Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte

V posledních letech je jako nový vůz relativně úspěšný, na jeho ojetého předchůdce si ale ze zájemců o ojetiny nevzpomene skoro nikdo. Právě díky tomu je levný, i když to není nezajímavé ani špatné auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte

23.1.2023 | Petr Prokopec

Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte

/

Foto: Ssangyong

V posledních letech je jako nový vůz relativně úspěšný, na jeho ojetého předchůdce si ale ze zájemců o ojetiny nevzpomene skoro nikdo. Právě díky tomu je levný, i když to není nezajímavé ani špatné auto.

I když se situace na trhu ojetin pomalu uklidňuje, pořád platí, že dobrých použitých aut je v prodeji málo a jejich ceny nejsou zrovna nízké. Kvůli tomu musí zájemci o koupi přistupovat na různé kompromisy, ať už se týkají ceny, nájezdu, výbavy a nebo dokonce značky či modelu. Ke slovu tak mohou přijít i alternativy, o nichž dříve málokdo uvažoval.

Tím nechceme naznačit, že by třeba SsangYong Korando třetí generace, který byl vyráběný v letech 2010 až 2019, byl špatným vozem. Nicméně ruku na srdce, korejské SUV nebylo trhákem ani jako nové. Rekordním byl pro něj rok 2015, kdy se v celé Evropě prodalo 5 795 aut. Často i dvojnásobně vyšší registrace má srovnatelně velká Škoda Karoq na kontě za měsíc. Korando tak bylo a je alternativou, což nemyslíme zle. V případě ojetin to nakonec jde snadno vnímat jako pozitivum.

Pokud byste totiž aktuálně sáhli po ojetém českém SUV, pak i v případě aut z roku 2017, jenž mají na kontě statisíce kilometrů, musíte vylovit z peněženky alespoň 360 tisíc korun, což je docela soda. Stejně staré Korando nicméně startuje o zhruba 130 tisíc Kč níže. Nájezd takových aut navíc obvykle výrazněji nepřekračuje 100 000 km, v motorovém prostoru lze počítat i s dieselovou dva-dvojkou produkující 178 koní, zatímco Karoq ve většině případů pohání litrový tříválec disponující 116 koňmi. A místo základních specifikací se dočkáte slušné výbavy. To jsou velmi, velmi podstatné rozdíly.

Znamená to tedy, že byste měli myšlenky na Škodu zapudit a začít pátrat po ojetém Korejci? To je otázka, na kterou si musíte odpovědět sami, krom výše zmíněného se ale za podstatně nižší cenu dočkáte i relativně vysoké výbavy zahrnující mimo jiné multimédia s navigací. Jedním dechem ale musíme dodat, že palubní elektronika odpovídá spíše minulé dekádě, nikoli současnosti. Jakkoli ovšem sedmipalcový středový displej není zrovna velký a nelze jej ovládat dotykem, celý systém i po letech obvykle bez problémů funguje. Zub času se obvykle více otiskuje do plastů a čalounění v interiéru, který lze označit za prostorný. Vpředu i vzadu totiž můžete počítat s dostatkem místa pro dospělé, zavazadelník pak zvládne pobrat 468 až 1 312 litrů nákladu.

Co možná někoho zamrzí, to je absence asistenčních systémů. Se zpětnou kamerou nicméně lze počítat, stejně jako se solidní spolehlivostí. SsangYong má ostatně v tomto ohledu blíže třeba k Nissanu a Mitsubishi než k Dacii. Jeho stěžejním problémem se nicméně může ukázat pragmatismus předchozích majitelů. Ti totiž často sahali po pohonu všech kol, neboť s vozem vyráželi mimo zpevněný asfalt. Tím však umocnili největší neduh vozu, a to sklon ke korozi.

V případě zájmu se tedy vždy nejprve sehněte k podvozku a prověřte, zda bude třeba některé komponenty jako výfuk vyměnit, nebo jestli postačí jen anti-korozní ochrana. Stejně tak se raději vyhýbejte benzinovým motorům, které jsou sice robustní, ale příliš žíznivé. Oslňující dynamiku pak nemají v popisu práce. Diesely mají na kontě lepší vysvědčení, přičemž kromě oné dva-dvojky je k mání také dvoulitr se 175 koňmi. Ten byl nicméně nabízen jen do roku 2015.

Jsme ve finále, a to u nešvaru, který na konkrétních nabízených autech není vidět na první ani na druhý pohled. SsangYong totiž v roce 2009 zamířil do nucené správy a jeho kondice od té doby nikdy nebyla z nejlepších. Výrazně tak ubylo dealerů, a tedy i servisních center. V České republice je situace relativně dobrá, SsangYongu se tu aktuálně daří a vlastně i celá automobilka se zdá být po letech fit. V případě zájmu si ale přesto raději ověřte, zda máte v jakkoli bližším okolí někoho, kdo se vám o toto auto postará.


Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte - 1 - Ssangyong Korando II ojety klady zapory 2023 01Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte - 2 - Ssangyong Korando II ojety klady zapory 2023 02Soupeře Škody Karoq lidé jako ojetiny přehlížejí, ač je silnější i vybavenější, o to levněji ho pořídíte - 3 - Ssangyong Korando II ojety klady zapory 2023 03
Druhá generace SsangYongu Korando dokáže oslovit i designem, za kterým stojí Italdesign. Špatně na tom není ani po stránce spolehlivosti, zkontrolovat je ale rozhodně třeba podvozek. Ceny jsou na dnešní dobu velmi příznivé. Foto: Ssangyong

Zdroj: TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše