Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Porsche dál dokazuje svou dynamickou nadvládu, mezi sporťáky i SUV (videa)
16.7.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Porsche byla snad vždy velmi rychlá vzhledem k tomu, jaký výkon mají. A i když se v poslední době v mnohém změnila, v tomto jsou stále stejná.
Výkon motoru je důležitá hodnota, je to ale pořád jen číslo na papíře. Spoustou dalších vlastností auta od hmotnosti přes zpřevodování až po aerodynamické kvality jej lze proměnit v úchvatnou dynamiku nebo výkonový potenciál do značné míry zmařit. Jistě, pokud máte tisíc koní v čemkoli, to alespoň trochu připomíná osobní auto, je to dost na to, aby vůz byl hodně rychlý, i když půjde o dvoutunovou krabici od bot. Pokud se ale pohybujeme v nižších sférách, hrají ostatní vlastnosti vozu kolikrát důležitější roli než samotný výkon.
Přesto některé automobilky vždy sázely hlavně na něj, jiné se snažily s tím dostupným pracovat tak, aby jej využily co nejlépe. Úspěšných bylo v tomto ohledu více výrobců, pokud bychom ale mezi nimi měli hledat přeborníka, je to Porsche. Zejména jeho 911 nebyla nikdy zase tak výkonná na to, jak byla rychlá - toho automobilka dosahovala především minimalizací hmotnosti, omezenou fyzickou velikostí vozu, hrátky se ztrátami v motoru i celém ústrojí přenášejícím výkon (ono to jde snáz, když máte všechno vzadu...) a aerodynamikou i zpřevodováním dotaženým k dokonalosti.
Příkladů, jak dobrá Porsche v tomto ohledu byla, bychom našli nespočet, napadá mě ale jeden z moderní zlaté éry motorismu - prvních let začátku tohoto tisíciletí. Takové Porsche 911 Carrera S 997 mělo tehdy 355 koní, BMW M3 jich mělo 343. To je rozdíl je 12 koní, oba stroje byly sportovními kupé a nutno dodat, že i M3 a BMW obecně využívala dostupného výkonu lépe než výborně. Přesto byl mezi oběma vozy až neuvěřitelný rozdíl v dynamice v přímce, zejména pak v rychlostech mezi 200 a 300 km/h. Nejenže M3 rychlostí 300 km/h prostě nejela, a to ani bez omezovače, byl zde i propastný rozdíl ve zrychlení, tak dobře v tu chvíli 911 osvědčila všechno od aerodynamiky až po velmi plochou výkonovou křivku boxeru 3,8.
A neplatí to snad už? Tato otázka vyvstane, když vidíme na startu dvou sprintů Porsche 911 Turbo S 991.2 (580 koní) a Jaguar F-Type R AWD (550 koní). Pravda, Porsche tu má trochu výkonově navrch, jenže F-Type má pětilitrový motor V8 s kompresorem, zatímco Porsche si musí vystačit „jen” s 3,8 litrovým, dvakrát přeplňovaným boxerem o šesti válcích. Pohon všech kol a automaty, to je tu v obou případech, a ani rozdíl v hmotnosti není dramatický - Porsche je s udávanými 1 675 kg na vůz této značky hodně těžké, Jaguar je s 1 730 kg ještě o něco těžší. Takže vyrovnaný souboj? Ani omylem, ani zdaleka, ani trochu, však se níže podívejte sami - Turbo S dává F-Type R na frak rozdílem třídy.
Druhé klání je shodou okolností opět mezi Porsche a Jaguarem, tentokrát ale mezi jejich kompaktními SUV Macan GTS a F-Pace S. Tady už má Porsche ze své třílitové přeplňované V6 výkonu méně (350 vs. 380 koní) a dokonce i více váží (1 970 vs. 1 861 kg), zbylé „vstupy” jsou opět podobné. Výsledek je ale opět jednoznačný, třebaže ne tak moc jako v prvním případě. I toto můžete vidět níže...
Ukazuje se tedy, že i když Porsche nemusí být lehká, pořád dokáží svůj výkon využívat lépe. Odpověď na otázku: „Čím to?” bude zřejmě komplexnější, než jsme naznačili výše, dá se ale tušit, že dekády závodních úspěchů srovnatelné jen s málokterou jinou automobilkou na celém světě, s tím budou mít co do činění...


Dynamické srovnání 911 Turbo S a F-Type R končí pro Brita fiaskem


Duel SUV je vyrovnanější, ale ve výsledku přesto pro Porsche úspěšnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před hodinou
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
