Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout

Zatímco mezi řadami 3 a 5 jako novými vozy zeje poměrně značná cenová propast, jako ojetiny je lze koupit za velmi podobné peníze. Už proto je pětka lákavá a může sloužit velmi dobře, je ale třeba dát si pozor na řadu detailů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout

18.5.2021 | Petr Prokopec

Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout

/

Foto: BMW

Zatímco mezi řadami 3 a 5 jako novými vozy zeje poměrně značná cenová propast, jako ojetiny je lze koupit za velmi podobné peníze. Už proto je pětka lákavá a může sloužit velmi dobře, je ale třeba dát si pozor na řadu detailů.

BMW řady 5 je už po léta ideálem mnoha motoristů. Divit se tomu nemůžeme, neboť zejména v případě verze kombi nabízí prostorná karoserie dostatek místa pro pětici cestujících i jejich zavazadla. Pod přední kapotou pak odváděly a do značné míry stále odvádí svou práci zejména řadové šestiválce, jež nemalý výkon posílaly primárně na zadní nápravu. Ta přední tak mohla posílat k řidiči dostatek informací, díky kterým jste mohli bez problémů odvézt děti do školky, starou almaru na chatu a ještě se na zpáteční cestě pobavit s rozevlátou zádí ovládanou prostřednictvím plynového pedálu.

Problémem byla vždy vyšší cena. Jako manažerská limuzína či kombík prémiové značky BMW 5 nikdy nebylo levným vozem, a v posledních letech je to patrné obzvlášť. Současná provedení G30 a G31 startují na 1,3 milionech korun, na trhu ale jsou již od roku 2017. Dopřát si je tedy můžete i jako ojetiny, což pochopitelně platí také o předchůdcích. Musíte se však připravit na to, že souběžně s poklesem cen dochází také k růstu počtu problémů.

My si nejprve posvítíme právě na poslední generaci, u které již musíte dávat velký pozor na to, co vlastně kupujete. I když jde stále o typicky alespoň šestiválcové auto, pod označením 530i se nyní skrývá už jen čtyřválcová verze, což je řadu 5 přece jen poněkud neadekvátní. Šestiválcová verze 540i pak v dlouhodobém testu příliš neoslnila Auto Bild, neboť muselo být nahrazeno řízení a systém Vanos působil nemalé problémy. Další problémy způsobilo špatné upevnění sedadla řidiče či palivové pumpy, což musely vyřešit oficiální svolávací akce. Tak jako riziko samovznícení od baterie.

Stěžejní problémy tím u nejnovějšího provedení v podstatě končí, v dalších případech již není na vině ani tak automobilka, jakožto spíše předchozí majitel. Proto vyhlédnutý vůz řádně zkontrolujte, zvláště když ceny startují na nemalých 600 tisících Kč. Totéž pak ve výsledku musíte udělat i u předchozí generace F10 (sedan) a F11 (kombi). Nejlevnější kousky totiž můžete mít již za nějakých 280 tisíc Kč, což na maximálně jedenáct let staré auto není vůbec špatné. Jenže tomu je přímo úměrná také míra potenciálních rizik.

Nemalé problémy může způsobit parkovací brzda, která vysává baterku rychleji než Češi točené pivo po návratu na restaurační zahrádky. Stejně tak tu máme úniky oleje, špatně těsnící ventil recirkulace výfukových plynů, špatně sestavené předpínače bezpečnostních pásů, selhání dětských pojistek či znovu trable se systémem Vanos u šestiválcových motorů. A aby toho nebylo málo, vyplatí se také zkontrolovat tlumiče a pružiny, stejně jako hřídele. V podstatě tak stačí zvolit špatný vůz, a rázem jej platíte dvakrát.

Situace se nemění ani ve chvíli, kdy se rozhodnete, že váš rozpočet stačí pouze na koupi generace E60/E61. Ta je sice k dispozici od pouhých 70 tisíc korun, nicméně vysněné vlastnictví se velmi snadno může změnit v noční můru. Pomalu neexistuje oblast, kterou byste neměli prověřit s velkou obezřetností, zvláště pokud kupujete exemplář z počátku výroby. O výfuk se sice ještě bát nemusíte, ovšem únik oleje z motoru je pomalu jistotou, přičemž rozhodně nejde o levnou záležitost.

Péči budou potřebovat rovněž brzdy, a to nikoliv jen kotouče nebo destičky, ale také hadičky, které již mohou být zpuchřelé. Stejně tak je třeba u dvoulitrových dieselů dávat pozor na rozvodový řetěz, zatímco u šestiválců může dojít k destrukci klapek sání. Elektrickou soustavu trápí zkraty baterie a u této generace se mohou objevit problémy se světly, které jinak trápí hlavně mainstreamové značky. A to klidně již po dvou třech letech, zatímco v případě BMW jde spíše o sedm či devět let.

Suma sumárum se tak BMW řady 5 jeví jako relativně spolehlivé auto, byť potenciálních patálií je poměrně slušný seznam. Dáno je to ovšem i tím, že mnichovský sedan a kombík najíždějí ve srovnání s konkurencí o poznání více kilometrů. Pokud tedy najdete garážovou královnu a naučíte se i s pomocí výše zmíněného rozeznat kusy, kterým se raději vyhnout, kostlivec by na vás vypadnout nemusel. Je ale třeba počítat s tím, že za kvalitu se vždy platí.


Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 1 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 01Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 2 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 02Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 3 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 03
Asi nejzásadnějším problémem stávající generace G30 (či G31 u kombi) je její vyšší cena. Foto: BMW

Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 4 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 04Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 5 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 05Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 6 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 06
Předchozí provedení F10 (v případě kombíku F11) již má své mouchy, díky nimž se může vlastnictví řádně prodražit. Foto: BMW

Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 7 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 07Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 8 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 08Ojeté BMW řady 5 láká svými cenami, je třeba ale rozeznat kusy, kterým se vyhnout - 9 - BMW 5 tri generace ojetina na prodej 09
BMW 5 E60/E61 by pak mohlo být pomalu sardinkou v oleji. Ovšem jen pokud při nákupu vše nezkontrolujete. Foto: BMW

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec