Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Elektromobil ujel 1 631,5 kilometru na jedno nabití. Revoluce? Ani trochu
16.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Němečtí vývojáři z univerzity v Offenburgu se pochlubili tím, že jejich elektrický Schluckspecht E ujel přes 1 600 kilometrů na jediné nabití akumulátorů. Znamená snad revoluci ve vývoji elektromobilů?
Vyrobit jízdně atraktivní elektromobil není až tak složité, vozy této koncepce ale už přes 100 let trápí jeden zásadní problém - akumulátory. Uložení většího množství elektrické energie, kterou by bylo možné snadno dobít a celý systém přitom pracoval efektivně, je zhola nemožné a zatím ani zdaleka neexistuje řešení, které by se alespoň blížilo tomu, jenž by pro smysluplný provoz automobilů na elektrický pohon bylo vhodné.
Považte, že třeba nejmodernější masivněji používané akumulátory (li-ion) jsou s to uložit okolo 0,1 kWh energie na kilogram své hmotnosti kdežto benzin nebo nafta skýtají ve stejném kilogramu téměř 12 kWh. I při započítání odlišné efektivity motorů, které s těmito zdroji pracují (řekněme elektromobil 90 % a diesel 40 %) je v kilogramu nafty více než čtyřicetinásobné množství energie než v kilogramu nabitého akumulátoru. Navíc litr nafty proteče tankovací pistolí za pár sekund, nabíjet kilowatthodinu třeba 50 kWh akumulátoru znamená při čekání na plné nabití nějakých 10 minut času. Ve výsledku navíc máte třeba v sedmdesátilitrové nádrži dieselu střední třídy a tedy naftě o hmotnosti ani ne 59 kilogramů uloženo okolo 240 kWh energie použitelné na kolech. Abyste to samé „nacpali” do li-ion akumulátorů, museli byste jich mít na palubě okolo 2,7 tuny.
Tolik krátký úvod do teorie limitů elektromobilů, přes které opravdu „nejede vlak”. Jednou možná pojede, ale jednou možná přijde i kouzelník. Tato nevyvratitelná fakta se přesto pořád někdo snaží popírat či zastírat a za stejný krok považujeme i nově dosažený rekord vědců z katedry aplikovaných vět offenburské univerzity. Ti připravili vůz s poněkud legračním jménem Schluckspecht E, který nabili a vyslali na bezmála tříkilometrový testovací okruh firmy Bosch v Boxbergu (nedávno jsme o něm psali). Tam byl schopen se čtyřmi střídajícími se piloty kroužit tak dlouho, dokud neujel 1 631,5 kilometru bez potřeby dobít akumulátory.
Zní to jako zázrak, ale stačí se podívat na samotné „auto”, abyste začali tušit, že tu něco nehraje. Schluckspecht E není auto, to je karosované elektrické kolo obložené akumulátory, dotyční navíc museli po okruhu jezdit 36 hodin a 12 minut, aby dojeli tak daleko. Znamená to tedy, že na elektrickém kole jeli průměrnou rychlostí 45 km/h, navíc dozajista prakticky konstantní.
Jaký má tento rekord přínos pro skutečný život? Žádný. Akumulátory „vozu” totiž měly vcelku obvyklých 23 kWh a „kouzlo” tohoto výkonu spočívá jen a pouze v energetické nenáročnosti pohybu „šlukšplechtu” tak nízkou rychlostí. Samotný elektrický pohon nepřichází s ničím novým snad krom litium-kobaltových akumulátorů, které se zatím v běžné produkci zatím příliš neobjevují. To pravé plus celého vozu je ale odběr pouze 1,43 kWh energie na 100 km jízdy, tedy ekvivalentu přibližně 0,36 litru nafty. To už jistě zajímavé je, ale bylo by to zajímavé i se zcela konvenčním motorem, žádnou elektrickou revoluci Schluckspecht nepřináší, je pouze energeticky nenáročný. Celý rekord je tedy jen povykem pro nic, tato konstrukce elektrickou budoucnost aut jistě nespasí.



Schluckspecht E v akci
Zdroj: ing.dk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 9 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
před 2 hodinami
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
před 4 hodinami
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
před 5 hodinami
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
před 7 hodinami
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 19:10 - Brus
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- Politický koutek 12.05. 15:50 - pavproch
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
