Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout

Mezi těmito auty najdete nejeden lákavý vůz a některé nejsou ani drahé na pořízení. Jejich koupě se ale snadno může nevyplatit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout

18.9.2018 | Petr Miler

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mezi těmito auty najdete nejeden lákavý vůz a některé nejsou ani drahé na pořízení. Jejich koupě se ale snadno může nevyplatit.

Chcete výzvu, vzrušení, dobrodružství? Kupte si jedno z následujících aut, která se dostala do žebříčku hororových ojetin dle statistik TÜV. Ty sice jmenují i statisticky méně spolehlivé vozy, pokud se ale zaměříme na závažné problémy nebo vysokou četnost těch menších, jsou toto nejhorší ojetiny, na které můžete na trhu narazit bez ohledu na třídu či stáří.

Nejde tu o pochopitelně o konkrétní kusy, ale o modely jako takové. Některé zmiňované závady nejsou neobvyklé, bavíme-li se o deseti- a víceletých autech, jenže statisticky se jich i ty dotýkají podstatně častěji než jiných vozů stejné třídy a stáří. Navíc jsou tu i problémy, které jsou vážnější a jejichž odstranění není ani snadné, ani levné. U některých aut je to koroze, jejíž řešení obtížné a drahé, pokud je vůbec ještě rozumně možné.

V seznamu níže vidíme některá velmi lákavá auta, a tak je potřeba upozornit, že závady se rozhodně nemusí týkat všech vyrobených kusů. A dodat, že když kupujete ojetinu, vždy je třeba se dívat na stav konkrétního auta a nedat na hospodská moudra. Nebudeme vás dále zatěžovat obecnými řečmi, pojďme se rovnou podívat, o jaká auta jde a co přesně je trápí - seznam byl postupně rozšířen na 11 vozů. Pokud po některém z nich stejně toužíte, budete nyní alespoň vědět, na co si dát pozor.

1. Alfa Romeo 147

Ač vůz lákavý pro začínajícího alfistu, model 147 bývá v TÜV Reportech na chvostu. Většina problémů se týká opotřebovaných kloubů náprav, což by dobře informovaného zájemce o 147 nemělo překvapit, u jiných vozů se ale tyto problémy tak často nevyskytují. To samé platí o prorezlém tlumiči a únicích oleje - to nejsou u starších aut výjimečné závady, liší se ale vážností a četností svého výskytu.

Potíž tkví také v tom, že výrobce doporučuje měnit rozvodový řemen a vodní pumpu každé tři roky, což může stát až 1 000 Eur (něco přes 25 tisíc korun) nezávisle na motoru. U starších aut je to zanedbáváno a následkem toho může dojít i k přetržení řemene a vážnému poškození motoru. Není neobvyklé ani příliš rychlé opotřebování spojky a závady na převodovce. Problematické je dále těsnění dveří a elektroinstalace, takže třeba kontrolky airbagů problikávají, i když je s vaky samotnými vše v pořádku.


Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 1 - alfa romeo 147 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 2 - alfa romeo 147 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 3 - alfa romeo 147 7nejhorAB 03

2. Alfa Romeo 159

Jeden z nejvíc sexy sedanů posledních dekád je pro nejednoho zákazníka ojetých aut lákavý. Výbava je bohatá, motory silné, však tahle auta stála nová klidně okolo milionu korun a teď přijdou na pakatel. Kvalita zpracování a spolehlivost šla oproti 156 o světelné roky dopředu, ovšem pořád to není žádná sláva.

Pětiválce 2,4 JTDm trpí na ojnice, přehřívání a rozvody, obecně nejlepší volba je (vzácný a relativně drahý) motor 1,75 TBi. Brzdy se rychle opotřebovávají, podobně jako poloosy, a nosníky náprav a zavěšení výfukového potrubí trpí korozí. Pro zbytek vozu koroze tak velký problém není.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 4 - alfa romeo 159 10stejmena 04Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 5 - alfa romeo 159 10stejmena 05Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 6 - alfa romeo 159 10stejmena 06

3. Chevrolet Captiva

Léta vyráběná Captiva je stále populární - uvnitř je prostorná a dělala se i s šestiválci. Je pozoruhodně odolná korozi, ovšem časté závady jsou na odpružení, pohonu kol, řízení a osvětlení. Provozní brzdy jsou relativně odolné, ale je potřeba hlídat stav brzdového vedení. Parkovací brzda naopak může být zdrojem problémů.

Motory trpí únikem oleje a Captivy mívají problém s měřením emisí. Starší čtyřválce nejsou spolehlivé a u šestiválců jsou zase prý problematické rozvodové řetězy. A ani manuální, ani automatické převodovky nejsou bezproblémové.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 7 - chevrolet captiva 8spatojeSUV 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 8 - chevrolet captiva 8spatojeSUV 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 9 - chevrolet captiva 8spatojeSUV 03

4. Chevrolet Matiz

Na první pohled roztomilé městské autíčko, relativně moderní, když bylo vyráběné od roku 2005. Na ten druhý stará past - Chevrolet Matiz byl jen facelift stejnojmenného Daewoo, které se začalo vyrábět v roce 1998. Matiz je překvapivě prostorný, ale trpí problémy v řízení a má slabé brzdy, které se ale rychle opotřebovávají. Jeho nepřítelem je koroze, zejména na výfuku a brzdovém vedení. Nespolehlivé jsou také stěrače, ventily EGR a alternátory.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 10 - chevrolet matiz nejhorABv2 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 11 - chevrolet matiz nejhorABv2 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 12 - chevrolet matiz nejhorABv2 03
Tahle kola jsou sériová, nedíváte se na žádnou speciální edici s kolečky z nákupního vozíku místo normálních kol pro auto

5. Chrysler PT Cruiser

Podlehnete-li kouzlu „retroauta” jménem PT Cruiser, je na místě obezřetnost. Levné kousky v české inzerci, které visí na internetu dlouho, tam visí proto, že je nikdo nechce, naopak dobré a dražší vozy bývají velmi rychle pryč, stále o ně je zájem. Autoři žebříčku říkají, že kladné body tu jsou jen dva - odolný výfukový systém a zřídka korodující důležité prvky podvozku. „Možná proto, že motor a převodovka trpí takovým únikem oleje, že tím podvozek ochrání,” dodávají jízlivě.

PT Cruisery trpí na vůle v čepech a kloubech náprav a řízení a častou závadou, ovšem snadno odstranitelnou, je vylámání gumových uchycení táhel manuálního řazení. Benzínové motory o 116 a 141 koních nejsou příliš kultivované ani živé a údajně rády ničí těsnění hlavy válců. Stejně jako na většinu problematických aut z tohoto žebříčku, ani na PT Cruiser část majitelů nedá dopustit.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 13 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 14 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 15 - chrysler pt cruiser 2006 15CRspoleh 03

6. Fiat Doblò

Němci hovoří o Fiatech příslovím „Fehler In Allen Teilen”, tj. „chyba v každém dílu”. A na STK jich u modelu Doblò skutečně nachází docela dost - karoserie prý vykazuje známky koroze už po dvou letech a elektroinstalace je náladová. Benzínové motory trápí těsnění hlav válců a vodní pumpy, diesely zase turbodmychadla, vysokotlaká palivová čerpadla a vstřikovače.

Problémy jsou také s táhly řazení, spínacími skříňkami, klouby a čepy náprav a řízení, úniky oleje a s orezivělými tlumiči výfuků. Chování při jízdě prý také není dobré, zejména při prudkých změnách směru, kdy se může vysoká karoserie i převrátit. Připomeňme ale i první generaci Mercedesu třídy A, která byla právě tímhle nechvalně proslulá.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 16 - fiat doblo 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 17 - fiat doblo 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 18 - fiat doblo 7nejhorAB 03

7. Ford Ka

Pokud došlo u Fiatu na německé přísloví, lze u Fordu posloužit anglickým „Fix Or Repair Daily”, tj. že vůz každý den vyžaduje nějakou opravdu. Pro malé a roztomilé Ka je ale největším nepřítelem koroze, a to až do té míry, že je prý snazší vyjmenovat díly, které nereznou - nárazníky, volant a palubní deska. Protože jsou plastové. Teď vážně - koroze opravdu trápí snad všechny plechové díly tohoto vozu. Nejhorší to je v prazích, na podlaze, na všech třech dveřích a okolo hrdla palivové nádrže.

Mohou se také zlomit pružiny na přední nápravě a problematické může být i brzdové vedení. Na druhou stranu, motory jsou odolné a spolehlivé, trochu překvapivě ve vztahu k předchozímu odstavci. Také náhradní díly budou potenciálně levné, protože spousta aut dojede právě na korozi. Pokud se tedy živíte autoklempířstvím a budete své „káčko” parkovat v suchu, mohla by to být schůdná volba.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 19 - ford ka 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 20 - ford ka 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 21 - ford ka 7nejhorAB 03

8. Jaguar S-Type

Chcete-li jezdit Jaguarem bez počáteční investice několika milionů korun do nového a zároveň nechcete-li přeznačkované Mondeo (X-Type), S-Type vypadá zajímavě. Jednak je jeho design dost neobvyklý a jednak má pohon zadních kol. Jenže to, že tahle auta dnes nejsou drahá, má své důvody. U aut do roku 2002 to je automatická převodovka. V jejím „labyrintu”, mechanické řídící jednotce, se může zlomit ventil, což znamená, že převodovka nebude řadit 4. a 5. kvalt. Oprava přijde na nejméně 800 Eur (20 300 Kč).

U osmiválců jsou také problematická vodítka rozvodového řetězu, protože jsou plastová a věkem se rozpadají. Na vůle trpí také čepy i tyčky řízení a starší auta můžou rezivět zejména pod těsněním dveří. Ovšem, leccos z toho jde vyřešit, např. si koupit šestiválec s manuální převodovkou a najít takový kus, u kterého bylo dbáno na servis.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 22 - jaguar s-type 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 23 - jaguar s-type 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 24 - jaguar s-type 7nejhorAB 03

9. Mercedes-Benz ML W163

První generaci třídy M, označenou W163, by člověk na tomhle seznamu tak nějak očekával, pokud o tomhle autě něco hledal, když o něj v minulosti jevil zájem. Problematické tu jsou zejména čepy a klouby náprav a řízení, které si rychle vyrobí vůle. Koroze naopak tak velkým problémem těchto aut není.

Třída M je také známá nevalnou kvalitou zpracování zejména před faceliftem v roce 2001 a zejména u vozů vyrobených v závodě v americké Alabamě - ty vyrobené u Magna Steyr v Grazu byly smontované lépe. Pokud první ML přesto chcete, vyhněte se verzi 400 CDI - dieselový osmiválec míval problémy s automatickou převodovkou a vada těsnění některé z hlav válců je u něj prý spíš pravidlem než výjimkou.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 25 - mercedes ml 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 26 - mercedes ml 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 27 - mercedes ml 7nejhorAB 03

10. Renault Kangoo

Kangoo druhé generace vypadá lépe než předchůdce, je přinejmenším stejně praktický a nabídne až sedm sedadel. Hned zkraje však výrobce prováděl dvě svolávací akce - v roce 2008 to bylo kvůli navíjení bezpečnostních pásů a sloupku řízení, v roce 2009 kvůli softwarové chybě, která mohla zapříčinit závadu elektrického posilovače řízení. Nebyl to konec - další svolávací akce přišly v letech 2013, 2014 a 2016.

Ve statistikách TÜV se Kangoo často objevuje se závadami na poloosách a řízení, se slabšími tlumiči a pružinami a také s korozí, to zejména u aut starších sedmi let. Brzdy se často sjíždějí více z vnitřní strany, což ukazuje na zatuhlé tyčinky v brzdových třmenech.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 28 - renault kangoo nejhorABv2 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 29 - renault kangoo nejhorABv2 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 30 - renault kangoo nejhorABv2 03

11. Renault Mégane II

Mégane z let 2002 - 2008 může leckoho lákat, protože dostal pět hvězdiček v testu EuroNCAP. Jiné prvky vozu nicméně mohou být problematické, např. zámek řízení a dálkové zamykání na kódové kartě - tahle auta neměla klíč, startovalo se tlačítkem po zasunutí karty do palubní desky - mohou stávkovat.

Diesely mají problémy s turbodmychadly, benzínové motory zase údajně se startéry a palivovými čerpadly. Všechny motorizace prý trápí alternátory, přetržené gumové držáky výfukového potrubí a klouby a čepy náprav a řízení.

Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 31 - renault megane 7nejhorAB 01Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 32 - renault megane 7nejhorAB 02Hororové ojetiny podle TÜV. Těmto vozům bude lepší se v bazarech vyhnout - 33 - renault megane 7nejhorAB 03

Zdroj: TÜV

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše