Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci

Je to auto, po kterém v dobrých časech štěklo jen pár psů, v těch složitých ale najednou získává na zajímavosti. Opomíjení Berlinga číslo dvě většinou kupců totiž vede k jeho nízkým cenám, přitom s ním není spojeno větší množství nešvarů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci

31.5.2023 | Petr Prokopec

Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci

/

Foto: Citroën

Je to auto, po kterém v dobrých časech štěklo jen pár psů, v těch složitých ale najednou získává na zajímavosti. Opomíjení Berlinga číslo dvě většinou kupců totiž vede k jeho nízkým cenám, přitom s ním není spojeno větší množství nešvarů.

O francouzských vozech se obecně nemluví zrovna pozitivně. Připisován je jim sice nemalý komfort, zajímavý design a v posledních letech padají pochvalná slova i na pohonné jednotky, nicméně všeobecně zaznívají spíše negativa spojená hlavně s kvalitou a spolehlivostí. Řada z nich je založena na realitě, třeba s elektroinstalací francouzská auta skutečně problém mají. Proto ostatně jejich majitelé častěji než kdokoli jiný řeší třeba haprující stahování oken. Rozhodně však nelze šmahem celou produkci ze země galského kohouta šmahem nasypat do jednoho pytle.

Potvrzuje to ostatně i aktuální TÜV Report, dle kterého třeba takový Renault Captur skončil na 19. příčce. Jde tedy o jeden z nejspolehlivějších vozů, jaké si dnes můžete pořídit, stejně jako třeba o trochu větší Kadjar, který je pro změnu devětačtyřicátý. Hned pod ním navíc trůní Scénic, v případě Renaultu tedy naopak lze mluvit o vyšší spolehlivosti, než je tomu u mnoha Němců, kteří naopak dle předpokladů mají být „pünktlich“. Jenže realita často za předpoklady pokulhává, jak dokazuje třeba BMW X5/X6, které je páté od konce.

My se nicméně aktuálně nezaměříme ani Renault, ani na Peugeot, nýbrž na třetího v pořadí, tedy Citroën. Hlavně Berlingo totiž naznačuje, že na zvěstech o horší kvalitě může být alespoň špetka pravdy - mezi dvou- a tříletými vozy zastává 115. příčku ze 130, mezi čtyř- a pětiletými je pouze o dvě místa lepší. Následně se nicméně jeho pozice zlepšuje. Tedy jinými slovy, čím více do minulosti zamíříte, tím utratíte nejen méně peněz, ale můžete počítat s nižší poruchovostí, než je tomu u konkurence.

Právě z toho důvodu si posvítíme na druhou generaci, která se vyráběla v letech 2008 až 2018. Během té doby se Berlingo dočkalo dvou faceliftů, v rámci zevnějšku se tak vždy měnily pouze detaily. Znamená to, že ať již koupíte jakkoli starý exemplář, pokaždé bude vypadat spíše jak z minulého století. Na druhou stranu, jelikož ceny startují na úrovni 50 tisíc korun, ne zrovna oslnivý zevnějšek vás trápit nebude. Už jen proto, že Berlingo mělo zaujmout spíše užitnými vlastnostmi.

V tomto ohledu přitom jen stěží najdete lepší vůz. Jakmile totiž otevřete posuvné boční dveře, máte k dispozici opravdu prostornou kabinu. Ta nehostí pouze hluboké kapsy dveří, ale klidně i doplňkovou třetí řadu sedadel. V případě pětimístných variant lze standardně počítat s 675 litry v zavazadelníku, po překlopení celé lavice a jejím posunutí dopředu pak máte k dispozici dokonce tři tisíce litrů. Kromě toho lze nicméně druhou i třetí řadu kompletně vyjmout.

Tato variabilita se pochopitelně projevila i jistými negativy. Je jedno, zda uvnitř cestovali jen lidé, nebo třeba bedýnky se zeleninou, poškrábané plasty a fleky na čalounění jsou pomalu jistotou, se kterou je třeba počítat. Podobně je pak na tom karoserie. Při tak nízkých cenách ale nejde o něco, z čeho byste si měli dělat hlavu. Platí to pak rovněž o vrzajících plastech uvnitř či jistých elektronických zádrhelech, které nejsou cizí ani tomuto modelu.

Dobrou zprávou je, že na rozdíl od předchůdce netrápí majitele až tak moc technika, hlavně pak turbodmychadla přeplňovaných motorů. Byť kolegové z Německa jsou poněkud jiného názoru. Když totiž měli Berlingo zapůjčené na dlouhodobý test, při kterém najeli 100 tisíc kilometrů, dostal od nich Francouz nepříliš lichotivou známku 4-. I proto, že je potrápil předčasně opotřebovanou spojkou, prasklým výfukem a defektní kabeláží v motoru.

V případě ojetého exempláře z roku 2016, který měl najeto dokonce 141 361 kilometrů, ovšem žádné podobné potíže nezaznamenali. Dodávají však, že hlavně v interiéru je již vidět každý rok provozu takřka dvojnásobně. Cena 7 980 Eur (cca 189 000 Kč) by tak mohla být považována za lehce přemrštěnou. Zvláště když majitel zjevně neměl vůz v přílišné lásce a údržbě se věnoval jen minimálně. To dokládá mimo jiné chybějící krytka kol.

Přesto všechno lze Berlingo druhé generace doporučit jako zajímavou volbu v poměru výkonu a ceny, zvláště pokud potřebujete levné velké rodinné auto. Přes nějaké nešvary totiž to hlavní, co po něm chcete, zvládá na jedničku. A i když se něco takříkajíc vysype, náhradních dílů je všude plno. Jejich ceny jsou pak velmi nízké. Pokud tedy zvolíte dieselový motor, můžete kromě levného pořízení počítat s levným provozem ve všech ohledech.


Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci - 1 - Citroen Berlingo 2009 ilustracni foto 01Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci - 2 - Citroen Berlingo 2009 ilustracni foto 02Opomíjený Citroën je dnes jako ojetý levnou cestou k rodinnému autu, v těžkých časech má rázem co říci - 3 - Citroen Berlingo 2009 ilustracni foto 03
Berlingo druhé generace sice nepatří mezi nejkvalitnější vozy vůbec, ovšem na levné náhradní díly narazíte pomalu na každém rohu. Pokud tedy hledáte levnou a nadmíru prostornou ojetinu za nízkou cneu, neměl by vám tento Francouz chybět ve výběru. Foto: Citroën

Zdroj: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.