Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Úplně první BMW M se schopným pilotem v akci na hranici možností už se dnes nevidí
1.6.2019 | Mirek Mazal
Tohle auto je dnes tak vzácné a ceněné, že když už ho někdo má, schovává jej v klimatizované garáži. Ne tak tento řidič, ten se nebojí vytáhnout BMW M1 ani na okruh ve Spa a dát mu pořádně za uši.
Vůbec první model sportovní divize BMW M nese jméno M1. Nízko postavené kupé charakterizuje ještě jedno zajímavé prvenství - stalo se prvním automobilem z Mnichova s motorem uprostřed. Interně jej tvůrci označovali jako E26 a za branami výrobního závodu vzniklo v letech 1978 až 1981 pouhých 453 finálních vozů.
Závodní edice M1 dostala přídomek Procar podle firmy, která už tak rychlému provedení přidala na agresivitě. Přirozeně plněný řadový šestiválec M88/1 o objemu 3,5 litru dosahoval výkonu 351 kW (477 koní) při 9 000 ot./min a 390 Nm v maximu 7 000 ot/min. Zhruba tunový supersport zrychloval na 97 km/h za 4,4 sekundy, pokud řidič uměl dávkovat energii pohonné jednotky přes pětistupňovou manuální převodovku na zadní nápravu.
Držet v tempu takový historický skvost ještě bez elektronických asistentů vždy vyžadovalo mistrovské zkušenosti ze závodních soutěží. Dost sebedůvěry prokázal Sam Hancock, který usedl za volant M1 Procar během akce Spa Classics. Britský pilot zprostředkoval poučnou jízdu prostřednictvím palubní kamery. Můžeme vidět souhru celého těla, které se zapojilo do složitého kočírování uřvaného BMW. Nejlepší okamžiky jsou těsně před zatáčením, kdy Sam ukazuje slušnou techniku brzdění společně s ručním podřazováním, jen meziplyny bez dvojitého vyšlapávání spojky budou pro puristy trnem v oku.
Obdivuhodné záběry vznikly v závodě skupiny Classic Endurance Racing II, kde Hancock vyrazil soupeřit s dalšími specialitami jako Lola T, Ferrari 512 BBLM anebo Rondeau M378. Pobaví pozorovat takové veterány z doby před nástupem všech elektronických pomůcek. Souboje ve slavné zatáčce Eau Rouge za cílovou rovinkou vzbuzují nostalgické vzpomínky na roky 1979 a 1980, kdy Niki Lauda a Nelson Piquet kralovali závodní sérii BMW M1 Procar Championship. Dnes, o 40 let později, je zázrak, že někdo takové auto s hodnotou v řádu desítek milionů korun podobným způsobem vůbec „trápí”...










BMW M1 Procar po dlouhé době v plném nasazení pod taktovkou šikovného řidiče
Zdroj: Goodwood Road & Racing@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
