Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Za jakého počasí spíše nabouráte? Výsledky studie vás překvapí
26.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Analýza dat o nehodách se zraněním za 9 let očekávání vyššího rizika ve špatném počasí razantně popírá.
Jistě jste se setkali s tvrzením, možná i sami žijete v tom, že za špatného počasí je pravděpodobnost nehody větší než za dobrého. S příchodem krušnějších časů jsou spjaty i rozličné varovné zprávy v médiích a nakonec je to i logické - na mokré vozovce to klouže, brzdná dráha je delší, schopnost vozu zvládnout nenadálou situaci horší a neočekávaných rizik přibývá, aquaplaningem počínaje a třeba štěrkem či bahnem vytahaným na silnici konče. A na sněhu to všechno pochopitelně platí tím spíše.
Je to všechno pravda, jenže jsou tu také jiné faktory. Ony zprávy v médiích, někdy až příliš varovné, mají za následek, že si lidé dávají za nečasu mnohem větší pozor, jedou opatrněji. Také ubývá některých účastníků provozu - cyklistu nebo motorkáře potkáte za deště jen stěží. A je možné, že to předem vylučuje i některé účastníky provozu. Známe takové, kteří za mizerné viditelnosti, deště, natož pak během tuhé zimy, nejezdí vůbec, nevěří si. Naopak když je slunečná letní neděle, na silnici se vydá i lecjaký méně zdatný chalupář.
Kde je tedy pravda, které z těchto a dalších nezmíněných faktorů převažují? Dá se o tom dlouze přít pouze dle vlastního přesvědčení, dá se argumentovat prostě vyšším počtem nehod v určitém období a pominout rozličnou intenzitu provozu. A nebo se podívat na detailní studii, která právě vlivy počasí na počet vážných dopravních nehod zkoumá.
Narazili jsme právě na takovou statistiku belgické IBSR, která se kdysi zabývala třeba také nejvíce pokutovanými značkami a modely aut. Zpracována byla ke konci roku 2014 a nedívá se na údaje za týden nebo měsíc, ale dlouhých 9 let, takže je velmi nepravděpodobné, že by byla ovlivněna nějakým náhodným výkyvem, jako třeba hromadnou nehodou několika set aut na dálnici při neobvyklé námraze. Můžete namítnout, že Belgie je daleko, ale ona zase tak daleko není, třebaže rozdíly oproti ČR rozhodně existují, mimo jiné v kopcovitosti terénu. To může znamenat více cyklistů na silnicích, tedy stav, ke kterému se různé aktivistické spolky chtějí propracovat i v ČR.
Analýza zkoumá nehody, při kterých došlo ke zranění nebo k úmrtí a srovnává dny s různým počasím oproti „normálním” dnům, tedy dnům, které nejsou ničím výjimečné pro dané roční období. A co je podstatné, rozlišuje také různé účastníky silničního provozu - u nás často slýcháme o tom, jak je jízda autem nebezpečná s odkazem na celkový počet obětí nehod, statistika ale jaksi nezmíní, že polovinu onoho čísla dělají motorkáři, cyklisté a chodci.
Z výsledků vyberme to nejpodstatnější; prozradíme předem, že to zcela neguje první odstavec. Za suchých, relativně teplých a relativně slunečných dní je nehod se zraněním o 18,5 % více oproti normálu. Takovéto počasí má největší vliv na nehodovost kterýmkoliv myslitelným směrem. Naopak sníh, resp. v případě Belgie většinou sníh s deštěm, druhé „nejvlivnější” počasí, znamená snížení počtu nehod se zraněním o 12,2 procenta.
Počasí označené jako špatné, nízké teploty i vysoké teploty jsou statisticky také velmi významnými faktory. Špatné počasí znamená snížení počtu nehod se zraněním o 9,8 % oproti normálu, stejně jako na dané období relativně nízké teploty, které ukazují snížení o 7,1 %. Naopak teplo znamená zvýšení o rovných 9 %. Rozdíly oproti normálu nejsou v případě deště nebo mlhy, kupodivu.
Výsledky analýzy také říkají, že vliv na změnu v celkovém počtu nehod má nejen rozdílné chování řidičů, ale také změny počtu nehod zahrnujících jednostopá vozidla, tj. bicykly a motorky. „Změna počtu nehod reflektuje také změnu množství jednostopých vozidel na silnicích,” konstatuje studie. Kde počasí vliv má jen zřídka, jsou nehody zahrnující jen a pouze nákladní vůz, což bude nejspíš dáno tím, že profesionální řidiči - ač nad jejich kousky někdy kroutíme hlavou - jsou obvykle zkušenější a změna počasí nemá na jejich přístup k řízení podstatný vliv. Detailnější přehled poskytnou tabulky níže.
Studie na každý pád celkem jednoznačně ukazuje, že riziko vážné dopravní nehody (té se zraněním osoby či osob) se zhoršujícím se počasím klesá, a to tak výrazně, že je daleko za hranicí statistické chyby. Jakkoli se u různých dopravních prostředků pochopitelně různí. Varovné zprávy o tom, že je dnes venku frišno a lepší je nikam nejezdit, jistě kvůli tomu není nutné brát na lehkou váhu, neboť riziko možná klesá i kvůli nim. Pakliže se ale o své blízké bojíte tehdy, kdy autem vyrazili do podzimní plískanice, vězte, že v tu chvíli jim, něco zlého hrozí méně než za krásného letního dne...
Tabulky ukazují výsledky detailněji
Za špatného počasí se stane méně nehod, než když je hezky
Zdroj: IBSR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 - WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva