Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 | Petr Prokopec
Automobilky se tváří, že přechodem na dotykové ovládaní prakticky všeho vychází vstříc přáním zákazníků. Není to tak, sledují primárně své vlastní zájmy, zákazníkům vyšel vstříc Aston Martin úplným opakem. A jde na to vážně svérázně.
K dotykovému ovládání mám obecně poněkud rezervovaný vztah. V případě telefonů jsem si už zvyknul, nakonec je to i cesta k velkým displejům, které se v mnoha případech hodí. Jenže v případě takové indukční varné desky či třeba varné konvice zastávám zcela opačný pohled. Často totiž stačí málo a místo toho, abyste měli ohřátou vodu, jste dopálení leda vy. Nejinak je tomu u mnoha palubních menu moderních aut, neboť výrobci ve snaze o minimalizaci nákladů, možnosti dokupování funkcí i „čistší” design hodili přes palubu fyzická tlačítka i těch nejužívanějších funkcí. Jejich hledání na „dotykáči“ je pak nejen nešikovné a frustrující, ale ve výsledku i nebezpečné.
Hlavně druhého faktoru si již všimly i organizace bojující za bezpečnost silničního provozu. Euro NCAP tak dal vědět světu, že bude vyžadovat, aby některé klíčové prvky měly své fyzické tlačítko, jinak body a hvězdy za bezpečnost půjdou dolů. Organizace se nicméně vyloženě nepřetrhla, nejde jí třeba o ovládání hlasitosti audio systému či klimatizace. Místo toho vyžaduje jen to, abyste nemuseli sundávat oči z vozovky kvůli klaksonu, směrovým signálům, stěrači čelního skla a varovným světlům.
Automobilky tak mají dál dost prostoru preferovat hlavně své vlastní zájmy, značky beroucí ohled hlavně na klienta se ale pořád najdou. Asi nejdál to mezi nimi dotáhl Aston Martin, který dokonce před pár roky sestavil tým několika lidí, jehož úkolem bylo jezdit v různých autech a zaznamenávat své zkušenosti s palubními systémy, které byly i u Astonu stále více ovládané dotykově.
Cílem bylo - pozoruhodně a svérázně - definovat tzv. piss-off factor, česky slušně řekněme faktor naštvanosti (doslovný překlad by byl trochu peprnější...). „V posledních pěti letech jsme začali navrhovat vše s ohledem na uživatele, na zákazníka. Něco takového se v minulosti nedělo,“ potvrdil designér značky Miles Nurnburger výše zmíněné pro kolegy z Car Expertu.
Astonu Martin navíc v mezičase ovládl Lawrence Stroll, který s tím jako správný nadšený řidič souzněl a onen tým rozšířil z pěti lidí na dvacet. Postupné bujení beztlačítkového ovládání tím ustalo, neboť právě to začalo být zdrojem frustrace stále víc. „O to jde v případě faktoru naštvanosti,” říká dál Nurnurger. „Když něco chcete, chcete to okamžitě,” dodává. Britové tak zamířili opačném směrem než většina branže do kabin svých nových aut začali vracet tlačítka. Podle nich tu jde o hodně: „Pokud chcete zvýšit nebo snížit hlasitost, změnit teplotu - ve chvíli, kdy musíte vstoupit na obrazovku a klepnout na teplotu, ztratili jste zákazníka,” uvádí dál designér značky. A to Aston pochopitelně nechce připustit.
Inovovaný Vantage tak má zhruba 20 fyzických tlačítek umožňujících přímý přístup třeba i k ovládání klapky výfuku. Tak pro-zákaznický přístup se dnes skutečně nevidí, pročež je vlastně škoda, že ho uplatňuje pouze automobilka, která ročně prodá pár tisíc vozů. Pořád je to ale lepší než nic - pokud s tímto přístupem uspěje, jak je sama přesvědčena, snadno ukáže cestu dalším.
Nový Vantage disponuje přibližně 20 tlačítky pro funkce, které zákazníci značky používají nejčastěji. Britové totiž zjistili, že zdlouhavé hledání čehokoli v palubním menu přes dotykový displej je zdrojem frustrace, která vás snadno může přimět i k nákupu jinde. Foto: Aston Martin
Zdroj: Car Expert
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před hodinou - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.29. 07:23 - abgx1
- Onboard videa 04.28. 22:14 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.28. 21:54 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 04.28. 21:02 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 04.28. 20:01 - Stepan
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus