Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
První samostatnou Cupru už výhodně koupíte ojetou. Láká vzhledem, kvalitou i rychlou ztrátou hodnoty
11.5.2023 | Petr Prokopec
Tváří se jako SUV, je to ale spíše crossover mixující klasický hatchback s esúvéčky. A popravdě nevypadá vůbec špatně, však i u nás se prodává jako housky na krámě. Jako ojetina je ještě zajímavější, už lehce jeté vozy lze pořídit za polovinu ceny nového auta.
Pod označením Cupra byly až do roku 2018 známy modely Seatu se sportovním charakterem jako třeba vrcholný Leon osazený přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem naladěným až na 310 koní. Poté se nicméně Španělé rozhodli, že dané označení vyfasuje samostatná značka. Ta se následně v roce 2020 pochlubila svým vůbec prvním separátním modelem, a to křížencem mezi hatchbacky a SUV nazvaným Formentor. Inspirací pro název se přitom stal poloostrov zasahují na severu Malorky do Středozemního moře.
Automobilka vozu zprvu nadělila pomalu to nejlepší, co se ve skladech koncernu VW nacházelo. Dnes už to tak úplně není. Základní pohonnou jednotkou 4 450 milimetrů dlouhého crossoveru sice není litrový tříválec, jako je tomu třeba u srovnatelně velké Škody Karoq, přesto lze volit mezi přeplňovanou jedna-čtyřkou (150 koní), dvoulitrem (190-310 koní) a 2,5litrovým pětiválcem (390 koní). Kromě čistě benzinových motorů pak dorazil i 1,4litrový plug-in hybrid (204 koní) a dvoulitrový turbodiesel (150 koní).
Formentor nicméně aktuálně startuje na 879 900 Kč, což není zrovna málo. Je sice hezké, že již ve standardu můžete v takové chvíli očekávat 18palcová litá kola, třízónovou klimatizaci či 10,25palcový digitální přístrojový štít, ovšem lidé mají do kapsy stále hlouběji. I kdyby si tedy měsíčně odložili stranou celou českou průměrnou mzdu, tedy 40 tisíc korun, budou muset spořit 22 měsíců. Nepřekvapí tak, že loňské tuzemské registrace byly oproti takové Dacii Duster poloviční (2 043 vs. 4 044 aut). Přesto jde o velmi solidní výsledek.
Španělský crossover lze navíc nyní pořídit levněji, dokonce i s vyšší než pouze základní výbavou. Jen se musíte před showroomem s novými vozy otočit na podpatku a místo toho vyrazit do autobazarů. V těch pak čeká již poměrně slušné množství aut, jejichž ceny začínají na zhruba půl milionu korun. Jak se přitom dá očekávat od maximálně tříletých aut, nájezd nebývá enormní. Poměrně krátká doba provozu pak dosud nevedla k odhalení zásadních neduhů, kvůli nimž byste si měli rvát vlasy.
Za relativně bezproblémovým provozem stojí i snaha nové značky o zachování dobré image. Formentor tak byl již třikrát povolán do servisů, a to kvůli špatnému nastavení čelního přednárazového systému, špatnému uchycení předních bezpečnostních pásů a vadnému spojení mezi posilovačem brzd a brzdovým pedálem. V případě zájmu se tedy přesvědčte, že vámi vybraný kousek má veškeré zásahy za sebou - k tomu vám stačí VIN a jeden telefonát do autorizovaného zastoupení.
Mimo tyto defekty zatím není žádný problém hlášen, nicméně i tak se nevyplatí vybírat naslepo. Hlavně kvůli předchozím majitelům, kteří se při parkování mohli podepsat na ráfcích i samotné karoserii. Oprava přitom pochopitelně nevychází levně, neboť třeba vrcholný 2,5litrový model označený VZ5 dostal standardně do vínku 20palcová litá kola. Osazen je pak navíc i karbonovými aerodynamickými doplňky. Co tedy ušetříte při nákupu, můžete následně nechat v servisu.
Obecné informace nám tím končí, zmínit lze už jen pár slov o dieselovém exempláři, kteří proklepli kolegové z Německa. Ti nezaznamenali jediný problém, ve finále tak poukázali hlavně na rychlý propad hodnoty. Po najetí pouhých 12 471 kilometrů je totiž Formentor k mání za 33 690 Eur (cca 790 tisíc korun). Ještě před rokem, kdy jej první majitel kupoval, však ona suma byla o čtvrtinu vyšší.
Svým vzhledem Formentor přitahuje, i proto ostatně jen u nás bylo za loňský rok prodáno více než dva tisíce kusů. I s nízkým nájezdem je přitom z druhé ruky můžete pořídit i za polovinu částky vyžadované za zcela nový vůz. Foto: Seat/Cupra
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva