Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží

Pokud Němci nezmění své plány, je to naposledy, co ho v této podobě vidíme. Býval malým vozem, dnes je ale Polo spíše tím, čím kdysi býval Golf - docela univerzálním kompaktem, který se nehodí jen do města.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží

2.4.2024 | Petr Prokopec

Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží

/

Foto: Volkswagen

Pokud Němci nezmění své plány, je to naposledy, co ho v této podobě vidíme. Býval malým vozem, dnes je ale Polo spíše tím, čím kdysi býval Golf - docela univerzálním kompaktem, který se nehodí jen do města.

VW se svého času rozhodl elektrifikovat celou svou nabídku bez ohledu na technické limity elektrického pohonu i minimální zájem publika o podobnou změnu. Jsme už proto přesvědčeni, že své plány nedokoná, nestane se to ale asi dřív, než se o to přinejmenším pokusí. Pokud se tedy nestane něco přelomového, odnese je také model Polo, který buď skončí zcela, popř. bude nepřímo nahrazen elektromobilem startujícím někde kolem 600 tisíc Kč. Že to i ono napíše za úspěšným příběhem tohoto typu tečku, nemá smysl dlouze rozebírat.

Držme se ale pro dnešek spíše historie, která v případě Pola v Česku není spojená až s takovou oblibou jako u většího Golfu či ještě většího Passatu. Malá auta na Čechy obecně až tak nefungují, výjimkou je tradičně jen hypertrofovaná Fabie. A pokud na ně fungují, jde o přece jen lépe situované kupce nových vozů. Zájemci o ojetiny hledají obvykle co nejvíce hodnoty za co nejméně peněz, tedy i jedno auto pro všechno. Tomu Golf odpovídá lépe, Polo se zdá být jen do města.

Jenže takhle jednoduché to dávno není. Malé vozy přestaly být vyloženě malé už dobré dvě dekády zpět a Polo dokáže s trochou skromnosti zaskočit i jako rodinné auto, zvlášť pak ve svých posledních generacích. Omezený zájem o něj u nás je tak trochu iracionální, což lajnuje cestu k zajímavé koupi, ať už sáhnete po ojetém kousku z autobazaru či od soukromníka.

My se dnes podíváme na dvě opravdu dostupná provedení. Generace 9N je už docela starým autem, vyráběla se do roku 2009, a tak je s ní spojena řada problémů. Často se kazí elektronika - problémy s otevíráním oken dveří, funkčností centrálního zamykání či střešního okna nejsou ničím ojedinělým. Potíže na vás mohou čekat také pod kapotou, však hliníkové jednotky 1,0 a 1,4 byly známé zamrzáním, což VW nakonec musel vyřešit dodatečnými úpravami. Tříválcové jedna-dvojky u nás známé jako HTP byly pro změnu náchylné na poškození rozvodových řemenů, zatímco turbodieselům odcházela turba a praskaly hlavy válců. Kromě toho docházelo k prosakování systému Pumpe-Düse. Podprůměrné je pak rovněž hodnocení výfukového systému.

Zajímavé je, že lépe hodnoceno je Polo před faceliftem, tedy kousky vyrobené do roku 2005. Poté byl nicméně přitvrzen podvozek, což ke všemu zmíněnému přineslo zhoršené jízdní chování. Nabídku dostupných aut tedy bude třeba procházet s velkou obezřetností, současně je ale třeba dodat, že jde o velmi levný vůz, který koupíte už od nějakých 7 tisíc Kč. Není-li zbytí, proč ne, na slušné kousky to ale chce aspoň 30 tisíc. I to lze nicméně hodnotit jako slušný poměr hodnoty a ceny, však jde o auto za méně než jednu průměrnou výplatu.

Jako lepší cestou se ovšem jeví následující generace 6R/6C, která přišla na trh v roce 2009. S ohledem na výše zmíněné měla co napravovat, to se jí ale povedlo na jedničku. V roce 2017 zamířila do důchodu s docela čistým štítem, což se nejlépe odráží ve statistikách TÜV. Polo je ve většině hodnocených stáří nadprůměrně spolehlivé a v klíčových věkových kategoriích se pohybuje okolo 50. místa. Na malý vůz je to nadstandardní výsledek, však Polo má jednu z nejlepších bilancí mezi auty své třídy.

Na co přesto dát pozor? Znovu je třeba vyrazit do motorového prostoru, kde bývají potíže s rozvodovými řemeny spojené s motory 1,2 a 1,4 TSI. Pokud tedy po nastartování uslyšíte rachtání, které po chvíli neustane, ruce pryč, jinak před sebou máte poměrně drahou opravu. V případě jisté „nevycválanosti“ automatu DSG platí něco podobného. Dále je dobré zkontrolovat úniky oleje, zadní světla a pružiny. Na některých vozech se také může objevovat koroze, začalo se holt vyrábět už na sklonku předminulé dekády.

Celkový verdikt je přesto pozitivní. Ceny totiž i v případě předposlední generace Pola startují pořád nízko, okolo 60 tisíc korun. A pokud dáte aspoň 100 tisíc, máte před sebou velmi perspektivní vůz, který nemá problém zvládnout potřeby menší rodiny. A pokud by vám i tohle auto přišlo zbytečně staré, sáhnout dnes můžete v bazarech ve velkém i po exemplářích stále aktuálního provedení generace AW.

To už stojí na platformě MQB A0 a více než co jiného připomíná starší Golfy. Je to tedy už docela prostorné a široce využitelné auto, které se v TÜV Reportu v kategorii subkompaktních vozů drží stále mezi nejlepšími vozy vůbec. Neprůstřelný stroj to není, auto se potýká se selháními motoru, ty jsou ale elektronického rázu, a tak se nemusíte bát nejdražších mechanických oprav klíčových částí.

Auta vyrobená do října 2018 mají dále potíže s přezkou zadních pásů, stejně jako s ruční brzdou. Některé exempláře smontované mezi říjnem 2019 a únorem 2020 pak mohou dojet i na olej, jenž mohl kontaminovat posilovač brzd. Pokud tedy v motorovém prostoru spatříte mastné skvrny, raději dejte ruce pryč - vyměnit totiž dost možná bude třeba daleko větší počet komponentů. Vše ostatní jsou již tradiční banality, za nimiž stojí hlavně dosavadní majitelé a jejich posádky, nikoli automobilka.

Ceny jsou pořád velmi slušné, nejstarší exempláře s vyššími nájezdy koupíte okolo 170 tisíc Kč, na auta, která najela okolo 100 tisíc km, vám bude stačit zhruba 230 tisíc Kč. A mít pořád můžete i diesel, za nejnižší ceny dokonce nejčastěji čtyřválcový 1,6 TDI, tedy žádné tříválcové nedochůdče.

S ohledem na to, co VW chystá, je to tedy stále levná cesta k autu, které vydrží. Rozhodnutí Němců s tímhle modelem takovým nebo onakým způsobem skončit se lze znovu jen podivovat, ale současný Volkswagen prostě s klapkami na očích míří jedním směrem. Pola 9N, 6R/6C a AW jsou z dob, kdy tomu tak ještě nebylo.


Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 1 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 01Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 2 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 02Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 3 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 03
VW Polo 9N z let 2001 až 2009 startuje nízko a dokáže zastat i roli rodinného vozu. Nedá se ale říci, že by byl bezproblémový. Foto: Volkswagen

Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 4 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 04Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 5 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 05Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 6 - VW Polo test ojetiny ilustracni foto 06
Generace 6R/6C z let 2009 až 2017 je na tom prostorově ještě lépe, předchůdce překonává motory a především spolehlivostí. Je nutné si za něj připlatit, ceny jsou ale pořád mírné. Foto: Volkswagen

Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 7 - VW Polo GTI 2018 ilustracni foto 01Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 8 - VW Polo GTI 2018 ilustracni foto 02Zřejmě už odpískaný bestseller VW je dnes jednou z mála levných cest k univerzálnímu autu, které vydrží - 9 - VW Polo GTI 2018 ilustracni foto 03
Stále aktuální iterace AW z roku 2017 je ze všech Pol největší a nejuniverzálnější. Pořád vydrží a její ceny nejsou nesmyslně vysoké. Foto: Volkswagen

Zdroj: TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše