Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rakousko zvyšuje povolenou rychlost na dálnici nejblíž ČR. Vydrží to tentokrát?
25.3.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Rakousko je jednou z mála světových zemí, které se nebojí experimentovat se zvyšováním nejvyšší povolené rychlosti. Zkusí to zas, tentokrát na A1.
Probírat paušální rychlostní limity na silnicích je pro racionálně uvažujícího člověka vždy bolestivá věc. Nikdy a nikde nebylo jakkoli prokázáno, že by jejich zavádění mělo hmatatelný vliv na nehodovost nebo následky dopravních nehod a na naprosté většině míst byly tyto limity uvedeny v praxi kvůli úsporám paliva v časech ropné krize. Odstraněny ale obvykle nebyly a to obvykle z bezpečnostních důvodů.
Došlo k tomu, i když v případě nehodovosti nepřineslo zavedení limitů nic pozitivního. Nakonec i naše země si ještě v časech ČSSR prošla postupným zrušením všech rychlostních limitů a jejich pozdějším skokovým zavedením. A následky jsou dobře zdokumentovány - nehod ani jejich obětí neubylo, právě naopak. Tohle ale můžete říci tisíckrát, můžete přidat zkušenosti Australanů s rušením omezení a nebo statistiky Němců, kteří po dekády provozují dálnice s neomezenou rychlostí a patří mezi nejbezpečnější vůbec. Vždy vám ale někdo opáčí nesmyslem ve stylu „rychlost zabíjí” a je po diskuzi.
V České republice se tak žádná rozumná debata na toto téma nevede, vlastně skoro nikde na světě. Pár výjimek ale existuje a jednou z nich je kupodivu Rakousko. Asi bychom tuto zemi neoznačili za bůhvíjak svobodomyslné místo, možná díky blízkosti Německa si ale Rakušané uvědomují, jak nesmyslně svazující je omezovat rychlost vždy a všude. Opakem nevoláme po anarchii, ale po místně či časově platných omezeních - paušální limit 130 km/h třeba na tříproudé dálnici za Linzem směrem na Salcburk ve 4 hodiny ráno nemá absolutně žádný smysl. Absolutně žádný.
Právě na některých úsecích dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem by nyní limit měl být rozvolněn. Bohužel jen na 140 km/h s cílem sledovat důsledky, ale víte jak je to s tím deštěm a kapkami. „Chci to během jednoho roku vyzkoušet na testovacích úsecích a zjistit, co to způsobí,” řekl rakouský ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer. Očekává, že zvýšení limitu učiní dopravu plynulejší a tedy bezpečnější i ekologičtější, což je pro Rakušany vždy důležité. Hofer říká, že zbytečná brzdění a akcelerace neprospívá bezpečnosti ani spotřebě, vyšší rychlost by mohla pomoci dopravu uklidnit. A máme za to, že uvažuje správně.
Je to dobré znamení, je ale otázkou, co si od změny slibovat. Rakousko už mezi léty 2006 a 2007 testovalo na vybraných úsecích limit dokonce 160 km/h a - jak by rozumný člověk očekával - žádné negativní důsledky z hlediska bezpečnosti se nedostavily. Rakouskou přesto tehdy nesvolilo k zavedení trvalých 160 km/h alespoň na vybraných dálnicích - snad letošní test povede k trvalejší a pokud možno i intenzivnější změně...
Rakouská policie nyní bude muset na některých úsecích dálnice A1 trochu zmírnit svou aktivitu - jezdit se bude moci až 140 km/h
Zdroj: Krone
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva