Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč

Na papíře může vypadat jako dobrý nápad, v praxi je to ale spíše další danajský dar řidičům, který málokdy něčemu pomůže, do peněz ale umí lézt velmi pravidelně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč

7.4.2021 | Petr Prokopec

Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč

/

Foto: Porsche

Na papíře může vypadat jako dobrý nápad, v praxi je to ale spíše další danajský dar řidičům, který málokdy něčemu pomůže, do peněz ale umí lézt velmi pravidelně.

První vhodný moment na přezutí auta na letní pneumatiky letos přišel už před pár týdny, dobře ale tentokrát udělal ten, kdo s výměnou počkat. Zima o sobě stále dává vědět a pokud se na přezutí teprve chystáte, připravte se na to, že se vás v servisu - pakliže váš vůz dobře neznají - zeptají na datum jeho první registrace.

Tato informace je důležitější, než se na první pohled může zdát. Spojitost má s písmeny TPMS, tedy zkratkou, za níž se skrývá Tyre Pressure Monitoring System neboli systém sledování tlaku v pneumatikách. A právě ten je od listopadu 2014 povinný pro všechny vozy nabízené napříč Evropskou unií.

Důvod, proč Brusel přistoupil k tomuto nařízení, byl na papíře pochopitelný. Dříve bylo doporučováno, aby řidiči kontrolovali tlak v pneumatikách každých 14 dní. To ale činil jen málokdo, v čemž EU spatřovala rizika. Nesprávně nahuštěné obutí totiž vede ke zhoršení jízdního chování, prodloužení brzdné dráhy, pro Brusel ale především ke navýšení spotřeby paliva i rychlejšímu opotřebení samotného obutí. To vše měl povinný monitoring změnit, praxe ale ukazuje, že v pozitivním smyslu slova změnil máloco.

Automobilky mají relativně volné pole působnosti, jak tlak kontrolovat, nejčastěji tak používají systém přímý a nepřímý. Ten přímý je relativně spolehlivý, neboť měří tlak pomocí čidel integrovaný do ventilků samotných kol. Něco takového je ale relativně drahé, a tak se někteří výrobci s povinností vypořádaly s pomocí nepřímého systému, který žádná čidla nemá a pouze s pomocí senzorů ABS sleduje rychlost otáčení kol. Pokud pak u některého zaznamená abnormalitu (pokles tlaku v pneu znamená zmenšení obvodu), zahlásí to na přístrojovém štítu.

Tento systém je ale v praxi téměř k ničemu, je velmi nespolehlivý a pokud máte auto jím vybavené, znáte to sami. Problém hlásí, i když se reálně nic nestane, takže akorát zbytečné zastavíte u čerpací stanice zkontrolovat tlak manometrem. Navíc dává pouze obecnou informaci závadě, neřekne jakoukoli konkrétnější informaci o tom, jaká pneumatika a o kolik pozbyla tlaku. Takže věnujete čas postupné kontrole tlaku ve všech pneu, což uděláte dvakrát, možná třikrát, pak už varování rovnou ignorujete a resetujete. A problémy trvající do roku 2014 trvají dál.

Osinou v nepříjemných místech se ale stává i přímý TPMS. Ten sice dokáže změřit tlak v každém rohu nezávisle a následně vám o jakékoliv změně dá ihned vědět, co se děje s jakou z pneumatik. To je příjemné, nicméně aby toho byl schopný, potřebuje k tomu čtyři senzory přenášející bezdrátově data k palubní elektronice. A něco takového není ani spolehlivé, ani bezúdržbové a už vůbec ne levné.

Senzory vyžadují při každé výměně servis, jinak mohou přestat fungovat nebo hlásit nesprávné informace. Pokud pak musí být vyměněny, prodraží to výměnu pneu v závislosti na značce vozu i o několik tisíc Kč. A i když k tomu nedojde hned, beztak vás taková investice jednoho dne nemine.

Baterie senzorů má totiž maximálně šestiletou životnost, poté se musí vyměnit. A spolu s ní je třeba vyměnit i veškeré senzory. Ty je přitom třeba při každé výměně pneumatik vyčistit a v případě poškození nahradit. Pokaždé jsou pak nutností nová těsnění a ventilky. Nejedná se tedy ve výsledku ani o jednoduchou operaci, načež se vám klidně může stát, že vaše auto zůstane v servisu přes noc s tučným účtem na závěr - kvůli pouhé výměně pneumatik. Kupce nových Audi nebo Porsche za miliony to asi nerozhází, tato auta se ale stále více dostávají i k lidem, kteří si za statisíce koupili ojetiny a údržba TPMS se pro ně stává postrachem.

Leckoho v takový moment napadne, že celý systém obejde tím, že jej postaví mimo hru instalací standardních ventilků za zlomek ceny. V takový moment se ale dotyčný vystavuje jiným problémům. Funkční TPMS je pochopitelně vyžadován při technické kontrole, pročež jakýkoliv jiný stav vyústí v absenci tak důležitého „štemplu“. Je z něj tak další věc, kterou v autě musíte udržovat fit, ať už ji shledáváte přínosnou, nebo nikoli.

Jestli toto měl být dar pro řidiče, pak to byl dar danajský - celkově vzato více problémů způsobil než odstranil. Už dřívější průzkumy ukázaly, že procento aut jezdících se špatně nahuštěnými pneu nezměnil a uživatelské či finanční nepříjemnosti navíc jistě nikomu nepomohly.


Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč - 1 - TPMS problemy 2021 01Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč - 2 - TPMS problemy 2021 02Povinné sledování tlaku v pneu je danajský dar od EU, přezouvání prodraží i o tisíce Kč - 3 - TPMS problemy 2021 03
Systém sledování tlaku v pneumatikách je od roku 2014 v nových autech prodávaných v EU povinný. Ten přímý dokáže měřit tlak dobře a informovat o tom, o čem informovat má, není ale ani bezúdržbový, ani dokonale spolehlivý a už vůbec ne věčný. Foto: Automobilky

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše