Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou
16.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dlouhé dodací lhůty určitého vozu značí buď jeho mimořádný úspěch, nebo mimořádnou neschopnost jeho tvůrců vypořádat se s poptávkou zákazníků. V tomto případě ale zřejmě neplatí ani jedno.
Ruská firma Ë-Auto (správná výslovnost jména firmy je prý „jo auto”) představila již na sklonku loňského roku trojici podivně vyhlížejících vozů se jmény ë-mikrovan, ë-van a ë-cross-coupe souhrnně označovaných jako ë-mobile (čtěte tedy „jo mikrovan” a tak podobně). Ve stručnosti shrnuto jde o hybridní prototypy designéra Andreje Trofimčuka, které využívají pro pohon zadních kol výlučně elektromotory neznámých specifikací. O hybridní vozy jde proto, že zásobárnou elektrické energie nejsou v jejich případě jen akumulátory, ale i benzin, který je schopen v elektřinu přeměnit rotační Wankelův motor sloužící jako generátor energie. Jde tedy prakticky o stejné řešení, o němž momentálně uvažuje Volvo a které již delší dobu využívá GM ve svém Chevroletu Volt.
Podrobnější specifikace zmíněných aut nikdy zveřejněny nebyly a víme jen tolik, že ë-cross-coupe a ë-mikrovan váží okolo 700 kilogramů a dokážou zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 sekund při kombinované spotřebě 3,5 litru benzinu na 100 km jízdy. Větší model ë-van pak váží 750 kilogramů a bude zřejmě vybaven i poznání slabším motorem - na stovku zrychlí za 15 sekund. Kombinovaná spotřeba paliva činí 4 litry benzinu na 100 km a všechny tři vozy mají omezenou maximální rychlost na 130 km/h.
Výrobce od začátku plánoval vyrábět 10 tisíc těchto vozů ročně, což byl dosti ambiciózní plán, nebo v takových kvantech se dnes žádný elektromobil (tato ë-auta jsou de facto elektromobily) neprodává. Jak ale uvidíte dále, v Rusku je stále možné cokoli.
Výrobce totiž čerstvě začal přijímat objednávky na všechny své „jo mobily” a jen za první den přijal neskutečných 51 188 objednávek. Během prvního týdne pak registroval na 100 tisíc zájemců, což by při plánovaných výrobních kapacitách znamenalo jediné: že má vyprodáno na 10 let dopředu.
Ono ale nic není tak žhavé, jak se na první pohled může zdát. I když zájmu zákazníků jistě pomáhá rozumná cena vozu pohybující se v přepočtu mezi 215 a 275 tisíci Kč, je třeba dodat, že ze strany potenciálních odběratelů šlo o nezávazné objednávky nevyžadující složení ani nejmenší zálohy. Může se tak za pár let stát, že dřívější zájemci odpoví výrobci na jeho nabídku jeho vlastními slovy: „Jo auto? Tak to už nechci...”
Zatím je ale předčasné vyvozovat z celé události jakékoli závěry, sériová výroba „jo mobilů” má začít až příští rok a uvidíme tedy, zda k ní vůbec dojde.
Ë-Auto ë-mobile na snímcích z loňské prezentace všech tří prototypů
Zroj: Rian.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Prodeje aut v Rusku meziročně vylétly na víc než dvojnásobek, překonaly i předválečnou úroveň
3.4.2024 - Nejlevnější kombík Škody skončil bez nástupce, v bazarech se o něj strhla mela
3.4.2024 - Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval
3.4.2024 - Korejci ukázali své vlastní BMW M5, prodávat ho ale budou jen tam, kde lidem nenařizují elektrická auta
4.4.2024 - Baterie musí být aspoň o polovinu lehčí, říká šéf Stellantisu, jinak elektromobily prostě nedávají smysl
4.4.2024
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss