Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Range Rover 2013 SDV8: nejlepší SUV planety
12.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro čtvrtou generaci luxusního britského SUV již Audi Q7, BMW X5 či Mercedes GL nejsou konkurencí. Místo toho by se mělo bát Bentley.
Přehled kapitol
Zhruba v roce 1970 vyslala automobilka Land Rover několik pracovníků do Maroka, aby zde důkladně zmapovali terén. Důvodem mělo být představení vozu, který jednou provždy změnil pravidla off-roadového segmentu a nastavil laťku, jíž od té doby nikdo nedokázal přeskočit. Lord Stokes, tehdejší šéf koncernu British Leyland, pod který Land Rover spadal, ovšem nakonec rozhodl, že finance spojené s přípravou mezinárodní prezentace lépe poslouží uvedení Triumphu Stag. Britská výprava se tak musela vrátit a novináře místo do Afriky pozvat na pláže Cornwallu, čímž premiéra první generace Range Roveru přišla o částečné pozlátko. Výkony na silnici a především mimo ni ale nakonec vše vynahradily. Legenda byla stvořena.
O dvaačtyřicet let později je zřejmé, že Land Rover má o trochu více financí nebo alespoň o trochu více sebevědomí. Před malou chvílí jsem totiž vystoupil z charterového letu právě Maroku, kde značka představuje - ano, hádáte správně - nový Range Rover. Ačkoliv se jedná o čtvrtou generaci, vše ostatní jakoby se v Maroku nezměnilo. Tamní silnice stále připomínají spíše evropské polňačky než hladký asfalt, za každou druhou zatáčkou pak číhá pastevec se stádem koz a ovcí nebo děti hrající fotbal. Jsou tu ale také písečné duny a s nimi spojené teplo či naopak pohoří Atlas, kde teploty klesají k nule. Tedy ideální prostředí, ve kterém čtvrtá generace luxusního SUV může nejlépe prokázat své kvality.
Musím se přitom již v úvodu přiznat, že na samotnou premiéru jsem odjížděl se značnými pochybami. Předchozí model totiž nasadil laťku opravdu vysoko. Pravda, citu do volantu jste dostávali jen poskrovnu, ale to většině majitelů nevadilo. Zvláště, pokud propadli stylizaci dvouapůltunového monstra, která byla neskutečně nadčasová. Jenže právě vzhled novinky mi ještě před usednutím a prvním sešlápnutím plynového pedálu dělá trochu problém. Může být prvním hřebíčkem do rakve? Nebo mě nakonec jízdní výkony přesvědčí k tomu, abych i na vzhled nahlížel pozitivně?
Vzhled je otázkou subjektivní
Když o tom tak přemýšlím, pak v podstatě ani příliš výhrad nemám. Dvě záležitosti mne ale opravdu dráždí. Především design světlometů připomínající poslední Ford Focus, tedy ne zrovna vítěze soutěže krásy (a ani jiných soutěží, když už jsme u toho...). Také lišty na dveřích, jež nahrazují předchozí výdechy horkého vzduchu umístěné za předními koly, nejsou zrovna bodem, za který bych návrhářům značky potřásl rukou. Příplatková výbava je naštěstí umožňuje naspecifikovat v kontrastním titanovém odstínu, což boční vizáž nepopiratelně zlepší. Samotné vyhlazení hran podél celé karoserie ovšem již kvituji. A to nejen kvůli vylepšení odporu vzduchu, díky čemuž se samozřejmě zlepšila také jízdní efektivita.
Částečné zakulacení vizáže ale nyní činí Range Rover pohlednějším pro širší masy. Patrný je přitom vliv modelu Evoque, což vám bude jasné hlavně při usednutí do kabiny. Displej na středové konzoli je totiž vyveden v těch samých úhlech. Na obsluhu multimediálního zařízení však zřejmě poprvé v novodobé historii Jaguaru a Land Roveru nebudete nadávat. Ano, pořád by to chtělo ještě zlepšení zhruba o dvě či tři desetinky sekundy, oproti předchozí generaci se vám však již nestane, že reálně projedete nějakým bodem, zatímco virtuálně budete stále ještě před ním.
Kromě odezvy navíc Land Rover zahrnul do multimediálního a informačního systému tolik prvků, že v prvních dnech vlastnictví nebudete vědět, co dříve propátrat. Naštěstí, vše je vcelku logické. A to nejen v rámci samotného palubního systému, kde si můžete zvolit třeba barvu podsvícení interiéru nebo výhled ven pomocí pěti kamer, ale také v případě analogových ovladačů. Středová konzole je tak určena především klimatizaci, zatímco mnohem uhlazenější středový tunel hostí schránku o rozměrech menšího kráteru. Hned za ní jsou pak prvky měnící jízdní vlastnosti. A ty skrývají jedno překvapení.
Druhá generace systému Terrain Response nově nabízí automatickou volbu, kdy se podvozek bude danému povrchu přizpůsobovat samočinně. Musím se přitom přiznat, že tato změna mi při prvním ohlášení způsobila pár vrásek na čele. Vždyť Range Rover mi takto chce sebrat kontrolu z rukou a svěřit ji nějakému počítači, který několikrát za sekundu skenuje vše, co se děje pod koly. Jenže po jízdě terénem, do kterého bych se možná neodvážil ani v horské obuvi a v doprovodu znalého šerpy, musím automobilce za automatický režim poděkovat. Jen díky němu jsem se totiž mohl daleko lépe koncentrovat na manévrování mezi písečnými dunami či úzkými lesními cestami Atlasu.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
před 11 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nejlevnější moderní Audi stojí ojeté stejně jako srovnatelná Fabia, přitom je to lepší auto, které vydrží
21.4.2024 - Manažer Fiatu neprozřetelně přiznal, co jediné vede zákazníky k přechodu od spalovacích aut k elektromobilům
22.4.2024 - Našel se dokonalý stroj času, v dodnes novém VW z roku 1992 zbývá ještě asi 555 tisíc km života
22.4.2024 - Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 - Porsche pořád umí jít proti proudu, v roce 2024 rozšířilo nabídku aut s ryzími motory V8 o další model
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB