Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Pilot na mokru přezul na suché pneu dřív než všichni ostatní, převedl životní jízdu
3.6.2019 | Mirek Mazal
Coubertinova slova o tom, že není důležité vyhrát, ale zúčastnit se, běžně málokoho dojmou, tady ale platí bezezbytku. Marco Andretti s ohledem na výsledek závodu nepředvedl nic, zúčastnil se ale mistrně.
Excelentní řidičské umění prokázal Marco Andretti během víkendového závodu série IndyCar. Americký formulový šampionát o víkendu zavítal do Detroitu, kde se jezdilo většinou na mokrém asfaltu. Nezapomenutelný zážitek divákům připravil právě dvaatřicetiletý Američan ze stáje Herta Autosport, třebaže zdaleka nevyhrál. Po částečném vyschnutí okruhu totiž jako jediný zavelel k riskantnímu přezutí na suchou směs a pokusil se dohnat špičku startovního pole.
Andretti si vyžádal od týmových mechaniků nasazení zcela hladkých pneumatik. Takzvané slicky jsou záměrně ochuzeny o jakýkoliv vzorek a na mokru fungují asi tak dobře jako brusle na Sahaře. Kompletně rovný běhoun maximalizuje kontaktní plochu mezi pneumatikou a suchým asfaltem, v případě mokré vozovky jsou ale extrémně náchylné k aquaplaningu.
Všechny teoretické poučky Andretti jako vnuk legendárního Maria Andrettiho, mistra světa Formule 1, jistě dobře znal. Stejně dobře se je ale rozhodl ignorovat. Jako jediný ze závodníků tak vyjel na mokrou trať se slicky na obou nápravách. Všiml si osychající stopy a chtěl mít náskok před konkurenty, ale místo toho musel vytáhnout ďábelské řidičské představení, aby téměř neovladatelnou formuli vůbec udržel na trati.
Trik s brzkým přezutím mu ve výsledku nepomohl, svým představením na sebe ale strhl veškerou pozornost. Jeho jízda po zmáčeném závodišti je učebnicový tanec na hraně propasti, při které by stačila jediná trochu zpomalená reakce a bylo by po závodě. Andrettiho monopost se na trati zmítal při většině zrychlování i brzdění před zatáčkou za zděšených komentátorů, nakonec ale všechny situace ustál.
Andretti se nyní zaslouženě těší obdivu automobilového světa, i když cílovou pásku viděl jako šestnáctý. Troufl si to, co nikdo jiný a i když mu to nakonec nebylo nic platné, předvedl obrovské srdce závodníka a horu talentu snad od Lucifera.










Marco Andretti ukázal bravurní jízdu na vodě. Na slickách by něco takového zvládla jen hrstka lidí z celého světa
Zdroj: R@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva