Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Této nepříjemné nehodě při tažení přívěsu šlo snadno zabránit. Podívejte se, jak
29.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na videu vidíme učebnicový příklad špatně naloženého přívěsu a následnou nehodu. Při té se nikomu nic vážného nestalo, lze se z ní poučit.
Pokud často jezdíte s přívěsem, tahle informace pro vás nebude novinkou. Pokud si ale přívěs jen občas půjčujete, vězte, že není ani zdaleka jedno, jak ho naložíte. Uděláte-li to špatně, můžete velmi snadno skončit mimo silnici ve spektakulární nehodě, jako toto černé SUV.
Právě špatně naložený přívěs byl zjevně příčinou nehody, kterou vidíme na videu níže. Ford Excursion s velkým karavanem-přívěsem předjížděl kamion na americké dálnici I-82 ve státě Washington. To pochopitelně způsobilo změnu proudění vzduchu okolo, při jízdě autem - tu s přívěsem nevyjímaje - nic mimořádného. Pokud na ni ale nejste správně připraveni, může vás dostat do velkých a v podstatě neřešitelných problémů.
Už když je přívěs na úrovni tahače, vidíme jej kmitat. Postupně se kmitání zvětšuje, až se pravá kola nadzvednou z asfaltu - a pak přívěs pošle celou soupravu mimo vozovku. Trucker zastavil, nehodu ohlásil rádiem či telefonem a vylezl, aby lidem z Excursionu pomohl. Video je natáčeno palubní kamerou, která zabírá prostor před vozem, takže nevidíme, co se dělo u nehody. Prý ale ke zranění nedošlo, díky bohu.
Excursion je největší SUV Fordu a na tahání velkých přívěsů je to vhodný vůz, ale ani v takovém případě člověk nesmí podcenit rozmístění nákladu - 60 % váhy by mělo být před nápravou, 40 % za nápravou přívěsu. V takovém případě se kmitání přívěsu samo rychle srovná.
Pokud je váhy víc za nápravou přívěsu, odlehčuje to záď vozu a soustava získává pozitivně zpětnovazební chování. To znamená, že místo samovolného útlumu jako ve správném případě, se kmitání naopak zesiluje a vede k nehodě. Funguje to i na modelu, jak ukáže druhé video níže.
Mimochodem, pokud vám přijde, že tahač brzdí docela dlouho, je to skutečně tak. Ne že by řidič brzdy šetřil, jen jede 65 mph (105 km/h) a je plně naložený s celkovou hmotností 47 tun - zastavit takový kolos chvíli zabere...





Všichni z černého Fordu byli naštěstí v pořádku, i když nehoda vypadá hodně divoce










Druhé video níže názorně demonstruje, jak obrovsky mění chování přívěsu rozložení hmotnosti
Zdroj: Ramathorn1985@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
