Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW M3 E92: dálniční stíhač
26.9.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Jako první jsme vyzkoušeli nejnovější chloubu BMW na českých silnicích. Jaké je a jak si vede ve srovnání s konkurencí?
Přehled kapitol
Klid ruší aerodynamický hluk
Schopnosti podvozku naznačují velký cestovní potenciál celého auta a zbytek vlastností nedělá takovým úvahám čáru přes rozpočet. Až na jedinou - aerodynamický hluk. Už v testu 335Ci jsem si stěžoval na vysoký aerodynamický hluk pronikající do interiéru okolo oken bezrámových dveří. Ve dvou testovaných 335Ci byl hluk doslova enormní, už okolo 200 km/h přestával dělat z interiéru příjemné místo a mezi 220-230 km/h začal být doslova nesnesitelný. Pochopitelně jsem tedy byl zvědavý, jak v tomto směru obstojí nová M3, která má potenciál jezdit rychlostmi přes 300 km/h a obtékajícímu vzduchu okolo dvoustovky prostě musí odolávat s přehledem.
Situace byla v nové M3 přece jen o něco lepší, aerodynamický hluk začínal být nepříjemný až kolem tachometrových 220 km/h a nesnesitelnosti z 335Ci nedospěl nikdy, ale přesto byl ve vysokých rychlostech velmi obtěžující. Tento neduh lze hodnotit různě, ale já pro něj nemám ani špetku pochopení za situace, kdy předchozí trojkové kupé, které mělo rovněž bezrámová okna, bylo tiché až do mnohem vyšších rychlostí a kdy „hloupý“ pětkový Golf je ve stejných rychlostech nesrovnatelně tišší.
Je to bohužel vlastnost, která podrývá možnost M3 být fantastickým GT. Nikoli zásadně a neomluvitelně, ale rozhodně ne nepodstatně.
M3 vs. 911
Nové M3 jsme si už užili dosyta, nyní je čas si trochu srovnat měřítka. Pro srovnání jsme si nevybrali nic menšího než poslední Porsche 911 Carrera S, cestovně-sportovní vůz, který už hodně dlouho okupuje pozici nejkomplexnějšího vozu svého druhu a kterému chce jít každý konkurent po krku. Předchozí M3 se dařilo útočit na pozice devětsetjedenáctky velmi dobře a těžko bychom našli jiný vůz té doby, který se jí tak přiblížil. Doba ale pokročila a 911 musí přijmout další výzvu.
Ačkoli srovnání akcelerace nepovažuji za příliš výmluvné, jistě bude zajímat nejednoho čtenáře. Všechny trumfy v ruce má v tomto případě v ruce nová M3, má plných 65 koní výkonu navíc a to je pro dálniční sprinty velké plus. Jenže má také 200 kg k „dobru”, což ve výsledku výkonovou převahu eliminuje. Ve zrychlení na stovku má Porsche velkou výhodu v zatížené zadní nápravě, která je s to okamžitě přenést na silnici téměř plný výkon. S M3 se musí jemněji a ačkoli udávaný čas slibuje hodně, ve výsledku jsme se obtížně dostávali pod šestisekundovou metu, pneumatiky o šíři 265 mm s víceméně standardní směsí mají s 420 koňmi prostě problém. Podstatné je ale zrychlení na 200 km/h, kde Porsche vítězí jen o prsa korejské ženy, rozdíl se začne prohlubovat až s vyššími rychlostmi, kdy převládne kratší zpřevodování Porsche, menší odpor vzduchu a ve výsledku i nepřítomnost omezovače rychlosti. Vítězství Porsche je nepatrné a nepodstatné, oba vozy lze ve skutečnosti v tomto směru označit za sobě rovné, ale přesto cenné, před přímým srovnáním by si na něj vsadil málokdo...
Podstatnější jsou ale jiné disciplíny, zejména chování obou vozů na silnici. Zejména zde se projeví zvláštní naladění M3. Zatímco Porsche, rovněž s adaptivními tlumiči, je už v základním režimu ostré a přitom tím nepříliš obtěžující na nekvalitní silnici, BMW je i v nejostřejším režimu poněkud plytké a tím už obtěžující na silnici kvalitní. BMW zkrátka postrádá ostřejší režim, který by se vyrovnal Porsche alespoň v jeho základním režimu. Když na 911 zapnete režim Sport, který udělá v podstatě to samé co u M3 dělají zmiňovaná tři tlačítka (i u Porsche lze jednotlivá nastavení přepínat odděleně), máte k dispozici auto ostré jak břitva, které exceluje na okruhu a na běžných silnicích ho využijete je velmi zřídka. Běžný režim je pak dobrý pro cestování po téměř jakýchkoli silnicích, který ale příliš nesnižuje sportovní schopnosti vozu. U M3 se žádného skutečně sportovního naladění nedočkáte.
Jistě, M3 opravdu nemá konkurenci na rozbité silnici, kde se Porsche ani v jeho základním režimu nelíbí (byť tam funguje), ale je tohle to, v čem se má rozhodovat souboj sportovních aut? Nemyslím.
Porsche je navíc lépe ovladatelné, na silnici mrštnější, skvěle se vyrovnává s terénními zlomy a lépe přenáší svůj výkon na silnici zejména na výjezdech ze zatáček. Trochu ovšem ztrácí v nájezdech do nich. Obojí je pochopitelně dáno jeho archaickou koncepcí, která má svá plus i mínus, ve výsledku ale podává při sportovním využití, ke kterému jsou (mají být?) obě auta primárně předurčena, mnohem přesvědčivější výkony.
Porsche 911 odchází z toho souboje se vztyčenou hlavou, M3 jeho sportovních schopností nedosahuje a po stránce jízdy budeme jen těžko hledat aspekt, ve kterém by 911 nedominovala. Troufnu si říci, že předchozí em-trojka se svým charakterem a chováním na silnici blížila 911 více, ta nová míří trochu jinam.
Ať už je to jakkoli, podstatným argumentem pro M3 je cena, která má k ceně Porsche dost daleko. Srovnání obou aut je ale plně relevantní, co do vlastností a cílové skupiny zákazníků vždy šlo o přímé konkurenty.
Zrychlení BMW M3:
- 0-100 km/h: 5,9 s
- 0-160 km/h: 11,6 s
- 0-200 km/h: 17,8 s
Zrychlení Porsche 911 Carrera S:
- 0-100 km/h: 5,2 s
- 0-160 km/h: 10,9 s
- 0-200 km/h: 16,8 s
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojeté Porsche Cayenne se zapovězeným dieselem, zrovna s ním ale i po letech funguje
před 6 hodinami - Číňané ukázali první auto nové značky, která v Česku se svým jménem nemá šanci, cenou přitom umí zaujmout
před 7 hodinami (1) - Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 9 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 10 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva