Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Snížení nejvyšší povolené rychlosti na silnicích opět nepřineslo nic dobrého, reakce aktivistů je tragikomická
19.11.2022 | Petr Prokopec
Pokolikáté už slyšíme o tom, že rychlost byla tam či onde snížena s cílem zvýšit bezpečnost provozu, nic takového ale nepřinesla. Je tedy čas vše přehodnotit a rychlost znovu zvýšit? Ne, politici mají vždy „lepší” nápad.
Oblíbenou mantrou aktivistů a politiků je, že rychlost zabíjí. Kdykoli se tedy objeví jakýkoli návrh umožňující snížení povolených limitů, skočí po něm rychleji a vehementněji než slepice po flusu. Často tak dochází k regulaci již stokrát regulovaného. A jelikož do hry promlouvají především emoce a zdravý rozum je upozaděn, veškerý tlak je upřen směrem k motoristům. Vše je navíc patřičně a obvykle manipulativně medializováno, načež mnozí chodci nabydou pocitu nesmrtelnosti a nedotknutelnosti. S mobilem v ruce a sluchátky na uších tak bez rozhlížení vstoupí do vozovky skoro kdykoli a kdekoli.
Co tím chceme říci? Že silnice nejsou hájemstvím pirátů v rychlých autech, zejména pak v drahých SUV, jak se výše zmínění pravidelně snaží naznačit. Je sice pravdou, že motoristé jsou daleko více chráněni než motorkáři, cyklisté a chodci. Stejně jako nehodláme nikterak popřít, že svým nedůsledným chováním mohou způsobit daleko větší škody. Ovšem pokud tlak bude směrován pouze tímto směrem a démonizována bude pouze rychlost, k lepšímu se nezmění vůbec nic. Však kolikrát už jsme psali o tom, že snížení povolené rychlosti nemělo žádný hmatatelný vliv na bezpečnost provozu a její zvýšení obvykle přineslo bezpečnější silnice?
Totéž nejnověji dokazují výsledky studie irských expertů. Ti zmapovali stav na ulicích v centru Belfastu před zavedením nového nižšího limitu 20 mil v hodině (32 km/h) v roce 2016 a po něm, který porovnali se stavem komunikací Severního Irska, kde zůstala zachována třicítka (48 km/h) nebo čtyřicítka (64 km/h). Výsledky nejsou překvapením, neboť „nedošlo na žádné statisticky výrazné rozdíly“ jako prakticky vždy. A platí jak pro pravděpodobnost nehody, tak pro relativní množství jejich obětí - jedinou změnou bylo to, že se část motoristů začalo komunikacím a absurdně nízkými limity vyhýbat.
Takže čas vrátit vše zpět? Ale kdepak, Simon Williams, aktivistický mluvčí nadace při RAC, svými slovy potvrdil jen platnost starých pořádků. Bez opory v jakýchkoli datech konstatoval, že „řidiči na silnicích s nižším limitem jen stěží zpomalili“, proto se tedy nic nezměnilo. Neexistují přitom žádná data, která by dokladovala zvýšení ignorace rychlostních limitů, lidé třicítku respektovali stejně jako dříve padesátku, bezpečnější silnice to ale nepřineslo. Přesto Williams říká, že „radní budou muset najít další cesty, jak řidiče zpomalit, ať již skrze policii nebo úpravou silničního designu v podobně dopravních ostrůvků, dobře navržených retardérů a šikan“. Geniální.
Ač tedy studie posté potvrdila, že snížení rychlosti žádné zlepšení nepřináší, aktivisté a politici to nepovažují za důvod k omezení represivního přístupu, ale právě naopak. Že něco takového povede maximálně k plnění městských kas, asi netřeba dodávat. Ostatně, šlo vůbec někdy o něco jiného?
Belfast v roce 2016 snížil limit v ulicích na 20 mil v hodině, od čehož si politici slibovali výrazné navýšení bezpečnosti. Nestalo se ovšem vůbec nic, přesto nyní aktivisté volají po dalších represích. Foto: Dominic Lipinski, PA
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 2 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera