Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Peugeot 308 GTi: praktičtější RCZ R? Ne tak docela
20.1.2017 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) 308 GTi si z excelentního RCZ R vzal leccos, a tak může vyvolat očekávání praktičtějšího téhož. Realita je ale poněkud komplikovanější.
Přehled kapitol
Technika z RCZ R v praktickém balení
Realita dnešního automobilového průmyslu nutí výrobce k balení stejné techniky do různých kabátků. Pod karoseriemi různých tvarů se tak skrývají stejné celky, jen občas různě zkombinované. To platí i v případě turbodmychadlem přeplňovaného čtyřválce 1,6 THP. S tímto produktem (někdejší) spolupráce BMW a PSA se každý rok potkáme alespoň jednou a za těch pár let naší existence jsme nastřádali celou řadu testů aut vybavených právě jím. Pravda, vyskytuje se v celé řadě výkonových verzí a ani ta nejvýkonnější, která pohání 308 GTi, u nás není nováčkem. Nutno říci, že nálada po testech vozů s THP pod kapotou vždy velice záleží na tom, s jakou převodovkou je spřažen.
Většinou člověk zažívá pocit zmaru, protože drtivá většina aut má opravdu dlouhé převody. Přestože je THP velice živá jednotka, pod tímto jhem se z ní stává poněkud zlenivělá mula. Pomineme-li Mini, u Peugeotu se našly dvě světlé výjimky, kde ohlávka padla a motor se může volně nadechnout. První bylo malé kupé RCZ, druhou právě testované 308 GTi. Těžko se odhaduje, proč tomu tak je. 208 GTi by si to jistě zasloužila také, ale v PSA si řekli ne. U 308 názor bůhví proč změnili a udělali jen dobře, protože jen s krátkými převody z RCZ umí tento motor ze sebe dostat to nejlepší.
Mnohokráte z našich úst už zaznělo, že se tato jednotka přes svůj malý objem a přeplňování turbodmychadlem vyznačuje jistým charakterem a výkonovou špičkou. Malý objem způsobuje, že v nízkých otáčkách na plyn moc nereaguje. V tom mají dvoulitroví konkurenti řádně navrch. Směrem nahoru to začíná být zajímavější. Uměle vytvořený graf průběhu výkonu a točivého momentu, kterým nás obšťastnila automobilka, sice naznačuje, že od 2 000 ot./min nastává momentové plató dávající růstu výkonu ničím nerušenou cestu. Pravdou ale je, že tohle opravdu nastane až nad třemi tisíci otáček, kde se do toho turbo pořádně opře a otáčky spolu s autem letí vpřed. Velice pěkně to vygraduje u 6 000 ot./min, u za kterými je ale potřeba řadit, protože motor rychle zvadne.
Je pak radost honit auto někde v kopcích mezi zatáčkami, kdy motor běhá mezi třemi a šesti tisíci otáček a vy cítíte, jak je mu tam dobře. Reakce na plyn jsou v podstatě okamžité, otáčky padají docela rychle a motor řidiči poskytuje dostatek výkonu. Nevýhodou je, že jej v tu chvíli musíte mít přepnut do dynamického módu, který bohužel doprovází i hlasitější a hlavně dunivý zvuk pocházející z reproduktorů. Není příjemný, ani hezký a navíc připomíná něco, co produkují levné subwoofery při hraní počítačových her.
Dynamický mód by se totiž hodil i pro běžné ježdění, protože v tom normálním je motor citelně letargičtější. A nejde jen o to, že ho v tu chvíli tak netočíte, ostatně s 308 GTi není problém šourat se městskými rychlostmi na šestku, motor na plyn pořádně nereaguje ani při vytočení. Je to zásadní potíž? Ne, je to jen otázka dvojí kalibrace nohy při ovládání plynu. Ostatně, to se dnes musíte naučit téměř ve všech rychlých autech, každé má nějaký přepínač, kterým ho z líného bernardýna přepnete do hyperaktivního teriéra.
Pochválil jsem motor, musím i převodovku. A ne jen za krátké rychlosti. Mechanismus řízení je přesný a řadicí páka se mezi jednotlivými polohami pohybovala snadno a rychle. Je to navíc jedna z těch skříní, u které, pokud správně uděláte pořádný meziplyn, stačí k přeřazení dát páce jen minimální impuls a ona sama absolutně bez odporu přejde kam má. Výkonný motor kombinovaný se správnými převody a nízkou hmotností (308 GTi váží jen 1 280 kg včetně řidiče) dává nejen dobrou dynamiku, umí ale být i úsporný. Běžné trasy lze ne zrovna pomalu zvládat za 7-8 l/100 km, pokud se do mixu přidá dálnice a rychlosti v rámci dvoubodového pásma, zvýší se průměr k 10 litrům. Jezdí-li se úsporně a s rozvahou, klesne spotřeba k 6 l, pokud se na to naopak pořádně šlápne, ukazuje palubní počítač hodnoty okolo 24 l/100 km.
Okruhová hvězda, ale na české okresce mu bude těžko
Francouzské Porsche, až tak se někdy přezdívá RCZ R. Nejenže je rychlé, vytříbený má i podvozek, jenž umí fungovat i na ne zrovna hladkých silnicích. Je jasné, že jen bláhovec by očekával stejné chování od 308 GTi, přesto aplikace stejného pohonného ústrojí by nějaké naděje skýtat mohla. V tomto ohledu se ale připravte na jisté zklamání. Konstrukce podvozků je sice identická, ovšem zcela rozdílná architektura karoserie přinesla i zcela jiné naladění hlavně zadní nápravy, v jejímž chování je zakopáno jádro pudla. Celkově je podvozek u GTi nastaven na tužší notu, což samozřejmě přispívá k jízdní stabilitě i potlačení náklonů. Podmínkou ale je hladký povrch.
Na něm je tento Peugeot naprostý mazel a dovolí řidiči jít neskutečně daleko. Dokonce na něm ukazuje jistý charakter a dovolí procítit emoce nejen pocitem při pohledu na tachometr ukazující vysoce nadlimitní rychlosti. To je bohužel poněkud charakteristické pro německou konkurenci. Golf R musíte dohnat téměř na hranici jeho limitů, aby vylezl z ulity svého civilizovaného gentlemanství a stal se z něj pouliční rváč. Také Cupra je v podstatě zábavná hlavně tím, jak je rychlá, vedle toho ale emocí moc nedá. Francouzi k tomu přistupují z jiné strany, odcházející Mégane RS je naladěn na tanečnější notu, někdy se ale hrne do piruet až příliš aktivně. 308 GTi je někde mezi.
Začíná to u řízení, které je rychlejší než u Cupry či Golfu a v kombinaci s malým volantem je i přesnější. Byť je elektrické, máte při držení volantu dokonce i pocit, že je nějak spojený s předními koly. Sice velice vzdáleně, ale vazba tam je. Dalším v řadě je čistě mechanický samosvor mezi předními koly. Ten mě svým projevem překvapil, protože jsem čekal kousavost a problematické chování při plném plynu. Na rozdíl od Cupry, jejíž diferenciál VAQ dokáže při plném plynu a nepozorných rukách poslat auto ven ze silnice i na rovném úseku, u GTi se chová jemněji. Možná je to tím, že má méně objemný motor, který na přední nápravu neumí poslat tolik točivého momentu, možná je to pouhým nastavením parametrů diferenciálu. Ono je to jedno, hlavně v utažených vlásenkách projížděných na dvojku, můžete za apexem jít s plynem velice rychle na podlahu a předek vás nenásilně vytáhne ze zatáčky ven.
Ale počkat, je vůbec možné, aby se Torsen choval právě takto? Ne tak docela. Chování samosvorů vždy ovlivňuje trakce kol. Když jsem GTi testoval, bylo teplo a sucho, a navíc je toto auto sériově obuto do jeho výkonu odpovídajících pneumatik. Peugeot pochopil, že hothatch s téměř třemi sty koňmi na přední nápravě potřebuje lepivější gumy a GTi má z továrny nazuty Micheliny Pilot Super Sport. Ty jsou mezi standardními pneumatikami asi nejblíže semislickům a na rozdíl od nich naštěstí jsou použitelné i na mokru. Za těchto podmínek se samosvor moc neprojeví, proto ta nenásilnost. Na mokru by to bylo jiné, přímými zkušenostmi ale bohužel sloužit nemohu. Nepřímé však říkají, že je na něj potřeba dát pozor.
Jedním z opravdových trumfů GTi jsou brzdy. Na přední nápravě mají kotouče průměr 380 mm a zakusují se do nich čtyřpístkové třmeny. O jejich účinnosti svědčí to, že dokáží přední kola „zablokovat” i při zahřátých SuperSportech. Navíc je v nich spousta citu a výdrže mají na rozdávání. Osobně se mi je unavit nepodařilo. Možná by to šlo někde na okruhu, ovšem v tu chvíli by asi stačilo použít okruhové desky a představení by nic nenarušovalo.
Podvozek je pocitově akční, ale do chování Méganu RS má velice daleko. Utrhnout zadek není lehké, je k tomu potřeba hodně vysokou rychlost, jinak se kola drží asfaltu jak žvýkačka svetru. Jak už jsem zmínil, najděte okresku s hladkým povrchem či zajeďte na okruh a v GTi si budete libovat. Přesné vedení stopy, stabilita v rychlých zatáčkách, obratnost v nízkých rychlostech, cit v řízení i mega brzdy, to vše máte ke hraní jako ruku plnou trumfů při mariáši. Jediné, co vás bude brzdit, bude motor. Tohle auto by za těchto podmínek sneslo i víc, klidně nějaký přeplňovaný dvoulitr s výkonem přes 300 koní. Průšvih ale nastane, když namlsáni z hladkých cest rakouských či německých horských průsmyků zamíříte na jednu s typických českých okresek, kde o nějaký ten výmol či hrbolek není nouze.
V tu chvíli si užijí ti, kteří mají rádi rodeo. GTi se změní v divokého koně neustále pohazujícího zadkem ve snaze setřepat jezdce ze svých zad. Začne to pokusem o akceleraci, kdy přední kola přestanou kopírovat povrch a místo rychlého startu se vám volant začne zmítat v ruce v závislosti na tom, které z kol se zrovna „chytne”. Pak přiletíte k zatáčce, začnete brzdit, záď se nadlehčí a začne poskakovat sem a tam okolo přídě. Volant sebou opět začne mlít, vy chcete korigovat, jenže řízení je tak ostré, že korekce lehce přeženete a tanec ještě zhoršíte. Pokud to bude člověk brát jako adrenalinovou injekci, nemá to chybu, jinak je to často o spodní prádlo. Stejně tak je zadek neposedný v zatáčkách. Příď nerovnost spolkne, zadek nad ní nadskočí a vydá se ven z oblouku. Jízda po trati, kde si nejste jisti povrchem, tak připomíná tanec víl na minovém poli.
Možná i to je důvod, proč se Peugeot nechce účastnit honbou za rychlým kolem na Nordschleife. Mám obavu, že by tam GTi asi mnoho neukázalo. Nejen tam by neschopnost zadní nápravy absorbovat nerovnosti vadila, ona otravuje i při běžném ježdění. Ne tolik, ale přesto o nervozitě zádě víte furt. A bohužel to není živost teriéra, který je celý natěšený na sprint za kořistí. Existuje ještě jeden problém, mně zcela nepochopitelný. Když GTi rozjedete nad 210 km/h, začnou u střechy odstávat dveře. Možná to má Peugeot jako preventivní opatření proti rychlé jízdě...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejnovější články
- Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před hodinou - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 2 hodinami - Tesle se na skladech dál hromadí neprodaná auta, pronajímá si parkoviště i letiště, aby je měla kam dávat
před 4 hodinami - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera - Němci vyzkoušeli Škodu Octavia IV jako ojetinu, smysl dává hlavně s démonizovaným motorem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva