Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut

Vývoj nelze zastavit, je ale otázkou, zda s ním skutečně musí být spojena tak dramatická změna proporcí. Jistě rychlejší auto hned vypadá jako tlustý potomek kdysi střízlivého modelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut

5.4.2019 | Mirek Mazal

Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vývoj nelze zastavit, je ale otázkou, zda s ním skutečně musí být spojena tak dramatická změna proporcí. Jistě rychlejší auto hned vypadá jako tlustý potomek kdysi střízlivého modelu.

Vysoký věk se u lidí projevuje úbytkem svalové hmoty a zmenšováním tělesného vzrůstu. Lidská kostra postupným stárnutím nedokáže držet celou dobu vzpřímený postoj a příjem potravy se také nedá srovnat s nejlepšími léty života. Podobně si mohou připadat starší automobily, i když jsou pořád stejné - jejich mladší generace jsou totiž podstatně větší a mohutnější.

Toto poněkud morbidní přirovnání nás napadlo po zhlédnutí snímků dvou BMW stejné řady 3. Člověk by už z titulu totožného označení a zařazení do té samé, tedy střední třídy čekal vozy podobné velikosti, už první pohled ale ukáže, jak velká mýlka to je.

Vlevo parkující trojka generace E30 se vyráběla od roku 1982 celkem 12 let. S rozvorem 2 570 milimetrů auto dosahovalo celkové délky mezi 4 320 až 4 460 milimetrů v závislosti na vybrané variantě. Jednoduchý hranatý design byl podřízen funkčnosti. Autu nic nechybělo ani příliš nepřečnívalo, proto starší motoristé dodnes utírají slzu nad zakulacenými nástupci s nadváhou.

Vpravo stojící M3 E92 dokonce imitující špičkovou verzi GTS odráží mladistvou drzost v podobě agresivního tvarování, které je v tomto exempláři zvýrazněno oranžovou barvou a velkým křídlem. Ta do prodeje přišla v listopadu 2009, proto je mezi dvojicí minimálně patnáctiletý rozdíl. To není zase tak moc - existuje jedna starší a dnes už dokonce dvě novější generace stejného vozu. Přesto je mezi nimi obrovský velikostní rozdíl.

Pozdější datum výroby přineslo rozvor 2 760 milimetrů a délku 4 650 milimetrů. Představa odlišností v číslech není jednoduchá, ale právě tyto dva vozy stojící bok po boku ukazují obrovskou změnu proporcí v reálu zvýrazněnou designovými změnami. Lehkonohá stará generace je jako stylový penzista, ale s křivou páteří, později narozený sportovec s oranžovým čírem stojí rozkročen a čeká na pokyn k pokoření nejbližšího okruhu. Kontrast nemůže být větší, kdo má navrch, posuďte sami.


Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut - 1 - BMW E30 versus E92 GTS srovnani na parkovisti 01Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut - 2 - BMW E30 versus E92 GTS srovnani na parkovisti 02Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut - 3 - BMW E30 versus E92 GTS srovnani na parkovisti 03Setkání dvou generací stejného BMW naplno ukazuje monstrozitu moderních aut - 4 - BMW E30 versus E92 GTS srovnani na parkovisti 04
BMW 3 E30 versus BMW M3 E92. Monstrozitu moderních aut je těžké vykreslit lépe - a to má řada 3 ještě dvě novější, opět větší generace

Zdroj: Auto Junk

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše