Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Peugeot 208 GTi: něžný barbar
1.4.2015 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Jen motor RCZ z malého lvíčka RCZ nedělá. Spolu se solidním podvozkem a mazlivým charakterem ale vytváří dost atraktivní komplet.
Přehled kapitol
Motor z RCZ je vynikající, převodovka z RCZ mu ale moc chybí
Mohlo by se zdát, že specifika Peugeotu 208 GTi tady pomalu končí, neboť dále je to opravdu jen trochu jinak poskládané RCZ. Jenže tak to, ke smůle GTi, bohužel není.
Co je opravdu stejné, je motor. Už asi 743x testovaný agregát 1,6 THP ze společné produkce PSA a BMW už jsme v nejrůznějších autech obou koncernů rozebírali horem i dolem opravdu mnohokrát a nevím o tom, že by z toho někdy vyšel špatně. Ano, je to produkt downsizingu a je to malé turbo, ale prostě dobré - má jistý charakter, drobné prodlevy a je docela efektivní, o mnoho více ani po dnešních turbech chtít nemůžete.
Ale i tomuto výtečnému motoru dokáže udělat těžkou hlavu převodovka. Sjeďte si snad s jakýmkoli Peugeotem či Citroënem s motorem THP ve verzi se 156 koňmi a stanete se svědky permanentního žalmu za zmařený potenciál. Tento motor je tak dobrý, že i s dlouhými převody, které třeba v C3 nebo i 208 znamenají dosahování maximální rychlosti kolikrát na 4. rychlostní stupeň, nedělá ostudu. Jenže když vidíte, co dokáže v RCZ s optimálními převody, musíte ve 156koňových verzích trpět s ním - pozbude části švihu, lehkosti a nenucenosti, které nahradí náznaky otylosti, lenosti a ospalosti. Jenže GTi má přece 200koňový motor z RCZ, takže dostal i jeho převodovku, ne? Bohužel nedostal.
Neptejte se mě, jaký má smysl použít, navíc u aerodynamicky méně efektivního auta, jinou převodovku, když ta v RCZ je opravdu dokonalá a ani v GTi by nemohla fungovat špatně. Jenže GTi ji dostalo a její převody jsou - hádáte správně - delší. Naštěstí ne o tolik, přesto to bohatě stačí k tomu, abyste jasně cítili, že tady něco nehraje, že tady něco mohlo být lépe.
Slyšel jsem motor GTi několikrát plakat a ptát se po jeho oblíbené převodovce, tak moc mu chybí. Delší převody nezabijí dynamiku a nezabijí pocitovou mrštnost, obojí ale citelně utlumí a když dojde na lámání chleba, může to být i nepříjemné. Přece jen, motor je pořád na turbu závislá 80procentní láhev dvoulitrové Coca Coly a té si nemůžete dovolit potenciálem příliš marnit. Snadno se vám tak stane, že v místech, kde RCZ vystřeloval k vyšším rychlostem, 208 GTi kapituluje s další akcelerací už v povážlivě nízkých rychlostech, třeba ve 150 nebo 160 km/h, stačí strmější kopec, 30°C venkovní teploty a zapnutá kilmatizace. Převody ho rázem k vyšším otáčkám už nepustí a nakonec i na videích se zaznamenanou maximální rychlostí uvidíte, že také vyšší odpor vzduchu než u RCZ udělá své.
Nechápejte mě prosím špatně a nemyslete si, že dynamický projev GTi je špatný. Není, je velmi dobrý, jen se zkušenostmi s RCZ cítíte, že by to všechno mohlo být ještě lepší, kdyby Peugeot použil převodovku, kterou pro tento motor má stejně připravenou. Je to trochu zmar, kterého se jen tak nezbavíte.
Nakonec je ale celkem jasné, proč k prodloužení převodů došlo - pomáhá to snížit papírovou spotřebu a Peugeot zřejmě u 208 GTi (oprávněně) očekává vyšší prodeje než u RCZ. Tam mohl být nekompromisní, u 208 musel šít podle euronorem a to bez kompromisů nejde. Vliv na reálnou spotřebu je u auta tohoto ražení v nejlepším případě nulový, to ale neznamená, že je sama spotřeba špatná. I 200koňový THP v tomto ohledu umí a podstatně více než 25 litrů na 100 km z něj ani při drastické jízdě nejspíše nedostanete. Za typickou spotřebu odpovídající rychlé kombinací nedělající ostudu písmenům GTi, bych označil hodnotu okolo 13 litrů na 100 km, víceméně podle předpisů ale můžete bez větší snahy jezdit za 7-8 litrů a pomalu klidně ještě za méně. V rozptylu 5 až 25 litrů na 100 se spotřebové fantazii meze nekladou, většinou vás ale výsledná hodnota překvapí pozitivně, rozhodně vzhledem k tomu, jak rychlé GTi umí být. Však posuďte sami...
Mazel s řízením „na speedu”
Dostáváme se k ovladatelnosti, která je částečně také stižena zmíněnými delšími převody. Taková hračka jako v RCZ motor znovu není, protože delší „otáčkové odstupy” mezi jednotlivými převody resp. větší „délka” jednotlivých převodů má nutně za následek, že si na patřičnou reakci motoru při řazení jakýmkoli směrem, nebo i v zátahu prostě musíte o něco déle počkat. I tak bych ale práci s motorem označil za příjemnou a agregát jako takový za poslušný. Jen je tu zase ta trocha zmařeného potenciálu...
Se samotnou převodovkou se ale pracuje dobře, i to je ostatně standardní vlastnost motorů THP. „Koncernisté” zřejmě nebudou nadšení z trochu tužšího chodu řadičky a faktu, že v nejzazších místech nezapadá do finálních pozic jako krychličky v Rubikově zařízení, ale to je maximálně první dojem. Řadit s tímto ústrojím rychle, přesně a troufnu si říci i radostně lze bez problémů.
Velmi dobře vychází z hodnocení i ovládání brzd skrz nepřeposilovaný pedál dovolující diktovat brzdnému účinku rozumný nástup a spojka, která s přiměřeným odporem umožňuje přesné a rychlé zacházení.
Potíží je tedy jen v úvodu zmíněné řízení. Tedy řízení, to se zdá být v pořádku - ostré, rychlé, vcelku čitelné, projevující se adekvátním odporem. Problémem je jeho kombinace s volantem, který má velmi malý průměr a při prvních usednutích do vozu z něj máte spíše pocit, že tohle kolo musí sloužit spíše k utahování ventilu topení. Pokud už Peugeot chtěl použít tak malý volant, měl použít také tupější řízení - kombinace ostrého převodu a malého volantu vyžaduje extrémně citlivý přístup při hraniční jízdě, který na horších silnicích ale prostě není dokonale možný a vše ve výsledku omezuje dynamické možnosti vozu. Zbytečně. Peugeot si celou konstrukcí interiéru zadělal na zbytečné problémy, které není možné obstojně vyřešit. Podívejte se, jak se věci mají znovu v RCZ - volant je oproti tomu v GTi velký jak Afrika a vše je rázem v nejlepším pořádku.
I přes tento postesk je ale GTi uživatelsky příjemné až příjemné auto, které vám má tendenci padnout samo do ruky. Jen to řízení někdy působí tak, jako by přebralo speedu - je tak trochu hysterické, vynervované a vnáší do jízdy jistý neklid, který by v ní být nemusel.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 6 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 2 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 3 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 5 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 6 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva