Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Někdo vytáhl do ulic tuhle 38 let starou raritu. A nové sporťáky rázem nikoho nebraly
25.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Stalo se tak v centru města, kde se to jen hemží těmi nejexkluzivnějšími auty světa. Přesto rázem všechna musela sklonit hlavu před tímto staříkem, snad i ráda.
Renault 5 Turbo spatřil světlo světa v 80. letech 20. století ve Francii. Premiéru si odbyl na autosalonu v roce 1980 a zahájil tím novou éru rychlých hatchbacků. Auto vznikalo na výrobní lince Alpine v Dieppe, zpočátku byla plánována produkce 400 vozů potřebná kvůli sportovní homologaci pro tehdejší skupinu 4. Celkový počet ale později navýšila druhá generace.
Karoserie je proti sériovému provedení prodloužená o pět centimetrů. Konstruktéři chtěli co nejvíc snížit hmotnost, proto dveře a střechu vyrobili z hliníku. První vyrobené kousky měly na výběr ze dvou speciálních metalických odstínu laku. Modrá Blue Mount Olympus nebo červená Rosso Granada ladily s modro-červeným interiérem.
Prostor uvnitř je zpracován opravdu zajímavě, první série 400 jednotek R5 Turbo pro homologaci postrádá jakékoliv vybavení zvyšující komfort. To přišlo na řadu až po skončení homologační produkce. Poté nechybělo audio nebo elektrické stahování oken. V roce 1983 přišel nástupce s označením R5 Turbo 2, který za účelem snížení výrobních nákladů, a také prodejních cen, dostal klasický přístrojový panel a místo hliníkových dílů karoserie nastoupily ocelové plechy, čímž se zvýšila hmotnost minimálně o 30 kilogramů proti původnímu typu.
V době úspěchu Lancie Stratos s motorem uprostřed se Renault pokusil o to stejné. Studio Bertone navrhlo novou zadní část malého R5, kam se vměstnal turbem přeplňovaný motor o objemu 1,4 litru. Ve standardní formě motor poskytoval výkon 118 kW (160 koní) a 221 Nm točivého momentu posílané na zadní hnanou nápravu přes 5 stupňů manuální převodovky.
Během spuštění prodeje to bylo nejrychlejší produkční francouzské auto. O něco těžší druhá generace byla podobně výkonná, ale výbava navíc mírně zkazila syrovost první série. Turbo 2 i přes náklad navíc dosahovalo maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. Poslední malý výtržník opustil fabriku v roce 1984, dodnes se jich zachovalo jen málo. A to málo se rozhodně nevídá v běžném provozu.
Právě proto dělá radost potkat na ulici muzejní exemplář na normálních registračních značkách. Takový zázrak se poštěstil v Londýně, kde geniální hot hatch z 80. let zaujal všechny kolemjdoucí. A to se bavíme o noblesní čtvrti Belgravia, kde se to jen hýří supersporty - ty byly dle autora snímků rázem na druhé koleji.
Pánové obdivovali ostré tvary a brutální karoserii, znalci dojatě zírali, s kým mají tu čest a ženy koukaly na malého drzouna s obdivem. Červený vyleštěný Renault vzbudil větší pozdvižení, než všechna „tuctová” Porsche, Lamborghini a Ferrari dohromady. Sportovní náčiní můžete obdivovat i vy na fotkách. A schválně, jestli se vám podaří rozluštit číslo kusu na plaketě uprostřed palubní desky...









Malá odvozenina od Renaultu 5 byla navržena pro rallye, ale byla také prodávána v civilní verzi. Je jich tak málo, že najít pojízdný kus bez poruch chce štěstí. Všimněte si univerzálního modro-červeného interiéru.
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. včera 15:00
- MS side 2026 bez Mostu 15.12.2025
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 15.12.2025
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry 15.12.2025
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike 15.12.2025
Nejnovější články
Elektrický VW Polo odhalil své parametry a je to taková marnost, že ho od zkázy zachrání jen zázrak, dotace nebo obojí
včera
Stellantis dál přichází k rozumu. Maserati někde vykoplo z nabídky hybridní čtyřválec na úkor motoru V6, hybrid nikdo nechtěl
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
včera
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
včera
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 12.17. 00:56 - abgx1
- Škoda Auto obecně 12.16. 20:05 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 12.16. 19:06 - M.Z.
- BMW Divize 12.16. 15:47 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
