Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často

12.3.2017 | Petr Miler | 3 příspěvky

Když Formule 1 blikají červeně, nikdo se tomu nediví, letos ale bylo na zádi monopostu Lance Strolla k vidění světlo zelené. Co značí? Nebezpečí?

Tento týden byly zraky příznivců Formule 1 upřeny do Barcelony a tamní předsezónní testy. Co si z nich můžeme vzít, není zcela jasné, jednu jistotu tu ale máme - nové monoposty jsou o hodně rychlejší než loni. Rozvržení sil testy nutně naznačovat nemusí, jsou to jen předsezónní zkoušky, ke kterým patří i spousta taktizování a snah neodkrýt všechny karty. Pokud to ale letos nebyla jen jedna velká komedie, zdá se, že boj o titul by mohl být trochu napínavější než v předchozích letech, kdy byl celý šampionát sólovým partem pro McLaren.

Celým předsezónním testováním se ale krom bojů Mercedesu, Ferrari a sem tam i někoho jiného o nejlepší časy nesly také dva smutnější příběhy. Tím prvním byla pokračující marnost spolupráce kdysi tak slavného dua McLaren-Honda, která zřejmě znovu pasuje Fernanda Alonsa do role nejlépe placeného pilota safety-caru. Tím druhým pak byla nekončící marnost Lance Strolla zajet něco slušného se svými Williamsem a nenabourat při tom. A právě jeho se týká tato drobná vsuvka.

Hned několik z našich čtenářů si všimlo zvláštnosti na Strollově monopostu - blikajícího zadního světla. Obrátili se na nás s dotazem, co to znamená, jeden s trochu uštěpačnou poznámkou, zda se je to „pocta” pro největšího „bouráka” sezóny (Stroll už ma na kontě tři nehody a kdosi mu je už počítá online). Odpověď zní: nikoli. Ale realita s tím nulovou souvislost nutně mít nemusí.

Hodně zatvrzelí fanoušci F1 budou odpověď znát, ti ostatní těžko - zelené světlo se vídá na ef-jedničkách velmi zřídka a pokud si vzpomínáme, ke spatření nebylo léta. Jeho podstatu vysvětluje výstižně článek 10.7c sportovních regulí FIA pro letošní rok: „Auta řízená (během testů - pozn. red.) piloty, kterým zatím nebyla udělena Superlicence, musí být osazena zadním zeleným světlem, které musí svítit pokaždé, když vůz vyjede na trať.” Jinými slovy - Lanci Trollovi, ačkoli bezpečné splňuje všechny podmínky, Williams zatím nepožádal o patřičnou licenci nezbytnou pro pilota, který se chce účastnit závodů F1. Proč, můžeme spekulovat, ale nepožádal, takže Troll musel brázdit barcelonským okruhem s „nálepkou” nepodobnou začátečnickému „Z” na silničních autech.

Běžně jsou monoposty osazeny světlem červeným, které bliká za špatné viditelnosti, při spuštění omezovače rychlosti nebo v momentě, kdy je specificky nabíjen systém rekuperace kinetické energie (KERS), což auto zpomalí. Zelená pak dává všem najevo, zjednodušeně řečeno: „Pilot bez licence, dávejte si pozor.” V případě Lance Strolla je to letos takové varování docela na místě...

Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 1 - Formula 1 green light red light 01Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 2 - Formula 1 green light red light 02Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 3 - Formula 1 green light red light 03
Červeně ef-jedničky blikají docela běžně

Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 4 - Formula 1 green light red light 04Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 5 - Formula 1 green light red light 05Co to znamená, když monopost F1 bliká zeleně? Letos to bylo k vidění často - 6 - Formula 1 green light red light 06
Stejné koncové světlo ale může svítit i zeleně, to pokud za volantem při testech sedí pilot bez licence. Letos to byl Lance Stroll na Williamsu, před pár léty Stoffel Vandoorne na McLarenu

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 3 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama