Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW 50d s úpravou Hartge: až 430 koní z naftového třílitru
25.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud vám nový naftový šestiválec se třemi turby od BMW příjde být už z fabriky „vyhoněný” až běda, pak se s ním určitě dalece vyhýbejte německému Beckingenu.
Právě tam totiž sídlí firma Herberta Hartgeho (zastoupení má tedy i u nás díky plzeňskému resp. pražskému Inveltu), která se snad jako první odhodlala upravit motor, který se na první pohled zdá být neupravitelný. Jedná se o srdce BMW jako jsou M550d, X5 M50d a X6 M50d nebo čerstvě i 750d.
Z hlediska litrového výkonu jde totiž o nejsilnější sériově vyráběný diesel světa. S až 381 koňmi „na klice” překračuje relativní výkon hodnotu 125 koní na litr, neboť i přes své sebevědomé označení 50d jde jen o třílitr s trojicí turbodmychadel. Nezdá se, že by zrovna taková jednotka měla nějaké skryté kapacity, U Hartgeho je ale očividně našly.
Zřejmě jako vůbec první totiž připravili softwarovou modifikaci pro tento motor, která mu dodá až dalších 15 % výkonu a točivého momentu. Pozoruhodné je, že Hartge neuvádí přesné hodnoty pro žádný z modelů a zmiňuje jen, že konkrétní výsledná čísla se mohou lišit motor od motoru. Že by už BMW stihlo udělat několik jeho evolucí? Nebo Hartge přece jen našlapuje zlehka? Těžko říci, na každý pád zmiňuje, že v optimální případě nové hodnoty motoru dosáhnou až 430 koní a 850 Nm. A to je na pouhý naftový třílitr docela síla.
Dynamické parametry žádného z upravených modelů úpravce s ohledem na výše zmíněné neuvádí, žádnou mizérii ale čekat nelze. Škoda jen, že se tento motor (alespoň zatím) nabízí jen pro větší a těžší modely a nikoli třeba v rámci trojkové řady, kde by se podle lidí z BMW M mohl v pohodě sloužit. S takovými 430 koňmi by si už snad „přechipovaná” 350d mohla konečně říkat „M3d”. Minimálně co do výkonu by si s tou současnou v ničem nezadala...
BMW M550d vám už brzy představíme v podrobném testu, takto ji to slušelo při první zimní projížďce
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan