným na pripominky@mdcr.cz nebo na zmíněném facebookovém profilu, jistě to neprojde bez povšimnutí. Efekt pochopitelně nemůžeme zajistit, ale

Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 9 - dopravni policie meri rychlost 01Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 10 - dopravni policie meri rychlost 02Nový bodový systém: ještě je šance dát najevo, jaký je to šmejd - 11 - dopravni policie meri rychlost 04
Ministerstvo přiznává, že za návrhy na změny bodového systému stojí hlavně Policie ČR. Už to je vadné

Zdroje: MDČR, Nový bodový systém@Facebook

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše