Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci spočítali, jak přistoupit k parkování, abyste jím zabili co nejméně času
30.9.2019 | Petr Miler
U obchodních center, kanceláří nebo i u vlastního domu lze k parkování přistoupit různými způsoby a podle toho se ke vchodu do objektu dostat za různě dlouhý čas. Co je nejrychlejší?
Pokud se veřejným místům z principu nevyhýbáte, jistě jste museli v životě zažít, jak složité bývá někdy dobře zaparkovat na velkém veřejném parkovišti. Takový prostor obvykle obklopuje místo, kam všichni míří a pokud do něj nepůjde vstoupit přímo z každého parkovacího „chlívku”, logicky to někteří budou mít ke vchodu blíže a jiní dále.
Snad nikdo přitom nechce ztrácet čas jak hledáním správného místa, tak chůzí od něj ke vchodu, a tak je otázkou, jaký přístup k parkování zvolit, abyste to zvládli nejrychleji. Někteří sází na minimum chůze, a tak raději 20 minut jezdí po parkovišti a čekají na uvolnění blízkého místa. Jiní naopak sází na minimum ježdění a klidně nechají auto i na jiném parkovišti a do cíle dojdou pěšky. A další volí cokoli mezi tím.
Dá se z těchto „strategií” vybrat ta nejlepší? Budete se divit, ale dá, tedy alespoň dva vědci z institutu v Santa Fe a univerzity v Bostonu si to myslí. Srovnali tak časovou výhodnost třech přístupů k parkování, kdy ten první označili jako pokorný, druhý jako opatrný a třetí jako optimistický.
Jejich náplň možná odhadnete - první znamená nechat auto na prvním volném místě, které uvidíte, tedy klidně na úplném konci parkoviště a celé ho pak přejít. Druhý znamená snahu nechat vůz v první větší volné mezeře co nejblíže vchodu a zbytek dojít. Třetí reflektuje víru v nalezení místa hned u vchodu s vidinou minima chůze. A když žádné takové neexistuje, návrat k prvnímu volnému opodál.
Myslím, že se většina z nás v některém z těchto přístupů najde, sám volím ten poslední. Dost často se stává, že lidé nevěří existenci volného místa u vchodu, a tak tam přes veškerou nepravděpodobnost prostě je. Ale i když není, jako člověk žijící auty raději řídím než chodím. Vědci ovšem říkají, že tato strategie není časově optimální a... asi nemám důvod jim to nevěřit.
V průměru nejrychlejší je prý kompromis, tedy opatrná strategie se snahou najít místo relativně blízké, ale pořád klidně dost vzdálené. Vede k rychlému nalezení volného prostoru a relativně krátké chůzi. Druhá nejrychlejší je optimistická strategie, neboť sice nevede vždy k okamžitému zaparkování, ale krátká cesta to často vykompenzuje. A nejpomalejší je pokorná strategie, neboť lidé parkující vždy daleko sice pokaždé volné místo najdou, ale chodí příliš dlouho.
Nevíme, jestli vám tato vědecká práce nějak otevře oči nebo usnadní život, každopádně je zajímavé, co všechno se také dá spočítat...
Nejrychlejší přístup k parkování grafikou Institutu v Santa Fe
Existují volná místa na parkovišti s vchod na cílové místo
Pokorná strategie znamená nechat vůz na prvním volném místě
Opatrná zaparkovat jej někde mezi - už blíže, ale pořád s jistotou
Optimisté pak do poslední chvíle doufají, že najdou místo hned u vchodu a případně se vrací
Časově nejméně náročná je v průměru ta druhá
Zdroje: Arxiv.org, Santa Fe Institute@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva