Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Automobiloví technici považují regulace spotřeby za cestu k likvidaci současných aut
11.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejsme sami, kdo si myslí, že tvrdými regulacemi spotřeby paliva bude nekoncepčně vynucena dramatická proměna současných aut. A to nejen co do způsobu pohonu.
Minulý týden jsme se velmi podrobně zabývali příčinami a následky současných regulací normované spotřeby automobilů, které nejnověji významně zasáhnou i Spojené státy americké. Ačkoli podrobný kolegův rozbor nelze obsáhnout pár větami, v zásadě jsme konstatovali, že regulace spotřeby paliva jsou natolik extrémní a pokuty za jejich nedodržení tak vysoké, že brzy zkrátka nebude reálně možné prodávat minimálně jakkoli specifičtější auta v jejich dnešní podobě. Zejména výkonnějším spalovacím motorům pak přijatými omezeními jednoznačně zazvonil umíráček, a to přesto, že nebylo zatím nalezeno žádné lepší, efektivnější řešení jejich pohonu.
Zatímco se ale politici a lobbisté v Americe hádali o to, zda limitem v rámci tzv. CAFE standards bude spotřeba 56,2 nebo 54,5 MPG (4,2 resp. 4,3 l/100 km), Wards Auto vyzpovídal na 1 100 automobilových inženýrů pracujících pro automobilky a jejich dodavatele, aby zjistil, co si o této věci myslí. A jejich názory jsou velmi skeptické.
Více než stostránkové závěry celého průzkumu by vydaly na vlastní knihu, zásadní výstupy a komentáře ale lze shrnout několika větami. Předně jsou tři čtvrtiny konstruktérů přesvědčeny, že Obamovy cíle nebude možné naplnit pomocí současných technologií, pouhých 5 % z nich si pak myslí, že je reálné jich dosáhnout s použitím dnešních materiálů. Co je ale možná podstatnější, mezi techniky není pochyb o tom, že tak dramatického snížení spotřeby paliva nepůjde dosáhnout bez toho, aniž by nebyla negativně ovlivněna bezpečnost vozů, jejich velikost a cena. Zkrátka není možné mít vše naráz a některý z těchto požadavků bude třeba nižší spotřebě obětovat.
„Skupiny lobbující pouze za co nejnižší limity normované spotřeby paliva se zajímají pouze o samotnou spotřebu, konstruktéři aut ale vnímají i původně nezamýšlené následky týkající se bezpečnosti, vyšších cen a negativní reakce zákazníků. Ti nemusejí mít pochopení proto, že nižší spotřebě paliva je třeba něco obětovat,” stojí mj. v závěrech průzkumu, který pokračuje slovy: „Postupné snižování spotřeby o 5 % ročně může zní jako snadný úkol pro politiky a environmentalisty. Dotazovaní odborníci ale citují stovky příkladů dosvědčujících to, jak složité je dostat i mnohem menší zlepšení z techniky, která má spolehlivě fungovat po čtvrt milionu ujetých kilometrů nebo i více.”
Technici dále vnímají jako problém spolehlivost menších turbomotorů a vliv očekávaných problémů na náklady související s poskytovanými zárukami. Stejně tak se obávají spolehlivosti akumulátorů elektrických nebo hybridních vozů zejména v chladném počasí, tlaku na co nejnižší aerodynamický odpor likvidující designová specifika a efektivitu výroby a použití nových materiálů, které budou zapotřebí.
Nejčastěji z úst techniků zaznívá: „Spotřebitelé nechápou, že je to bude stát peníze. A environmentalisty to nezajímá.” A ještě konkrétnější byl jeden z respondentů, který konstatoval: „Zcela protichůdné zájmy o stále se zvyšující pasivní bezpečnost a stále nižší spotřebu paliva vyžadují použití materiálů, které nyní není reálné ani z konstrukčního, ani z ekonomického hlediska.”
„Kdykoli se vláda rozhodne regulovat průmysl, je to neštěstí. Vláda tlačí na elektromobily, které ale nebudou vhodné pro jinou než městskou dopravu do chvíle, kdy budou k dispozici zásadně jiné technologie umožňující dosažení vyššího dojezdu a nižší ceny,” dodává další z techniků.
Američtí konstruktéři jsou přesvědčeni o tom, že nastavené regulace od základu změní současný způsob výroby aut přesto, že taková změna není podložena existencí vhodných novějších technologií. Myslí si to plných 77 procent z nich. Nejčastěji skloňovaným východiskem jsou pak hybridní vozy.
Je zřejmé, že podobně jako my uvažují o budoucnosti automobilismu ti, kteří vozy skutečně konstruují a nerozhodují o ni bez hlubší znalosti věci od zeleného stolu. Bohužel, jak bude vypadat automobilový svět určují ti druzí a nezdá se, že by své dosavadní úvahy hodlali přehodnotit. A nemyslete si, že se tento scénář týká pouze Spojených států, jak podrobně zmiňuje již odkazovaný článek, evropské regulace jsou ještě přísnější a vejdou v platnost ještě dříve. Ostatně, k likvidaci mnoha výjimečných motorů nepasujících do evropských tabulek dochází již nyní...
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 50 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.