Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test VW Golf VII GTI Performance: nejlepší Golf ano, hot hatch ne
21.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Nový Golf GTI je rychlý. S ubíhajícími kilometry se z něj však stává ordinérní, až emocí zbavený stroj. Je to tak správně?
Přehled kapitol
Zdánlivě neoslnivý výkon vynahradí skvělý průběh
Znovu čtyři válce a turbodmychadlo, takže nemastný neslaný downsizing a víc ani ťuk? Tak prosté to není. 1,8 TSI máme rádi a dvoulitr jakbysmet. Opravdu, GTI s nadále hladkým dvoulitrovým čtyřválcem vážně nepatří mezi pomalá auta. Snaží se prodat vše, seč mu jen síly stačí, a na co si netroufá výkonovým maximem, to zdatně dohání téměř naprosto plochou křivkou jeho průběhu v klíčových otáčkách. Z rodiny motorů TSI tedy vlastně nijak zásadně nevyčnívá a řekli byste si, že to bude zkrátka stále stejné GTI jako předchůdce, jen o fous silnější. Jenomže tahle jednotka má o citelných 70 Nm více než předtím a na výkonu ve zejména ve středních a vyšších otáčkách je to pochopitelně znát.
Dostatečná porce výkonu začne na přední kola mířit už pár set otáček za volnoběhem a na jevišti se může přetrhnout až do chvíle, kdy ručička otáčkoměru mine číslici 6 300 - tehdy představení často rázně ukončila automatická převodovka testované verze. Motor se ale nejlépe cítí v rozmezí 4 a 6 tisíc ot./min, v praxi se ale dostatečného tahu motoru dočkáte už pod hranicí 2 tisíc, na vyšší rychlostní stupně, kdy už turbo musí pro pořádný záběr natlačit do motoru více vzduchu, pak kousek nad ní. Žádný turbonákop nebo pomalé vytáčení nečekejte, nástup motoru je rychlý, průběh takřka lineární a bez výkyvů. Tahle jednotka je zkrátka vše, jen ne agresivní. K maximu otáček jí doženete snadno a bez jakýchkoliv výčitek. Jak, ještě prozradím, bohužel se to nepodaří vždy a všude.
Samotné zrychlení na stokilometrovou rychlost je přesto dílem okamžiku a těch 6,4 sekundy není žádnou fámou, ale naprosto reálně dosažitelnou hodnotou. Bohužel jsem se v testu potýkal s nedostatkem v podobě zimního obutí, které nebylo s to pobrat ani na suchém asfaltu více trakce, což by se zrovna u GTI jistě hodilo. A funkce efektivního rozjezdu Launch Control na tom nezměnila takřka nic - bez vlastního dávkování plynu ze strany řidiče připomínala spíše funkci řízeného pálení předních pneumatik.
Jede auto, jak to zní? Jak ještě uvidíte na videu, libozvučné kakofonie si asi Volkswagen zapomněl někde ve skladu. Žertuji, jenom chci říci, že zvukový projev motoru už dávno automobilky nechtějí ladit při jeho výrobě, a tak se v posledním GTI objevuje hned dvojice reproduktorů. Kromě toho prvního, více či méně očekávaného (v palubní desce pod čelním oknem), se GTI vyznačuje i druhým, umístěným přímo ve výfukové soustavě. Moje obavy se týkaly jeho roztavení, ale prý je bezpečně umístěn na nějaké odbočce, ke které se teplo v takovém množství prostě nedostává.
Je jasné, že sama pohonná jednotka také nějaký přirozený zvuk vydává, ale ten by sám o sobě rozhodně nebyl dost zajímavý, byl by plochý, monotónní a zcela nezajímavý. Vzpomeňte na druhou Octavii RS a budete vědět, o čem mluvím. Umělý přídavek GTI je dole vrůůům, uprostřed spektra otáček ještě docela uchu zalahodí, ale nahoře u páté tisícovky o svá kouzla docela přichází a upadá do spárů hvízdajícího turba, které přebírá taktovku na sebe. Můžete ještě namítnout, že jsou tu nejrůznější režimy motoru, které na zvuk mají vliv. Mýlit se nebudete. Tady se však podepisují leda na hlasitosti. Dobré ale je, že pokud si motor slyšet nepřejete, můžete dát Eco a máte od něj pokoj.
