Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Shell předpovídá smrt benzinových a dieselových motorů až v roce 2070
21.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Podle olejářské firmy to s elektřinou nebude až tak horké. Takzvaný bezemisní pohon má prý zaručit spíše vodík.
Reportů zaměřených na budoucnost automobilového průmyslu jsme tu měli již několik. Až dosud se přitom většina z nich opírala o vyjádření vlád či měst, která chtějí skoncovat s vozy poháněnými benzinovým nebo dieselovým motorem, pokud ne s automobily vůbec. Pokaždé jsme se přitom mohli dočíst pouze tolik, jak jsou tato paliva špatná, jak ničí životní prostředí, jak přispívají ke globálnímu oteplování a jak si zaslouží pohřbít pod zem. Již nikdo však nezmínil, jak by se asi daná skutečnost projevila na fungování jednotlivých ekonomik a nakonec i rozpočtech daných států či měst. Právě ty se do značné míry opírají o příjmy nějak související s automobilovou dopravou založenou na konvenčních způsobech pohonu.
Tato fakta ovšem dotyční víceméně řešit nemusí, jejich prohlášení jsou totiž především populistická a mají za úkol vyhrávat hlasy poblázněných voličů v nejbližších volebních obdobích. Zmiňované zákazy by však měly začít platit až ve chvíli, kdy dotyční již nebudou okupovat vládní koryta - v nich ostatně již ani nebude co sosat, místo toho budou potřebovat pořádně doplnit. A že v tu chvíli spláče nad výdělkem znovu jedině daňový poplatník, je jasné.
Proč zde ale znovu rozebíráme fakta, která jsou dávno jasná? Z jednoho prostého důvodu. K dispozici je totiž pohled „druhé strany“, tedy olejářského gigantu Shell, podle kterého smrt ropnými produkty poháněných automobilů nenastane dříve než v roce 2070. To je za více než padesát let, což již zní věrohodněji. Koneckonců, zvažte, zda v roce 1964 někdo tipoval, že počítače zabírající celý dům se jednou vejdou do kapsy. Přesto je tam dnes má v podobě chytrého telefonu pomalu každý.
Zajímavé přitom je, že Shell nevidí budoucnost v tak masivním využití elektřiny, jak se nám snaží vsugerovat zmiňované vlády či jimi podporované automobilky. Místo toho prý bude prim hrát vodík, se kterým již koketuje celá řada výrobců. Taková Toyota ostatně na loňském autosalonu v Tokiu představila model FCV.
Důvodem vodíkové favorizace má přitom být mnohem lepší dojezd, než jaký nabízejí elektromobily, třebaže jejich provozní efektivita je podobně sporná jako v případě elektrických vozů. Provozní problém je nyní spíše v nedostatečné síti čerpacích stanic, ty na hlavních trasách by se však měly začít budovat v okamžiku příchodu Toyoty FCV na trh. Jistotu v naplnění prognóz Shellu tak vlastně budeme mít velmi brzy.
Dalším bodem studie, který si žádá vaši pozornost, je pak vrchol poptávky po ropných produktech. Ten totiž prý ještě nenastal, místo toho jej máme očekávat někdy v roce 2035, a to z důvodu zvýšené spotřeby obyvatelstva. Ta samozřejmě po tomto inkriminovaném datu neklesne, namísto ropy však pozici nejvýznamnějšího zdroje převezme zemní plyn.
Vlivem této zvýšené poptávky by přitom podle Shellu skutečně mělo dojít ke globálnímu oteplení, a to o nějaké 2 stupně Celsia. Nikoliv však kvůli automobilům, ale především s ohledem na stále větší stěhování lidí do měst. V roce 2050 by totiž v aglomeracích měla žít prakticky celá světová populace. Ta má tou dobou dosahovat devíti miliard.
Právě tato urbanizace by se měla podílet na zvýšené spotřebě, jež by po roce 2035 měla být výrazně uspokojována nejen zemním plynem, ale rovněž solární energií. A teprve v té chvíli můžeme začít očekávat ústup benzinových a dieselových automobilů ze slávy. V případě naplnění tohoto scénáře však rozhodně nebude tak rychlý, jak se nám mnozí snažili dosud nakukat.
Firma Shell počítá se smrtí benzinových a dieselových automobilů někdy v roce 2070
Zdroj: Shell přes Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva