Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává

Ford a Evropa, to je pro mnohé pořád jen Fiesta, Focus, Mondeo a pár SUV k tomu. Realita je ale dnes trochu jiná a na samém vrcholu nabídky značky najdete vůz, který přijde na 2,1 milionu korun. Tedy jako nový, ojetý je po chvíli za polovinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává

9.3.2023 | Petr Prokopec

Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává

/

Foto: Ford

Ford a Evropa, to je pro mnohé pořád jen Fiesta, Focus, Mondeo a pár SUV k tomu. Realita je ale dnes trochu jiná a na samém vrcholu nabídky značky najdete vůz, který přijde na 2,1 milionu korun. Tedy jako nový, ojetý je po chvíli za polovinu.


Ford Explorer je vůbec nejdražším evropským modelem značky. I přes nemalé zvýhodnění ve výši až 200 tisíc korun si u modrého oválu neškrtnete, pokud prodejci nevysázíte na stůl 2 086 900 Kč. Za to pak dostáváte 5 049 milimetrů dlouhé SUV osazené plug-in hybridním ústrojím, jenž je složeno z třílitrového šestiválce a elektromotoru. Soustava dává k dobru 457 koní, které dostal na povel desetistupňový automat. Spárován je pak standardně s pohonem všech kol, v případě dynamiky lze počítat se 6sekundovým sprintem a maximálkou 230 km/h.

I když dané parametry vypadají slibně, vysoká cena tradiční klientelu Fordu spíše odrazuje. Za loňský rok tak Explorer dosáhl pouze na 90 registrací, což jej v kategorii největších SUV pasuje na jedenácté místo. Za desátým Porsche Cayenne nicméně zaostává o 81 prodaných aut, lídr segmentu, tedy BMW X5, pak má na kontě dokonce více než desetkrát vyšší úspěch. Podobně je pak na tom i druhý vůz v pořadí, kterým je Mercedes-Benz GLE. Neznamená to ovšem, že bychom nad modrým oválem měli lámat hůl.

Jakmile totiž showroom s novými vozy zaměníte za autobazar, čeká vás značný šok. Ceny vozu s výše popsaným ústrojím totiž startují už okolo milionu korun. Šestá generace SUV přitom byla představena na počátku roku 2019, do Evropy nicméně dorazila s mnohaměsíčním zpožděním. Většina nabízených exemplářů tak nemá na kontě ani dvouletý provoz. Počítat lze tedy s menšími či dokonce minimálními nájezdy a špičkovým stavem. Jak se zdá, král poklesu hodnoty dostal novou podobu.

S ohledem na relativně krátký pobyt na trhu zatím nejsou k dispozici rozsáhlejší data, jenž se týkají spolehlivosti, část informací ale k dispozici je. Majitelé si stěžují hlavně na nižší kvalitu interiéru, stejně jako na vyšší hlučnost zapříčiněnou jak větrem, tak trochu překvapivě rovněž hybridním ústrojím. I přes nemalou délku vozu pak ve druhé a třetí řadě není tolik místa, kolik byste předpokládali, a aby toho nebylo málo, reálná spotřeba ani zdaleka neodpovídá údajům značky.

Ford totiž uvádí, že s plně nabitým akumulátorem o kapacitě 13,6 kWh se Explorer má pohybovat za 3,1 litru na sto kilometrů, s vybitým pak průměr narůstá na 10,4 l/100 km. Nicméně majitelé mluví spíše dlouhodobé spotřebě okolo 12 litrů, a to bez ohledu na stav baterií. Při pohledu na hmotnost 2 466 kilogramů to však není až tak překvapivé. I přes onen pokles ceny je tedy třeba být „ve vatě“, jinak vás provoz jednoduše zruinuje. Udávaných 48 km elektrického dojezdu totiž na většinu běžných pochůzek nestačí.

Naši kolegové si posvítili na kousek z konce roku 2021. Ten měl kupodivu již dva majitele, ovšem i při takovém počtu nájezd nepřekonal metu 14 tisíc kilometrů. Pomalu se tak o SUV dá uvažovat jako o předváděcím voze, i v jeho případě však došlo na značný pokles hodnoty. Explorer je totiž k mání za 67 850 Eur (cca 1,6 mil. Kč), což je téměř o půl milionu nižší částka, než se kterou byl spojen v onom roce 2021. Za ni pak dostáváte jak zmíněné hybridní ústrojí, tak špičkový stav a bohatou výbavu. Víte vůbec, že se tu takové auto dá koupit?


Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává - 1 - Ford Explorer 2022 EU oficialni 01Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává - 2 - Ford Explorer 2022 EU oficialni 02Vrcholný evropský Ford láká už po pár letech extrémním poklesem hodnoty, možná ani nevíte, že se tu prodává - 3 - Ford Explorer 2022 EU oficialni 03
Explorer šesté generace je aktuálně v Evropě k mání pouze s plug-in hybridním ústrojím. Za cenu startující nad dvěma miliony korun je nicméně pro většinu tradičních zákazníků značky nedostupný. Stačí si však chvíli počkat, místo showroomu s novými vozy navštívit autobazar, a rázem jste svědky razantního poklesu hodnoty. Foto: Ford

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.