Problém motoru 2,0 TSI bych neviděl ani v reakcích na sešlápnutí plynu, ty jsou na poměry podobných konkurenčních „turbíček“ docela bleskové. Nevýhodu bych spíše spatřoval v tom, že poslední GTI splňuje emisní normu Euro 6 a že se ho tedy zase (co do spotřeby paliva) snažili u VW za každou cenu uskromnit. Ano, tohle se na něm bohužel podepsalo a nastínili jsme to už v úvodní upoutávce. Že má standardně dodávaný start-stop, to už je prostě údělem doby, ale v průběhu testu jsem se tak nějak nebyl schopen zbavit dojmu, že motoru, respektive celému vozu chybí trochu víc rvavosti, více agresivity.
Dynamika ve vyšších rychlostech mě prostě neohromila a to by se u vozu tohoto ražení stávat nemělo. Tam, kde jsem byl zvyklý i u domácího „eresa“ na ještě slušný zátah, začínalo se GTI docela ošklivě trápit a do zrychlování se mu moc nechtělo. Rádo by time-out, ale takhle to nejde. Nezdálo se mi to, jelikož takové problémy na mezinárodní prezentaci GTI prostě nemělo. Jak je to možné? Koukněte na video. Ach tak, už vím. Na premiéře jsem si totiž pořádně sjel pouze s verzí vybavenou manuální převodovkou...
DSG čeká soud, ocitlo se na lavici obžalovaných
Povstaňte. Dvouspojková převodovka testovaného vozu vážně natropila v GTI více škody než užitku. Byť mám pochopení pro to, že někteří už pro stáří nebo jen pohodlnost nehodlají kvrdlat pákou uprostřed a raději budou s pocitem závodníka tahat za pádla pod volantem, nemám pochopení pro to, proč mi DSG dokázalo tolik kazit dojem z GTI. Na jeho obhajobu je nutno říct, že svojí práci odvede v automatickém režimu minimálně na chvalitebnou, dalším pravděpodobným argumentem bude, že nahoru nejspíš zařadí rychleji než jakýkoli smrtelník. Nechci se nikoho dotknout, pro Golf GTI a celou řadu dalších koncernových aut se ale zkrátka tahle podoba DSG opravdu nehodí. Nemám nic proti automatům, vím však, že DSG má své nejlepší roky za sebou a z technického základu prostě počítačovými kouzly zázrak nikdo neudělá. Lze ji optimalizovat, ale tam to celé také skončí.
Mohu s jistotou říct, že na rozdíl od dvouspojky nebudete manuální skříň v GTI schopni nijak poplivat, neboť vám k tomu nedá takřka žádný důvod - tak skvostná skutečně je. To se však nedá tvrdit o testovaném šestistupňovém DSG. Jistěže, má teď jiný software pro delší výdrž, ale jak je možné, že na nás (minimálně dva, co testují různá auta častěji) s jejím přičiněním GTI i ve verzi Performance působilo pomaleji, než by bylo zdrávo? Že by výkon silnější verze opravdu nebyl takový a těch 230 koní patřilo jen na papír? Kdo je ukradl? Snad nezajetý či dokonce vadný kus? Musím říct jen ne, ne, nikoliv. Údaje o dynamice z našeho i ostatních nezávislých videí majitelů prozrazují, že tenhle vůz je naprosto v pořádku. Z klidu na regulérní dvoustovce za 22 sekund? To nevypadá jako žádná abnormalita, výrobce takové výkony potvrdí.
Počáteční dynamika není věru zlá, ale v rychlostech přesahujících dvoustovku už se Golf prostě necítí ve své kůži, trápí se a naříká. Stačí jen trochu větší stoupání a jeho akcelerace ustává zcela. Na metu 250 km/h se Performance dostává i z velkého klesání nesnadno, na rovince jsem se ani za dlouhých 53 sekund nebyl schopen „dobelhat“ dál než na 235 km/h (změřeno GPS). Zatímco první až třetí stupeň prolétne motor v moc pěkném čase, dlouhý čtvrtý a oba následující kvalty už jeho apetit po vyšších otáčkách (a tedy i rychlostech) citelně ochromují, jsou prostě dlouhé jak týden před mizernou výplatou. Podrobnější zdůvodnění můžete hledat v pilových diagramech, které už jsme vám předtím naservírovali i s vysvětlením, proč by takovéto GTI mohlo dostat nakopáno od zcela standardního RS s manuálním šestikvaltem. Nejvyšší stupeň DSG v tomhle voze stačí na dosažení teoretických 345 km/h. Jenomže Golf nemá výkon 660 koní na vysokorychlostní závody, ale jen o něco více než třetinu.
Jak už jsem naznačil, problémem jistě není samotná rychlost změn převodů DSG, ale jeho nesmyslné zpřevodování. Chápu, že je to na jednu stranu ústupek diktátu EU a na druhou stranu snaha o nižší spotřebu na dálnici. Také mám pochopení pro ty, co budou DSG vyzdvihovat pro jeho hladké a celkem rychlé změny rychlostních převodů. Jenomže tady to nepatřičně bilo do očí. Nemusím se bavit jen o vysokých rychlostech, kterými po českých silnicích prostě nejezdíme. Stačí stotřicítka, zařazená šestka a kickdown. Prodleva se dostaví a chvíli máte pocit, jakoby spojky lehce proklouzly, než nechají motor řádně se „zakousnout“. My jsme tu od toho, abychom vás na podobné problémy upozornili a nebudeme říkat, co máte a co ne.
Nakonec z toho plyne závěr, že nejrychlejší a nejlepší GTI pořídíte s manuálem, ušetřené peníze můžete investovat do příplatků, za nižší hmotnost se vám odmění Golf při jízdě a co víc, vy budete o něco více vtaženi do děje a budete mít z každé jízdy větší radost. Protože už DSG není tak tvrdé při změnách převodů, nedočká se člověk ani té dřívější palby z výfuků. A že dokáže v režimu Eco plachtit s vyřazeným neutrálem? Copak v GTI jezdí jen spořílci? Povstaňte, přichází soudce, aby vyslovil verdikt... DSG jde sedět zpátky do ceníku, nadoživotí, respektive do příchodu nějaké zajímavější verze. K Porsche to VW daleko nemá... Zbytek nechám na každém z vás.
Bohužel jsem v tom návalu myšlenek tak trochu pozapomněl na spotřebu. S DSG se ani GTI opravdu nezdráhá usrkávat z nádrže většími doušky. Vždyť jen na udávaných hodnotách lze vypozorovat přesně o 0,4 litru větší chuť ke konzumaci benzinu. Na papíře jsou ale hodnoty jak známo čistě orientační, laboratorní. Jak jsme dopadli my? Při velmi úsporné jízdě v rámci předpisů si GTI bralo 7,7 litru benzinu, což není zlé. Při stále ještě spořádané dálniční jízdě už se spotřeba zvyšovala a skončila na hodnotě 10,9. Až sem dobré... Držte ale chvíli plyn blíže k podlaze, nebo postůjte v zácpě a jste na patnácti dříve, než byste řekli „gétéíčko“ - to už tak lákavě nezní.
Svižná projížďka po letičti znamená hodnoty nad 23, tudíž zhruba 200 km na jednu nádrž s klidným dojezdem k nejbližší pumpě. Závěrem tedy soudit, že běžný majitel může v průměru jezdit kolem 11-12 litrů s občasným využitím potenciálu a když bude potřeba, srazí při „ekosnaze“ hodnotu palubního počítače pod 8 l/100 km. Jenomže po městě a na delších svižných trasách zřejmě pod 10 nepůjde. Ani nevím, co bych od GTI čekal, ale rozhodně si dovedu představit, že by mohlo být ještě alespoň o litr úspornější.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 5 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 2 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 3 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 5 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 6 hodinami - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva