Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

V Evropě je zase jednou zima jako už dlouho ne. A hned si to vybírá své následky. Motoristé se spalovacími vozy jsou už připraveni na leccos, pro elektromobilisty může jít o novou situaci. A tak se setkávají s novými problémy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

10.1.2024 | Petr Miler

Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely

/

Foto: Škoda Auto

V Evropě je zase jednou zima jako už dlouho ne. A hned si to vybírá své následky. Motoristé se spalovacími vozy jsou už připraveni na leccos, pro elektromobilisty může jít o novou situaci. A tak se setkávají s novými problémy.

V Česku je tento týden zima, jako když praští, můžu si o tom ale nechat jen vyprávět. V tuto chvíli jsem v Nizozemsku, kde je zima o poznání menší. Protože lidé tu ale nejsou ani zvyklí používat zimní pneumatiky, jsou celodenní teploty lehce pod nulou a mrazy okolo -5°C v noci extrémem svého druhu, který celou zemi pomalu paralyzuje.

Jako Češi se můžete smát, ale tak to prostě je, lidé jsou tu zvyklí na jiné podmínky. Zima tedy trápí i motoristy, kteří jsou nezřídka naváděni k tomu, aby nejlépe vůbec nevyjížděli, což spousta lidí respektuje - tak málo kolon jako včera člověk na dálnicích nepotkal měsíce. Většina lidí ale pochopitelně auta používá dál, což má vzhledem k místnímu zastoupení elektromobilů neobvyklé dopady.

Asistenční služba místního ANWB tak má podle deníku NU napilno, neboť za jediný den řeší okolo 6 tisíc problémů motoristů s jejich vozy, což je asi o 50 procent víc než za jiných perných dnů. A většina z nich souvisí s právě panující zimou. Některé problémy jsou obvyklé - vybité baterie, zamrzlé ruční brzdy, zamrzlé zámky či přimrzlé dveře... Znáte to. Je tu ale také jeden úplně nový fenomén, který vyžaduje kombinaci nízkých teplot a vysokého výskytu elektrických aut nepřipravených řidičů (v Norsku se zimou počítáte víc, že?) - zamrzlé nabíjecí kabely.

Už ta ironie - někteří Nizozemci hrdě jezdí s elektromobily, aby bojovali proti globálnímu oteplování, a najednou musí bojovat se zamrzlým nabíjecím kabelem ve zdířce. Za takových okolností logicky nemohou s autem jet stejně jako někdo, komu zamrzne ruční brzda, prostě to technicky nejde. A s ohledem na panující počasí nelze sázet na zlepšení, mrazivo má být i přes den až do čtvrtka a ani poté nebude zrovna teplo - podobně jako v Česku.

Někde na ulici se taková věc řeší těžko, určitě bychom nabíjecí kabel nepolévali horkou vodou. Asistence ANWB pochopitelně má své metody a motoristům radí, že pokud má jejich auto funkci předehřevu, může to být ta cesta, jak potížím předejít. Ale nemusí, za dostatečné zimy a vlhkosti může kabel přimrznout k autu tak jako tak. Inu, nová doba, nové problémy...


Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 1 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 02Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 2 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 03Majitelé elektromobilů se za mrazivých teplot potýkají s novým fenoménem, zamrzají jim nabíjecí kabely - 3 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 05
Elektromobil v zimě funguje, v tom problém není. Ale jak? To už může být docela jiná otázka, jak ukazuje letošní zimní praxe Nizozemců. Foto: Škoda Auto

Zdroj: NU

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.