Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Problémy ojetého Seatu Arona ukazují, jak moc se mohou lišit zdánlivě stejná auta koncernu VW
5.1.2022 | Petr Prokopec
Jednotlivé značky koncernu VW mohou působit jako parta dětí skládající z jedněch kostek Lega trochu jiné věci, realita je ale zjevně odlišná. Ani ony kostky totiž nejsou úplně stejné a způsob zacházení s nimi hraje větší roli, než se může zdát. Tomu odpovídá i cena.
Pokud přijde řeč na koncernové vozy, většina lidí zastává názor, že jediným rozdílem jsou loga na trochu jinak stylizovaných přídích. Realita však často může být jiná, jak dokládá třeba pohled na Audi Q2 a Seat Arona. Na první pohled se totiž zdá, že jde o další z řady dvoj-, tří- nebo dokonce čtyřčat, jež dělí jen několikaměsíční odstup. Německé SUV bylo totiž představeno v březnu 2016, zatímco na španělské jsme si počkali do června 2017. V mezičase se nicméně u koncernu VW v souvislosti s modulární platformou MQB odehrály zásadní změny.
Q2 totiž používá původní verzi architektury používanou od roku 2012. O čtyři léta později přišla vylepšená verze, která již počítá s několika podtypy. Provedení MQB A0 užívá Arona, stejně jako Škoda Scala a Fabia nebo Volkswagen Polo, zatímco MQB IN je určeno indickým modelům, MQB A1 vozům typu Karoq a MQB A2 zase Škodě Kodiaq. S rokem 2019 pak navíc dorazila i varianta MQB Evo, kterou vyfasovaly nejnovější Octavia či Golf.
Jak se tedy ukazuje, mezi některými modely mohou být daleko větší rozdíly, než se na první pohled může zdát. Projevit se pak mohou hlavně v autobazarech, kde již můžete natrefit nejen na Q2, ale také na Aronu. Španělské SUV už nemá tak úplně bezchybnou vizitku, jakou může potenciální klientele předkládat německý model. Největší slabinou Seatu jsou brzdy, na které míří větší kritika než je průměr v této obchodní třídě.
Nejde nicméně o jedinou oblast, které byste při výběru měli věnovat pozornost. Němečtí technici při kontrolách naráží na špatné klouby řízení, úniky oleje a ojediněle také na těžkosti při plnění emisního testu. Kromě toho je poukazováno na denní světla, jakkoli v tomto ohledu již Arona koresponduje s průměrným hodnocením ostatních aut. Kde pak exceluje, je podvozek, zejména pak pružiny a tlumiče.
Opomenout nicméně nesmíme i tradiční neduh koncernových aut, který tezi o spřízněnosti různých značek naopak podporuje. Také Aronu trápí problémy s dvouspojkovou převodovkou DSG, jíž často trvá velmi dlouho, než se rozhoupá k nějaké akci. Otravné je to hlavně u benzinových modelů, které ovšem tvoří hlavní část nabídky. Pokud tedy zašilháte po litrovém tříválci nebo 1,5litrovém čtyřválci, doplňte je spíše manuálem.
Lze pak už jen dodat, že Seat vypustil do světa nový software, který měl napravit problémy s zpětnými zrcátky, která se odmítala sklápět. Mimo to se jedna svolávací akce týkala také přezky prostředního zadního sedadla, jež se mohla znenadání během jízdy rozepnout. U vyhlédnutého kousku tak prověřte, že již v servisu byl, jinak je náprava pochybení automobilky na vás, byť oprava je bezplatná.
Tím se dostáváme k cenám, které startují na 300 tisících Kč. Tedy výrazně níže než u Audi Q2, které navíc za Seatem zaostává objemem zavazadelníku (415-1 045 l versus 400-1 280 l). Německé SUV je ale jednoduše kvalitnější, hodnotu si proto drží daleko lépe. Ani Arona na tom ovšem není vůbec špatně, jakkoli může zamrzet, že pořídit ji můžete maximálně se 150 koňmi, zatímco Q2 s dvojnásobkem.
Seat Arona je chválen hlavně ve chvíli, kdy výkon na přední kola přenáší manuální převodovka. Zkontrolovat byste ovšem měli brzdy, řízení a motor. Foto: Seat
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024